نائب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت: دولت باید در بودجه سال آینده اعتبار پزشك خانواده و بیمه‌های درمانی را كه مرتبط با وظایف وزارت بهداشت است به این وزارتخانه برگرداند در غیر این صورت مجلس در این زمینه وارد عمل می‌شود.

حسینعلی شهریاری در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بحث‌هایی در مجلس مطرح است كه باید اعتبار طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع از وزارت رفاه به وزارت بهداشت منتقل شود. دولت باید راهكار اساسی برای رفع دعوای بین 2 وزارتخانه را بیندیشد، چالش‌هایی كه باعث شده این طرح مهم ملی به درستی اجرا نشود.
نائب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: دولت باید در بودجه سال آینده برای رفع این مشكل چاره اساسی بیندیشد، اگر دولت این كار را نكند ممكن است مجلس از اختیار خود استفاده كند و مستقیماً این كار را بكند تا بودجه پزشك خانواده و تمام اعتباراتی كه با خدمات بهداشتی و درمانی مربوط است به وزارت بهداشت برگردد و این وزارتخانه بتواند وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهد و پاسخگو باشد.
پیش از این حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت در این باره به خبرنگار فارس گفته بود: دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر همكاری وزارت رفاه با وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها هنوز اجرایی نشده است و فعلاً این طرح در مراحل كار متوقف شده است.
به گفته وی‌ دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر همكاری وزارت رفاه و بهداشت برای اجرای طرح پزشك خانواده هنوز به طور كامل اجرایی نشده است و هنوز نحوه همكای و تعامل این وزارتخانه در این مورد مشخص نیست.
وی گفت: اجرای این طرح ملی اكنون در مرحله‌ای به علت همكاری نكردن وزارت رفاه متوقف شده ولی ما امیدمان را از دست نمی‌دهیم و با موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری می‌كنیم و سعی می‌كنیم با پیگیری نامه‌ها اجرایی شدن این طرح ملی را در شهرهای زیر 50 هزار نفر طی‌ 3 ماه ‌آخر سال عملی كنیم.
چندی پیش رئیس‌جمهوری دستور تشكیل كارگروهی را در دولت داد تا با هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت رفاه موانع اجرای طرح پزشك خانواده را در شهرها از بین ببرد‌ اما به گفته حسن امین‌لو، معاون پارلمانی وزارت بهداشت به خبرنگار فارس این كارگروه نیز نتوانست اختلاف‌ها را بر طرف كند.
وی گفت: 3 سال است به طور مرتب جلسه كارشناسی و مدیریتی درباره پزشك خانواده بین 2 وزارتخانه می‌گذارند، هیچ فایده‌ای نداشته است، بعد از چند ساعت كه جلسه تمام می‌شود، هر كس می‌رود و كار خودش را انجام می‌دهد.
اختلاف بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه در اجرای این طرح ‌آن قدر آشكار بود كه صادق رجایی، رئیس سابق بیمه خدمات درمانی درباره آن به خبرنگار فارس‌ گفت:‌ فعالیت كارگروه هماهنگی وزارت بهداشت و رفاه برای اجرای طرح پزشك خانواده كه به دستور رئیس‌جمهوری تشكیل شده بود، عملاً متوقف شده است و وزارت بهداشت نمی‌تواند درباره این طرح برای وزارت رفاه تعیین تكلیف كند.
این اختلاف آن قدر آشكار بود كه هفته گذشته، عبدالرضا مصری در مراسم روز جهانی ایدز و در حضور وزیر بهداشت نیز توانست این اختلاف را پنهان كند و گفت: در هر صورت مشكلاتی بین 2 وزارتخانه در اجرای طرح پزشك خانواده وجود دارد كه همه آن به پول و تامین اعتبارات مربوط است، اگر اعتبارات به اندازه كافی وجود داشته باشد هیچ مشكلی با وزارت بهداشت نداریم و ما هم مثل وزارت بهداشت به طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع معتقدیم.
وی گفت: وزارت بهداشت اقدامات خوبی را برای اجرای طرح پزشك خانواده در روستاها شروع كرده است اما برای اجرای آن در شهرها بر اساس قانون، شورای عالی بیمه باید اعتبارات لازم را مصوب كند اما هنوز درباره شیوه اجرای این طرح اختلاف‌هایی وجود دارد.
مصری افزود: مسئله مهم و مورد پرسش ما از وزارت بهداشت این است كه طرح پزشك خانواده در شهرها از طریق بخش خصوصی عملی می شود یا بخش دولتی، اگر در این موضوع به تفاهم برسیم و این اختلاف حل شود اجرای این برنامه از سال آینده شروع می‌شود.
وی ادامه داد: ما هم در وزارت رفاه پیشنهادهای خودمان را برای اجرای طرح پزشك خانواده به طور كامل تدوین كرده‌ایم و به وزارت بهداشت داده‌ایم، نمی‌دانم خدمت آقای لنكرانی رسیده است یا در راه است اما برای اجرا و همكاری با وزارت بهداشت آمادگی كامل داریم.
وزیر رفاه افزود: البته اجرای طرح پزشك خانواده الزامات دیگری هم دارد از جمله این كه باید بیمه‌های درمانی كشور یكسان شوند و ما فقط یك نوع بیمه در كشور داشته باشیم، رفتار بیمه‌ها با بیمه شدگان باید اصلاح شود، دریافت پول زیرمیزی باید حذف شود، وقتی وزارت بهداشت تعرفه های درمانی را اعلام می‌كند دیگر نباید پول بیش‌تری از مردم گرفته شود، اگر این مسائل حل شود در اجرای طرح پزشك خانواده هیچ اختلافی با وزارت بهداشت نداریم.
كامران باقری لنكرانی، وزیر بهداشت پس از شنیدن سخنان مصری گفت: پزشك خانواده یكسری مبانی علمی و كارشناسی دارد كه درباره آن اختلافی نباید باشد اما در شیوه اجرای آن ممكن است همواره بر اساس مبانی علمی تصمیم گیری نشود و تفاوت وجود داشته باشد و این اختلاف ممكن است در مباحث مالی و ضوابط اجرایی كار مشكلاتی ایجاد كند كه به مرور زمان حل می‌شود.
وی گفت: تلاش ما این است كه اعتبار لازم برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها در بودجه سال 88 مصوب شود و این طرح را سال آینده عملیاتی كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha