نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد با اعلام این که میانگین آمار اخیر سوء تغذیه کودکان در ایران پنج درصد است گفت: این رقم در مقایسه با سایر کشورها رقم بسیار خوبی است.

کریستین سالازار در کنفرانس خبری که به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در محل ساختمان سازمان ملل برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: درحال حاضر وضعیت در ایران بسیار عوض شده است.
وی د رادامه با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای ایران این درصد رقم بیشتری را نشان می دهد گفت: آمار پنج درصدی به عنوان میانگین در نظر گرفته شده و تلاش بسیاری نیز صورت گرفته تا سوء تغذیه از بین برود.
سالازار همچنین در پاسخ به سوالی درباره حقوق دخترانی که در سن غیر قانونی وادار به ازدواج می شوند خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی در این خصوص نداریم اما در کنار خدمات بهداشتی سعی بر کار شدن بر روی این موضوع شده است.
وی با بیان اینکه بارداری دختران در سنین پایین باعث به خطر افتادن سلامتی آنها می شود گفت: این اقدام غیر انسانی است و ما آن را محکوم می کنیم و سعی شده از طریق قوانین مقامات کشورها را نیز متقاعد سازیم.
رییس گروه موضوع اچ. آی. وی سازمان ملل بیانیه جهانی حقوق بشر را سند مادری برای همه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز این سند را به امضا رسانده و در سال 1991 و همچنین در سال گذشته پروتکل داوطلبانه کنوانسیون مبارزه با قاچاق کودک و تهیه فیلم های پوروتوگرافی از کودکان را نیز امضا کرده است.
سالازار همچنین خاطرنشان کرد: از هر هزار نوزاد 34 نوزاد در هنگام زایمان از بین می رود ولی این وضعیت درحال حاضر در ایران بسیار بهتر شده و من افتخار می کنم که در این زمینه با این کشور در حال همکاری هستم.
در ادامه این جلسه نماینده سازمان تربیتی علمی و فرهنگی ملل متحد، چونلی هان، درباره حقوق بشر از دیدگاه یونسکو گفت: یونسکو یک نهاد تخصصی سازمان ملل است که بر روی تحصیل، آموزش، فرهنگ و ارتباطات کار می کند و بر حق برخورداری همه از تحصیل نیز تاکید دارد.
وی با تاکید بر حق آزادی بیان و اندیشه تصریح کرد: این دو مقوله دست در دست و تنگاتنگ با توسعه فرهنگی پیش می رود و به همین دلیل حمایت از تنوع فرهنگی و احترام گذاشتن به حقوق اقلیتی و یا نژادی از مباحث بسیار مهم است.
نماینده یونسکو در سازمان ملل متحد به برگزاری اجلاس کشورهای جنبش عدم تعهد در تهران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران میزبان خوبی در این اجلاس بود و باید تلاش شود که بیانیه حقوق بشر برای حمایت از دموکراسی و توسعه پایدار از کشورها دعوت شود و از این طریق شاهد ارتقا و بهبود وضعیت باشیم .
در این کنفرانس خبری کارلوس زاگاگیفنی نماینده کمیساریای عالی پناهندگان حقوق بشر، به حق برخورداری از تحصیلات عالیه پناهندگان اشاره کرد و یادآور شد: عدم برخورداری دانش آموزان پناهندگان از تحصیل و آموزش عالی جای تاسف دارد.
وی در ادامه گفت: متاسفانه در ایران نیز پناهندگان نمی توانند از حق تحصیل در دانشگاه های دولتی برخوردار شوند و مانع تحصیل دانشجویان مستعد می شوند و پناهندگان تنها می توانند در دانشگاه های آزاد ایران تحصیل کنند.
کنوت اوسبتی ، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد درباره مسایل مربوط به موضوعات زیست محیطی گفت: ظرفیت سازی از طریق منابع و همکاری های دولت برای جلوگیری از فرسایش خاک بسیار موثر است.
وی به ارتباط این سازمان با شوراهای روستایی و شهری اشاره کرد و گفت: توسعه انسانی محور اصلی ماست و سعی ما بر بیابان زدایی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.
چونلی هان نماینده سازمان تربیتی، علمی ملل متحد در این کنفرانس بر استفاده از آب به عنوان ضروریات تاکید کرد و افزود: استفاده از آب آشامیدنی حق طبیعی هر انسانی است و در حال حاضر نیز موضوع آب یکی از مسایل چالش برانگیز به شمار می رود.
وی همچنین حفظ تنوع زیستی را یکی از اساس شکوفایی نهادهای انسانی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha