رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: هزینه اعتیاد به سیگار و موادمخدر در ایران معادل کل اعتبارات عمرانی است.

٣٠‌هزار میلیارد تومان؛ هزینه سالانه اعتیاد به موادمخدر و سیگار

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: هزینه اعتیاد به سیگار و موادمخدر در ایران معادل کل اعتبارات عمرانی است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: آمارهای جدید درباره هزینه‌های اعتیاد در ایران، آن هم از زبان رئیس کمیسیون اجتماعی ایران. عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس، بعد از آن‌که پنج روز پیش از هزینه سالانه هفت‌هزار میلیاردی اعتیاد معتادان شیشه در ایران خبر داده بود، حالا آمارهایش دراین‌باره را تکمیل کرده است.


او دیروز به«خانه ملت» گفته است که هزینه اعتیاد در ایران معادل کل اعتبارات عمرانی است و البته ریز آمار دراین‌باره را اعلام کرده است: «بیش از ٧٠‌درصد معتادان قبلا سیگار مصرف می‌کردند و اکنون آمار سیگاری‌ها در کشور ١٠ تا ١٣‌میلیون نفر است که سالانه بین ٣ تا ٤‌هزار ‌میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌کنند. دو برابر همین مبلغ صرف درمان عوارض مصرف سیگار مانند سرطان ریه می‌شود و پولی که برای سیگار و درمان عوارض ناشی از آن هزینه می‌شود، حدود ١٠‌هزار‌ میلیارد تومان است؛ با آن‌که حدود ٧‌هزار ‌میلیارد تومان برای شیشه مصرف می‌شود و حدود ١٤‌هزار ‌میلیارد تومان برای سایر مواد مخدر. مجموع سالانه این ارقام حدود ٣٠‌هزار ‌میلیارد تومان می‌شود؛ حال آن‌که هزینه مبارزه با موادمخدر یا پیشگیری از اعتیاد را نیز باید به این رقم اضافه کرد که در مجموع عدد بسیار بالایی می‌شود. کل اعتبار عمرانی امسال کشور - اگر محقق شود- حدود ٣٥‌هزار‌ میلیارد تومان است و مشاهده می‌شود که تقریبا معادل کل اعتبارات عمرانی در ایران پول دود داده می‌شود؛ اعم از موادمخدر سنتی، سیگار و مواد صنعتی.»
او از اعتیاد یک‌میلیون و ٣٠٠‌هزار نفر در جامعه به اعتیاد خبر داد که حدود ٥٢درصد موادمخدر سنتی مانند تریاک و ٢٦درصد شیشه و موادمخدر صنعتی مصرف می‌کنند و بقیه هم مبتلا به سایر موادمخدر هستند. عزیزی به پیشنهاد خود در جریان بررسی لایحه بودجه ٩٤ مبنی بر اضافه شدن ١٠ ریال به قیمت هر نخ سیگار وارداتی هم اشاره کرده است: «با توجه به این‌که ٦٥‌میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، درآمد ٦٥‌میلیارد تومانی از این محل حاصل می‌شد که می‌توانست صرف بهداشت، درمان، پیشگیری و آموزش مردم شود.»


او بعد از آن اینها را گفته که هفته پیش کمیسیون اجتماعی مجلس برای مقابله با مصرف سیگار پیشنهاد دادند قیمت هر نخ سیگار افزایش یابد اما این پیشنهاد ٨١ رأی موافق، ٦٥ رأی مخالف و ٦ رأی ممتنع را کسب کرد و به تصویب نرسید؛ براساس این پیشنهاد، قرار بود ردیف درآمدی ١٦٠١٤٤ حاصل از افزایش ٢٠ ریال به قیمت هر نخ سیگار به ٣٠ ریال افزایش و درآمد این ردیف نیز به ١٨٠٠‌میلیارد ریال افزایش یابد.
اما این اولین‌بار نیست که آمارهای مربوط به گردش مالی موادمخدر و اعتیاد به آن در ایران اعلام می‌شود؛ همین چهار ماه پیش بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از گردش مالی سه‌میلیارد دلاری موادمخدر در ایران یا معادل ۱۰هزار‌ میلیارد تومان خبر داد و گفت این گردش مالی پیکره اقتصادی کشور را دچار آسیب می‌کند. او دراین‌باره گفت که این موضوع اساس اقتصاد کشور را به لرزه در آورده است: «گردش مالی موادمخدر در کشور علاوه بر این‌که اساس و پیکره اقتصادی کشور را به لرزه در می‌آورد، سیستم اداری، قضایی، بورس، خرید و فروش و فرهنگ را فاسد کرده و یک کشور را دچار آسیب می‌کند.» وزیر کشور آن زمان دراین‌باره گفت: «گردش مالی موادمخدر در کشور علاوه بر این‌که اساس و پیکره اقتصادی کشور را به لرزه در می‌آورد، سیستم اداری، قضایی، بورس، خرید و فروش و فرهنگ را فاسد کرده و یک کشور را دچار آسیب می‌کند.»


اما هزینه‌های مربوط به موادمخدر، فقط در حوزه مصرف این مواد نیست و حوزه درمان را هم در برمی‌گیرد. همین ‌سال گذشته بود که معاون سابق پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه هفت‌هزار‌میلیارد تومان صرف هزینه‌های مقابله با اعتیاد ازجمله درمان و پیشگیری از آن می‌شود. علاوه بر این پژوهش‌هایی در سال‌های گذشته در حوزه موادمخدر انجام شده و آمارهایی را دراین‌باره در برمی‌گیرد. یکی از پژوهش‌ها برمی‌گردد به پنج‌سال پیش. آن زمان تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نشان داد که معتادان ایران ماهانه از ٣٠‌هزار تا ٥‌میلیون تومان هزینه اعتیاد می‌کنند. براساس نتایج این پژوهش، معتادانی که کوکائین مصرف می‌کنند، حداقل ٥‌میلیون تومان در ماه هزینه می‌کنند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که هر یک از معتادان کشور حداقل از ٣٠‌هزار تا ٥‌میلیون تومان در ماه صرف اعتیاد خود می‌کنند که این رقم به‌طور متوسط به ١٨٢‌هزار تومان در ماه محاسبه شده است. از طرف دیگر هزینه پرداختی از سوی معتادان برای خرید ماهانه ٨١ گرم سوخته ١٧٠‌هزار تومان و هزینه متوسط ٩ گرم شیشه ماهانه ٢١٤‌هزار تومان است. این نتایج حاصل تحقیقاتی بود که روی ٦‌هزار نفر معتاد انجام شد و اطلاعات به دست آمده از افراد مورد پژوهش در این تحقیق در سه گروه معتادان خیابانی، زندانی و مراجع‌کننده به مراکز درمانی در شهرهای اصلی کشور با مقایسه ١٠ اقلیم جمع‌آوری شده و مورد مطالعه قرار گرفته بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha