چندسالی هست که موضوع ورشکستگی بیمارستانهای بخش خصوصی چالشی جدی در حوزه سلامت محسوب می شود و متاسفانه اقدام درخور توجهی برای رفع این معضل به چشم نمی خورد.

سلامت نیوز:چندسالی هست که موضوع ورشکستگی بیمارستانهای بخش خصوصی چالشی جدی در حوزه سلامت محسوب می شود و متاسفانه اقدام درخور توجهی برای رفع این معضل به چشم نمی خورد.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس انلاین درشرایطی که مسئولین در بخش خصوصی معتقدند عدم وصول مطالبات وتعیین تعرفه ها باعث شده چرخه اقتصادی بیمارستانهای خصوصی بسیار کند بچرخد درمقابل منتقدان وجود معضل زیرمیزی در این بیمارستانها را عامل اصلی و تاثیرگذار در این امر به حساب می اورند.

*زیر میزی عامل ورشکستگی

چند سال پیش زمانیکه خبرنگاری از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علت این موضوع سوال کرد حسن ابوالقاسمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت زیرمیزی را عامل ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی اعلام کرد.

 وی درخصوص اینکه گفته می شود برخی بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های خصوصی به دلیل افزایش هزینه‌های به خصوص پس از هدفمند‌سازی یارانه‌ها دچار ورشکستگی شده‌اند گفت: بیمارستان‌های دولتی علت مشکلاتشان فقط هدفمند‌کردن یارانه‌ها نیست. یک بخشی از آن مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها است. اما در مورد بیمارستان‌های خصوصی باید عرض کنم که من خودم روسای آنها را در دانشگاه گرد هم آوردم و با آنها صحبت کردم به نظر من آنها می‌توانستند کاری کنند که به مرز ورشکستگی نرسند.

وی افزود: اگر مدعی این هم هستند که به مرز ورشکستگی رسیده‌اند علت آن زیرمیزی است. آنها بروند جلوی زیرمیزی‌هایشان را بگیرند زیرا پولی که از بیمار گرفته می‌شود باید در بیمارستان پرداخت شود تا سهم بیمارستان برداشته شود و وقتی افراد زیرمیزی می‌گیرند طبیعی است که بیمارستان ورشکست می‌شود.

ابوالقاسمی تصذیح کرد: من اراده قوی در آنها برای جلوگیری از زیرمیزی ندیدم و روسای بیمارستان‌های خصوصی برای اداره کردن بیمارستان‌هایشان باید با زیرمیزی مبارزه کنند و هنوز این اراده قوی وجود ندارد و وقتی مبارزه نمی‌کنند معلوم است که نمی‌توانند بیمارستانشان را از ورشکستگی نجات دهند.

بیمارستان بخش خصوصی در آستانه ورشکستگی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت : بنده پزشکی هستم که تاکنون در بیمارستان های خصوصی در خدمت بیماران بوده ام و معتقدم که با اجرای طرح تحول نظام سلامت بهترین کار این است که مردم تا آنجایی که می توانند از خدمات بیمارستان های دولتی استفاده کنند.

 عابد فتاحی  در گفتگو با تسنیم افزود: متاسفانه هزینه های درمان بسیار بالاست و مشاهده می شود که عده‌ای با مراجعه به مراکز درمانی خصوصی از وضعیت هزینه ها گلایه مند هستند در حالیکه به جرات می توانم بگویم مدیران بیمارستان‌های خصوصی ریالی سود نمی‌کنند چرا که هزینه های تجهیزات، نیروی انسانی و بسیاری از هزینه های جاری، مجالی برای منفعت در این راستا به مدیران این مراکز نمی دهد.

 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط حاضر با اجرای طرح تحول نظام سلامت دولت زمینه تسهیلات رایگان بهداشتی و درمانی را در اختیار عموم مردم قرار داده و می توان گفت پرداخت ۱۰ درصدی هزینه های بستری در واقع همان بهره مندی رایگان از خدمات پزشکی و درمانی است.

 وی افزود: وضعیت هزینه‌های درمان و تجهیزات پزشکی در بخش خصوصی به اندازه‌ای بالاست که در حال حاضر سه بیمارستان خصوصی واقع در ارومیه در وضعیت ورشکستی به سر می برند.

 فتاحی اظهار کرد: شاید این پیامی که به جامعه پزشکی می دهم سبب رنجش برخی از همکارانم شود ولی از آنها خواهش می کنم بیماران را از بخش های دولتی به بخش های خصوصی ارجاع نکنند چرا که جامعه پزشکی به اندازه کافی درآمد دارد و نیازی نیست که مردم با هزینه اضافه در مراکز خصوصی اقدام به دریافت خدمات بهداشتی درمانی کنند.

 عضو کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه عده‌ای تصور می‌کنند خدمات پزشکی مراکز خصوصی بهتر و با کیفیت تر از مراکز دولتی است کاملا غلط است چرا که وسایل پزشکی و نوع جراحی ها یکسان بوده و هیچ نوع فرقی با هم ندارند و همان پزشکانی که در مراکز درمانی خصوصی کار می‌کنند در مراکز درمانی دولتی نیز مشغول به فعالیت هستند.

 فتاحی گفت: بنده به عنوان پزشکی که ۲۰ سال در مراکز درمانی خصوصی کار کرده ام اعلام می کنم خدمات بخش دولتی کمتر از بخش خصوصی نیست و به دور از اخلاق حرفه ای یک پزشک است که به خاطر مال دنیا حیثیت پزشکی خود را زیر سوال ببرد.

 وی افزود: از بخش خصوصی نیز نباید انتظار داشت که هزینه‌ها را پایین بیاورند چون همه هزینه ها در این بخش بر عهده مدیریت بوده و با هزینه‌های کمتر از این دخل و خرج با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و این در صورتی است که هزینه های بخش دولتی همه از دولت تامین می‌شود و هیچ‌گونه هزینه‌ای متوجه مدیریت بیمارستان نیست.

 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: بنده در مدت ۱۸ سال سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی ریالی برداشت نداشته‌ام

* بحران اقتصادی در بخش خصوصی

اما امروز رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن هشدار نسبت به امکان ایجاد بحران اقتصادی در بخش خصوصی تاکید کرد: در این زمینه نیازمند ایجاد یک همگرایی بین نظام پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت رفاه هستیم تا با چالش‌های کمتری در جهت مصوب نمودن این تعرفه‌ها حرکت کنیم. انتظار ما این است که با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و مشکلات بخش خصوصی که درحوزه درمان با آن مواجه است، کمک کنند تا بخش خصوصی از این بحران‌های اقتصادی خارج شود.

زالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مشکلات بخش خصوصی را تشریح و تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی تهران عددی بین 9 تا 23 میلیارد تومان از بخش‌های مختلف مطالبه دارند و مجموعا بخشی از بیمارستان‌های خصوصی تهران حدود 250 تا 270 میلیارد تومان مطالبات داشته و نقدینگی آنها به شدت آسیب دیده است. باتوجه به اینکه در ماه آخر سال هستیم این بیمارستان‌ها مشکلات زیادی در زمینه پرداخت‌های پرسنلی داشته و با مشکلات جدی مواجه هستند. اگر هر چه سریع‌تر ابلاغ ویرایش دوم کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و به خصوص همکاری بیمه‌های تکمیلی را شاهد نباشیم پیش‌بینی می‌کنیم که حتما یک بحران اقتصادی در انتظار بخش خصوصی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha