جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 139953

سلامت نیوز: محققان دانشگاه منچستر و دانشگاه کالابریای ایتالیا در دستاوردی جدید، از اکسیدگرافن برای خنثی‌کردن سلول‌های بنیادی تومورهای سرطانی استفاده کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، یک سلول بنیادی سرطانی می‌تواند به چندین سلول بنیادی سرطانی جدید (موسوم به کره تومور) یا سلول‌های تومور جدید مانند آنچه در متاستاز روی می‌دهد، تبدیل شود. اکسید گرافن، شکل اکسیدشده کربن بوده و در بسیاری از حلال‌ها قابل‌حل است.

دانشمندان حاضر در این تحقیق، سلول‌های بنیادی سرطانی متعلق به تومورهای شش نوع سرطان را بررسی کردند؛ این سرطان‌ها عبارت بودند از سرطان‌های پستان، مغز، لوزالمعده، ریه، تخمدان و پروستات. دانشمندان همچنین از سلول‌های عادی پوست برای تایید این موضوع استفاده کردند که اکسیدگرافن برای بدن سمی نیست.

پس از درمان سلول‌های بنیادی با محلول اکسید گرافن، محققان دریافتند این اکسید، نه تنها توانایی سلول‌های بنیادی برای تکثیر کره‌های تومور را در تمامی سرطان‌ها مختل کرد، بلکه برای سلول‌های پوستی نیز ایمن بود.

به نظر می‌رسد اکسید گرافن، سلول‌های بنیادی سرطانی را وادار می‌کند به سلول‌های بنیادی غیرسرطانی تغییر وضعیت دهند.

در این شیوه، اکسید گرافن، مانع از تولیدشدن تومورهای آتی توسط سلول‌های بنیادی می‌شود؛ نظریه حاضر بر این مبناست که این اکسید، در گذرگاه‌های سیگنال‌دهنده غشای سلولی مداخله کرده و مکانیسم تکثیر آن‌ها را مختل می‌کند.

کارآیی این مشتق گرافن، پیش‌تر برای تحویل هدفمند دارو در تومورها تایید شده بود اما اکنون اثر مهم آن بر خود تومورها تصدیق شده است.

محققان حاضر اعتقاد دارند مکانیسم‌های موجود در این فرآیند، باید پیش از این که چنین ماده‌ای برای درمان سرطان‌ها به کار رود، بیشتر بررسی شوند.

توانایی نابودکردن سلول‌های بنیادی سرطان یکی از گام‌های مهم در درمان این بیماری، نابودکردن تومورهای موجود و همچنین غیرفعال‌کردن متاستازهای آتی به شمار می‌آید.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Oncotarget ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha