جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 139940

معاون درمان وزیر بهداشت با تشریح برنامه نظارتی طرح تحول نظام سلامت، نقاط قوت و ضعف این طرح را برشمرد و بر ادامه جدی‌تر این طرح در سال 94 تاکید کرد.

ارزیابی30روزه از تحول سلامت

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت با تشریح برنامه نظارتی طرح تحول نظام سلامت، نقاط قوت و ضعف این طرح را برشمرد و بر ادامه جدی‌تر این طرح در سال 94 تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد آقاجانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در مورد برنامه نظارتی طرح تحول نظام سلامت که از 25 بهمن ماه کلید خورده است، گفت: برنامه نظارت بر طرح تحول سلامت از 25 بهمن ماه آغاز شده هر چند که از ابتدای برنامه، نظارت‌ها در حال انجام بوده اما در حال حاضر حدود 9 ماه از اجرای طرح تحول سپری شده و یک برنامه فشرده و جامع برای نظارت در حال اجراست که تا 25 اسفند ماه به مدت 30 روز ادامه دارد.

ارزیابی هفت بسته طرح تحول تا 25 اسفند

آقاجانی در تشریح نحوه اجرای این برنامه نظارتی و چگونگی بررسی عملکردها در این برنامه اظهار کرد: 150 ارزیاب طی یک ماه به همه نقاط کشور سفر کرده و در تمام 560 بیمارستان کشور هفت برنامه طرح تحول سلامت را بر اساس 71 شاخص مورد ارزیابی قرار می‌دهند. قرار بر این است که اگر نقاط قابل بهبود یا نارسایی‌هایی در این طرح، در هر نقطه از کشور وجود داشته باشد، آنها را شناسایی و برای حل آن اقدام کنیم.

ادامه طرح تحول با جدیت بیشتر در سال 94

تجارب برتر بیمارستان‌ها معرفی می‌شود

وی ضمن اعلام ادامه جدی‌تر طرح تحول سلامت در سال 94 گفت: نمونه‌های موفق‌تر و چشمگیرتری که در بیمارستان‌ها در طول اجرای طرح تحول اتفاق افتاده، شناسایی و به عنوان تجارب برتر به سایر بیمارستان‌ها ارائه می‌کنیم تا مجموعا شور و نشاط و انگیزه بیشتری را برای مجریان طرح در سراسر کشور ایجاد کنیم. طرح تحول نظام سلامت در سال 94 با شور و جدیت بیشتر و فراگیرتر پیگیری خواهد شد. این طرح نظارتی که در روزهای پایانی سال در حال انجام است مقدمه‌ای برای اجرای هر چه گسترده‌تر طرح با موانع و مشکلات کمتر در سال 1394 است.

جهت‌گیری مردمی؛ نقطه قوت تحول سلامت

معاون وزیر بهداشت

معاون درمان در پاسخ به اینکه نقاط قوت و ضعف طرح تحول چه بوده است؟ و با اشاره به سه هدف اصلی طرح تحول سلامت، گفت: شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت طرح تحول جهت‌گیری مردمی آن است. طرح تحول سلامت قبل از اینکه بخواهد هر گروهی از ارائه کنندگان خدمت اعم از پزشکان، پرستاران، کارکنان بیمارستان‌ها، کارکنان شبکه‌های بهداشتی درمانی و...را هدف گیرد، مردم را مورد هدف قرار داده است.

وی در این باره افزود: مهم‌ترین هدف این طرح حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت بود که خوشبختانه این هدف تا حد زیادی حاصل شده است؛ به گونه‌ای که پرداختی‌های مردم در بیمارستان‌ها از 37 درصد به 4.5 درصد رسیده و همچنین تعداد افرادی که بر اثر هزینه‌های سلامت زیر خط فقر می‌رفتند کاهش چشمگیری داشته است.

آقاجانی در همین راستا به نظرسنجی طرح تحول سلامت که در آبان ماه سال 93 صورت گرفت اشاره کرد و افزود: طبق نظرسنجی رسمی انجام شده از طرح تحول نظام سلامت بیش از 80 درصد مردم از این طرح اعلام رضایت کرده‌اند و همه اینها از اتفاقات مثبت در این حوزه حکایت می‌کند. بنابراین بزرگ‌ترین نقطه قوت طرح تحول، مردمی بودن آن است.

دولت و مجلس کمک کنند؛کمبود نیروی انسانی جدی‌ست

وی در مورد نقاط ضعف این طرح نیز توضیحاتی ارئه داد و تصریح کرد: در مورد معضلات این طرح باید گفت که نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های اداره بیمارستان‌های کشور، شبکه بهداشتی درمانی و طرح تحول نظام سلامت است. کمبود نیروی انسانی جدی بوده و به طور مکرر این موضوع اعلام شده است. امیدواریم از طرف دولت و مجلس این حمایت را در وزارت بهداشت داشته باشیم که بتوانیم کمبود نیروی انسانی را که بسیار جدی است، جبران کنیم.

آقاجانی با تاکید بر کمبود پرستار در بخش بستری، اظهار کرد: در حال حاضر در بیمارستان‌های کشور حدود یک پرستار به ازای هر تخت داریم؛ البته این یک پرستار هم با محاسبه پرستارانی‌ست که در بخش‌های غیر بستری مثل اورژانس، درمانگاه و بخش‌های پاراکلینیک کار می‌کنند. یعنی در واقع ما همان یک پرستار به ازای یک تخت را هم نداریم که این موضوع با استانداردهای منطقه فاصله داشته و با استانداردهای بین المللی فاصله بیشتری دارد. این مهم‌ترین نکته‌ای است که در حال حاضر در آن نیازمند حمایت هستیم؛ یعنی بیمارستان‌های کشور و وزارت بهداشت نیازمند حمایت برای تکمیل نیروی انسانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha