محققان آمریکایی دریافتند، مصرف ماده مخدر ماری‌جوانا اشتها را برای خوردن غذاهای دارای کالری زیاد افزایش می‌دهد اما با این حال، مصرف آن در ایالت آلاسکا آمریکا پس از ایالت‌های کلرادو و واشنگتن قانونی و مجاز اعلام شد.

سلامت نیوز: محققان آمریکایی دریافتند، مصرف ماده مخدر ماری‌جوانا اشتها را برای خوردن غذاهای دارای کالری زیاد افزایش می‌دهد اما با این حال، مصرف آن در ایالت آلاسکا آمریکا پس از ایالت‌های کلرادو و واشنگتن قانونی و مجاز اعلام شد.

محققان آمریکایی دریافتند مصرف ماده مخدر ماری‌جوانا باعث می‌شود معتادان به ماده اشتهای زیادی نسبت به خوراکی‌های شور و پرنمک، کرانچی و همچنین اسنک‌های بسیار شیرین پیدا کنند اما اینکه اثر ماده مخدر چطور چنین اشتهایی را ایجاد می‌کند، یک معمای علمی است.

در این خصوص ایده‌ای وجود دارد که اشاره به نقش گیرنده حسی و تشدید فعالیت آنها در اثر استفاده از ماری‌جوانا می‌کند. در مطالعه‌ای در سال 2014، دانشمندان علوم اعصاب در اروپا دریافتند، محتویات و مواد تشکیل دهنده فعال در ماریجوانا و کانابینوئید مرکز بویایی در مغز موش‌ها را فعال می‌کند. در نتیجه، حیوانات غذا را بهتر بو کرده و اشتهایشان افزایش می‌یابد.

در این مطالعه، دانشمندان مولکول‌هایی را که گیرنده receptors نام دارند و کانابینوئید به آن چسبیده و مغز موش و انسان فعال می‌شود را بررسی کردند. آنها انتظار داشتند بفهمند چه زمانی کانابینوئیدها این کار را می‌کنند و گیرنده‌ها سیگنالی را می‌فرستند که درست در مجاورت نورون‌های سرکوبگر اشتها قرار دارد.

اما در کمال تعجب دانشمندان، گیرنده‌های کانابینوئیدها، فعالیت نورون‌های سرکوبگر اشتها در مغز موش‌ها را فعال ‌تر شد. علت اینکه اشتها سرکوب نشد، نورون‌هایی بودند که به جای انتشار مواد شیمیایی نورون‌ها که سرکوبگر اشتها هستند، ماده متفاوت دیگری آزاد شد که اندورفین نام دارد و این ماده به ناحیه کنترل اشتها در مغز یعنی هیپوتالاموس رفته و اشتهای موش را برای خوردن غذا تحریک می‌کند. نورون‌هایی که به صورت طبیعی مانع از خوردن غذا می‌شوند، بالعکس کار کرده و اشتها را تقویت می‌کنند، حتی درحالتی که موش‌ها کاملا سیر بودند. در واقع ماریجوانا سیستم غذاخوردن مغز را فریب می‌دهد.

مصرف ماری‌جوانا و میل بیشتر به خوردنی‌های پرنمک

مصرف ماری جوانا، مکانیسم مغز را به سمت تمایل به خوردن غذاهای دارای کالری زیاد مانند غذاهای پرنمک، چیپس‌های روغن‌دار و شکلات ترغیب می‌کند.

با وجود اینکه محققان آمریکایی به چنین نتیجه‌ای درباره مصرف این ماده مخدر رسیده‌اند؛ اما مصرف، کشت و نگهداری از ماری جوانا در ایالت آلاسکا آمریکا قانونی و مجاز اعلام شد. آلاسکا سومین ایالت آمریکا پس از ایالت های کلرادو و واشنگتن است که مصرف مواد مخدر “سبک” را قانونی می کند.

فرماندار ایالت آلاسکا روز دوشنبه طرح قانونی تشکیل کمیته کنترل گردش ماری جوانا را به بررسی گذاشت.

تصمیم مربوط به قانونی شدن مصرف ماری جوانا در نوامبر سال 2014 به رای گیری گذاشته شد اما ایجاد مکانیزم های اجرای آن چند ماه طول کشید.

قانونی کردن مجوز فروش این نوع ماده مخدر برای دولت آمریکا سود بسیار خوبی را داشته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha