شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 139988

بخارات حاصل از مصرف زیاد شوینده‌های بدون بو هنگام خانه‌تکانی باعث سوزانده شدن لایه‌های پوششی تنفسی و مشکلات حاد و ماندگار تنفسی تا پایان زندگی خواهد شد.هر چند که اهمیت تمیزی در اسفندماه به اوج می‌رسد و خانواده‌ها برای استقبال از فصل بهار در این مورد از هم سبقت می‌گیرند ولی تمیز کردن‌هایی که به علت افراط و تفریط یا به‌کارگیری شیوه‌های نادرست کار با شوینده‌هاست یک عمر پشیمانی به دنبال دارد.

سلامت نیوز: بخارات حاصل از مصرف زیاد شوینده‌های بدون بو هنگام خانه‌تکانی باعث سوزانده شدن لایه‌های پوششی تنفسی و مشکلات حاد و ماندگار تنفسی تا پایان زندگی خواهد شد.هر چند که اهمیت تمیزی در اسفندماه به اوج می‌رسد و خانواده‌ها برای استقبال از فصل بهار در این مورد از هم سبقت می‌گیرند ولی تمیز کردن‌هایی که به علت افراط و تفریط یا به‌کارگیری شیوه‌های نادرست کار با شوینده‌هاست یک عمر پشیمانی به دنبال دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،دکتر مریم محلوجی راد  فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی، محقق مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدرس دانشگاه علوم پزشکی در مورد شیوه صحیح استفاده از مواد شوینده می‌گوید: شیوه استفاده از مواد شوینده برای افرادی که اسفندماه را به خانه تکانی اختصاص می‌دهند و زندگی خود و اطرافیان را دستخوش تغییر می‌کنند و گاه با این کار منجر به وارد شدن صدماتی جبران‌ناپذیر می‌شوند، از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه معمولاً به علت ناآگاهی میزان زیادی از این مواد را که اکثر آنها قابلیت تبخیر شدن دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین وی با اشاره به این‌که بتازگی مواد شوینده بدون بو وارد بازار شده است که نگرانی و آسیب‌های احتمالی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: هشداری که باید مصرف‌کنندگان این محصولات به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند این است که معمولاً به دلیل بی‌بو بودن گروهی از مواد شوینده، افراد غلظت بالاتری از آن را مورد استفاده قرار می‌دهند و به این علت بخارات حاصل شده در فضا بیشتر بوده و فرد میزان بیشتری از آن را استنشاق می‌کند. وی در مورد تأثیرات مخرب تنفس در این محیط اضافه کرد: تنفس این گازها باعث سوزاندن لایه پوششی تنفسی می‌شود که با ایجاد التهاب موجب بروز بیماری‌های تنفسی مانند آسم خواهد شد. این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی به افرادی که قصد خانه تکانی دارند، توصیه کرد به هیچ عنوان در فضای بسته از مواد شوینده استفاده نکنند و حتماً هنگام کار با این مواد ماسک بزنند و از میزان کمتری از این مواد برای شست‌وشو استفاده کنند.


محقق مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به مواد آلرژی‌زایی که به صورت طبیعی در خانه‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: مایت‌های گرد و غبار که در واقع حشرات ریز موجود در گرد و غبار خانه هستند و در پرز فرش‌ها، موکت و رختخواب وجود دارد در اثر تکاندن وسایل در هوا پخش شده و به این ترتیب وارد دستگاه تنفسی می‌شوند که این موضوع مشکل آن دسته از افرادی را که دچار آلرژی هستند، شدت می‌بخشد.
وی بیان کرد: قارچ‌ها و کپک‌ها نیز که در گوشه و کنار خانه‌ مخفی  است با خانه تکانی به دستگاه تنفسی وارد می‌شود و بر میزان مشکلات جسمانی می‌افزاید. آلرژن بسیار مهم دیگری که این مدرس دانشگاه معرفی می‌کند سوسک است که در اکثر خانه‌ها وجود دارد. بقایای این موجودات زنده یا مرده با تکاندن یا جا به جایی وسایل خانه در هوا پخش شده، وارد دستگاه تنفسی می‌شود و مشکلاتی را برای آن دسته از افرادی که زمینه آلرژی دارند، ایجاد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد:  اگر این افراد علامتی از آلرژی ندارند با ایجاد علائم مواجه می‌شوند و در صورتی که علائم آلرژی را دارا باشند با تشدید علائم رو به رو خواهند شد. سرما سومین مورد نگران کننده در خانه تکانی اسفندماه است که دکتر محلوجی راد به آن اشاره کرد. به گفته وی بیماران دارای مشکلات تنفسی، آلرژی و اطفال با شروع خانه تکانی، خاموش شدن وسایل گرمایشی خانه‌ها و باز شدن در و پنجره‌ها در معرض هوای سرد و مشکلات ناشی از آن قرار می‌گیرند که باید در این خصوص دقت‌های لازم صورت گیرد.


این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی در مورد آسیب‌های ترکیب کردن مواد شوینده با یکدیگر هشدار داده و افزود: از آنجا که هر کدام از مواد شوینده استاندارد‌های متفاوتی دارند، افراد مجاز هستند در حد تعادل و با رعایت احتیاط تنها از یک ماده شوینده استفاده کنند زیرا با ترکیب چند ماده شوینده و تبخیر آنها گازهای متفاوتی در هوا پخش می‌شود که بسیار خطرناک بوده و منجر به تخریب بافت‌های تنفسی خواهد شد.
این فوق تخصص در پاسخ به این سؤال که اگر بنا به هر دلیلی شوینده‌ها و یا مواد نشأت گرفته از آن وارد سیستم تنفسی افراد شود بهترین اقدام کدام است، گفت: در صورت آسیب دیدگی ناشی از مواد شوینده، نخستین علائم به صورت سوزش نواحی چشم، گلو، پشت جناق و در مراحل پیشرفته‌تر با تنگی نفس و سرفه نمایان خواهد شد. این افراد باید بلافاصله در محیط باز قرار گرفته و دهان و بینی خود را شست‌وشو دهند سپس بسرعت به مراکز درمانی و پزشک متخصص مراجعه کنند.


وی در پایان به خانواده‌ها هشدار داد از دردسترس قرار دادن شوینده‌ها برای کودکان اجتناب کنند و اظهار کرد: از آنجا که معمولاً شوینده‌های موجود در بازار بدون بو هستند، این امکان وجود دارد که کودکان این مواد را به جای آب بنوشند از این‌رو مهم ترین و نخستین توصیه مراقبت از کودکان دور نگه داشتن این مواد از دسترس آنها است و در گام بعدی از آنجا که بنا بر میزان ماده مصرف شده، از دستگاه تنفسی تا معده و روده کودکان در معرض تهدید التهاب، سوختگی و یا پارگی قرار دارد به والدین توصیه می‌شود به هیچ عنوان کودک را وادار به استفراغ نکنند چراکه با این اقدام، امکان هدایت شدن مواد شیمیایی به دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود و مشکلات بیشتری گریبانگیر کودک و خانواده‌اش خواهد شد. از این‌رو بهتر است والدین هیچ اقدامی بجز رساندن سریع کودک به نزدیک‌ترین اورژانس انجام ندهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha