وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بحث سلامت خانواده را مهمتر و جامع تر از عنوان بهداشت باروری می دانم زیرا در سلامت خانواده علاوه بر بهداشت باروری به بهداشت روانی، توانمندسازی و روابط اعضای خانواده توجه می شود.

کامران باقری لنکرانی در سمینار بررسی دستورالعمل مسایل خانواده و بهداشت باروری از دیدگاه اسلام که به میزبانی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: وضعیت خانواده در جهان تاسف بار است که باید از جهات گوناگون بررسی شود، یکی از محورهای مهم در خانواده، سلامت مادر است که در این زمینه آمارها نگران کننده است.
وی ادامه داد: در اهداف هزاره سوم، بحث سلامت مادران مورد توجه خاصی قرار گرفته که تا سال 2015 مرگ و میر آنها کاهش یابد ولی آمارها ظرف 20 سال گذشته نشان می دهد اتفاق مهمی رخ نداده و در حال حاضر از هر 100 هزار بارداری، 400 مورد منجر به مرگ می شود.
لنکرانی خاطر نشان کرد: جای تاسف است که در سالیان اخیر و بعد از اشغال افغانستان رقم مرگ و میر مادران نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه در ایالتهای گوناگون آن به خصوص "بدخشان" به شش هزار و 500 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسیده که در هیچ کجای دنیا این آمار سابقه ندارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر باور داریم که محور خانواده مادر است، کمبود امکانات باعث متزلزل شدن کیان خانواده می شود و تاثیر بدی را در مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر پنج سال دارد.
وی تصریح کرد: بازخوانی این پرونده به کاهش مرگ و میر مادران باردار کمک می کند و ضروری است که برخی عوامل مورد توجه قرار گیرند، مثلا زایمان مادر زیر 18 سال و یا بعد از 35 سال خطر دارد، فاصله میان بارداری نباید کمتر از پنج سال باشد. زمان وضع حمل و زایمان باید کاملا برنامه ریزی شده و تحت کنترل باشد تا بتوان از مرگ و میر مادر و نوزاد جلوگیری کرد.
لنکرانی تاکید کرد: میزان دسترسی به خدمات درمانی و فاصله محل سکونت تا محل ارایه خدمات و همچنین امکانات و میزان درآمد بهداشتی هر کشور بسیار مهم است. آمار مرگ و میر مادران باردار در ایران کاهش یافته که نشان می دهد به رقم 6/73 درصد رسیده است با توجه به اینکه در اهداف هزاره سوم کاهش 75 درصدی پیش بینی شده متوجه می شویم که ایران به این هدف رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از نقاط قوت مساله بهداشت در ایران این است که میزان تحصیلات و آگاهی مادران در امر باروری افزایش یافته و اقدامات زیادی برای توسعه این موضوع رخ داده و به نظر من مساله بهداشت باروری مهمتر از ساخت و ساز درمانگاههاست که افزایش سطح سواد مادران در این زمینه حائز اهمیت است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: میزان بالا رفتن سطح سواد پرسنل آموزش دیده، زنان و مامایی از 85 درصد به 97 درصد افزایش یافته و کسانی که برای زایمان نمی توانند از مساعدت پرسنل آموزش دیده بهره مند شوند به کمتر از سه درصد رسیده است و به طور طبیعی در فاصله حدود 10 کیلومتری مکان زندگی هر خانواده، خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد.
لنکرانی اظهار داشت: در تمامی روستاها حدود پنج هزار ماما را قرار داده ایم و خوشحالیم که در راس عوامل کمک رسانی به این امر رهبران دینی جامعه قرار دارند و این موضوع را با گستردگی خاصی پیگیری می کنیم. ما حاضریم که تجربیات ایران را به تمامی کشورهای مسلمان بخصوص اندونزی منتقل کنیم که بتوانیم شاهد تحولات مثبت بر کاهش مرگ و میر مادران باشیم.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات مسایل باروری در ایران این است که وضعیت در استان های مختلف یکسان نیست و آن هم به خاطر دهکهای درآمدی است که تقریبا فاصله 20 درصدی را در ایران شاهد هستیم البته در برخی کشورها این رقم به 300 درصد هم رسیده بنابراین برای کاهش این امر باید اقدام کنیم. اگر قرار است در خانواده و مرگ و میر مادران تحولی انجام شود این موضوع بدون توجه به مسایل اجتماعی محقق نخواهد شد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: طی دو دهه گذشته در زمینه بهداشت خانواده تغییراتی به وجود نیامده که این موضوع نگران کننده است، باید به محوریت خانواده بیشتر از بهداشت باروری اهمیت داد نباید بهداشت باروری به ابزاری برای شهوت مداران تبدیل شود.
وی در ادامه افزود: در زمینه خانواده و بهداشت آن، ما هم منطق علمی داریم و هم منطق دینی که تلاش می کنیم و آن را تکلیف خود می دانیم که بحث سلامت خانواده را به شدت پیگیری کنیم و اعتقاد داریم که سلامت خانواده مهمتر از بهداشت باروری است.
لنکرانی ادامه داد: عدم توجه به بهداشت خانواده باعث شده که در کشورهای جهان افراد مبتلا به بیماریهای گوناگون افزایش یابد که این موضوع به ویژه در کشورهای شمال موجب نگرانی است.
وی اظهار داشت: در احادیث اسلامی به ویژه از پیامبر اکرم(ص) و در کتب اهل سنت نقل شده که به مومنان اجازه داده نشده که خود را در موضع خواری قرار دهند و گمان می کنم که اگر به عزت مومنین توجه شود باید مقوله خانواده مدنظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اسلام به مسلمانانی با کیفیت، هوشمند و سالم احتیاج دارد و موضوع سلامت خانواده، مادر، کودک و نوزاد را اسلام ادای دین و تکلیف می دادند. فرزند سالم در یک خانواده می تواند استعدادهای خود را شکوفا کند و به رشد و تعالی برسد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان سخنان خود در این سمینار گفت: بنابراین در زمینه سلامت خانواده و بهداشت باروری تکلیف مهمی داریم که تقاضا می کنیم نگاه فرهنگی، دینی و مبنایی به خانواده با بحث های کارشناسی مستحکمتر میان کشورهای اسلامی به خصوص ایران و اندونزی گسترش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha