شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 140036

گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی در جهان به ویژه در سال های اخیررو به افزایش بوده است . به نحوی که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ؛ در حال حاضر بیش از 75درصد مردم آلمان و بلژیک و ۷۴درصد مردم انگلیس از ظرفیت های طب سنتی و گیاهان دارویی استفاده می‌کنند و همچنین در چین بیش از 80 درصد سلامت مردم وابسته به طب سنتی است.معاون طب سنتی وزارت بهداشت نیز در این باره می گوید: 77 درصد مردم آلمان، 75 درصد فرانسویان، 48 درصد مردم استرالیا و 42 درصد آمریکایی ها به نحوی از ظرفیت های طب سنتی و گیاهان دارویی استفاده می کنند.

سلامت نیوز:گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی در جهان به ویژه در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. به نحوی که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی؛ در حال حاضر بیش از 75درصد مردم آلمان و بلژیک و ۷۴درصد مردم انگلیس از ظرفیت های طب سنتی و گیاهان دارویی استفاده می‌کنند و همچنین در چین بیش از 80 درصد سلامت مردم وابسته به طب سنتی است.معاون طب سنتی وزارت بهداشت نیز در این باره می گوید: 77 درصد مردم آلمان، 75 درصد فرانسویان، 48 درصد مردم استرالیا و 42 درصد آمریکایی ها به نحوی از ظرفیت های طب سنتی و گیاهان دارویی استفاده می کنند.

سهم ناچیز طب سنتی در نظام سلامت کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این آمارهای قابل توجه در خصوص بهره مندی کشور های مختلف جهان از قابلیت های طب سنتی در حالی اعلام می شود که طب سنتی؛ با وجود سابقه در خشان وچند هزار ساله ای که در ایران داشته وهمچنین با وجود رویکرد قابل توجه مردم به استفاده از قابلیت های این نوع طب ؛در حال حاضر سهم ناچیزی را در نظام سلامت به خود اختصاص داده و بااستقبال کمی از سوی پزشکان مواجه است. به نحوی که کمتر می بینیم پزشکان در روند تکمیل خدمات درمانی ، در صورت لزوم، استفاده از روش های مختلف طب سنتی مانند حجامت، زالودرمانی ،داروهای گیاهی و... را که آثار آن ها به لحاظ علمی نیز اثبات شده است، برای بیماران تجویز کنند.به گفته معاون طب سنتی وزارت بهداشت، در حال حاضر با وجود اقدامات مهم وموثری که در زمینه توسعه و ترویج طب سنتی در قالب ایجاد دانشکده های طب سنتی ، تربیت متخصصان این حوزه وحمایت از تولید دارو های گیاهی در کشور انجام شده است، متاسفانه به نظر می رسد در این زمینه حلقه مفقوده ای وجود دارد مبنی براین که رویکرد پزشکان به تجویز داروهای گیاهی ضعیف است به طور کلی اگر پزشکان رغبت بیشتری به تجویز داروهای گیاهی برای درمان بیماران داشته باشند،ظرف مدت کوتاهی خواهیم دید که صنعت گیاهان دارویی در کشور متحول خواهد شد.

برخورداری از 8 هزار گونه گیاهی متنوع

خدادوست تصریح می کند: در حال حاضر ایران با برخورداری از 8 هزار گونه گیاهی متنوع که 2500 گونه از آن ها مصارف دارویی دارند ، خاستگاه اصلی گیاهان دارویی در جهان است ، به نحوی که هم اکنون تنوع گیاهان دارویی در ایران 4 برابر قاره اروپاست.

56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است

همچنین طی سال های اخیر بیش از 200 قلم داروی گیاهی در کشور تولید شده است که حدود 56 قلم از این دارو ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند اما متاسفانه این دارو ها هنوز در نسخ پزشکان ما جایی ندارندودلیل آن هم شناخت کافی نداشتن پزشکان از تاثیرات این دارو ها و کم عارضه بودن آن‌هاست .

سهم داروهای گیاهی در نسخ پزشکان در اروپا بین 30 تا 40 درصد است

وی معتقد است با وجود اثربخشی ثابت شده  داروهای گیاهی ، متاسفانه سهم این داروها در نسخ پزشکان ایرانی بسیار اندک است در حالی که این سهم در اروپا بین 30 تا 40 درصد است .

به گفته دکتر علی اکبر ولایتی رئیس گروه علمی طب سنتی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی ، در همه جای دنیا، طب سنتی مورد استقبال روزافزون مردم است و در کشور آمریکا به دلیل گرایش و تمایل عامه مردم به طب سنتی، حرکتی به عنوان دموکراتیزه کردن طب آغاز شده است. یعنی مردم در انتخاب روش طبی (جدید یا طب های سنتی) آزادند.وی با بیان این که آنچه طب سنتی را زنده نگه داشته است، اقبال مردم و پذیرفته شدن جهانی آن است، می گوید: در 40 درصد نسخه های پزشکان اروپایی، داروهای طب سنتی تجویز می شود.دکتر ولایتی با اشاره به جایگاه و اهمیت طب سنتی تصریح می کند: امروزه بسیاری از پرسش ها در طب سنتی پاسخ دارد و طب جدید در مقابل آن سکوت کرده است، یکی از اقدامات مهمی که برای ارتقای جایگاه طب سنتی باید انجام شود، انجام کار علمی قانونمند و کارشناسی شده است تا راه برای سوء استفاده افرادی که دانشی از این رشته ندارند، مسدود شود.

برنامه های احیای جایگاه طب سنتی

خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات در دست انجام برای احیای جایگاه طب سنتی در کشور و ترویج این نوع طب در بین پزشکان ،از تدوین بسته های آموزشی طب سنتی برای پزشکان خبر می دهد که قرار است با کمک این بسته های آموزشی ،پزشکان در برنامه های باز آموزی تحت آموزش مداوم طب سنتی قرار گیرند .

تدوین بسته های آموزشی برای بهورزان

او اضافه می کند : همچنین بسته های آموزشی برای بهورزان تدوین شده است تا در آموزش گروه های بهورزی در خانه های بهداشت به کار گرفته شود و بهورزان با مبانی طب سنتی واصلاح سبک زندگی آشنا شوند و به تدریج این مبانی در سیستم شبکه بهداشت و در مان کشور جای خود را باز کند و بتوانیم از این ظرفیت برای سلامت مردم استفاده کنیم.





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    4 0
    طب سنتی بخشی از تاریخ پزشکی و غیر قابل استفاده است،مثل اینکه بگن ستاره شناسی مدرن و ستاره شناسی سنتی داریم که اولی با تلسکوپ و تجهیزات مدرنه ستاره شناسی سنتی هم داریم با اسطرلاب و صور فلکی ،حالا خواستی سفینه بفرستی هم این هست هم اون از هر کدوم خواستی استفاده کن.طب مدرن هم خودش هر ۳-۴ سال کتابها تجدیدچاپ و تغییر میکنه دیگه کتاب های ۱۰۰۰سال پیش جای خود.اگه اینقدر طب سنتی خوب بود اینهمه مردم از طاعون و مالاریا و .......نمیمردن.حالا این علم کردن طب سنتی و دراوردن کتابها از موزه ها جز پول ساختن برای بعضی و به خطر انداختن جان مردم با تاخیر یا محروم کردنشون از درمان استاندارد نتیجه دیگه ای نداره