مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بخشی از مدیریت یکپارچه تالاب هامون در بخش بین المللی دنبال می‌شود، گفت: در این خصوص فعالیت وزارت امور خارجه و نیز بخش آب‌های مرزی وزارت نیرو در برنامه مورد نظر لحاظ شده است.

سلامت نیوز:  مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بخشی از مدیریت یکپارچه تالاب هامون در بخش بین المللی دنبال می‌شود، گفت: در این خصوص فعالیت وزارت امور خارجه و نیز بخش آب‌های مرزی وزارت نیرو در برنامه مورد نظر لحاظ شده است.


سعید محمودی در گفت‌وگو با میزان، با بیان این که طرح مدیریتی جهت مقابله با خشکیدگی تالاب هامون در دست تدوین است، اظهار کرد: نام این طرح مدیریت یکپارچه تالاب هامون بوده که متولی آن محیط زیست است. این طرح با همکاری ذی نفعان اعم از مردم و بهره برداران، همچنین وزارت جهادکشاورزی و وزات نیرو تهیه می شود.

وی با بیان این که با تدوین این برنامه آب به مناطقی که دچار بحران هستند، منتقل خواهد شود، تصریح کرد: این طرح در کمیته برنامه ریزی استان واقع در استانداری تایید می شود، سپس در دولت با حضور وزرای نیرو و جهاد کشاورزی همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست به تصویب می رسد تا به عنوان یک سند بالادستی به استانداری بازگردد و اجرایی شود.

بخش کشاورزی بپذیرد، آب متعلق به تالاب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که با تصویب این طرح به عملکرد جزیره ای در مدیریت تالاب هامون پایان داده می شود، خاطرنشان کرد: برنامه مذکور در سه بخش آب و خاک، محیط زیست و تشکل های مردمی تفسیم بندی شده است.

محمودی افزود: در بخش آب و خاک نیاز آبی تالاب مشخص می شود. از دید ما تمام آبی که وجود دارد متعلق به تالاب است و نیازی به تعیین عدد حقابه نیست. تمام آب متعلق به تالاب است و برای بخش شرب و کشاورزی حقابه ای تعیین می شود، زیرا اجازه نمی دهیم تمام آب به چاه نیمه ها وارد شود سپس برای تامین حقابه تالاب عددی را تعیین و استخراج کنیم.

وی با تاکید بر این که روش مذکور اشتباه است، عنوان کرد: ما در تلاش هستیم که این روش را که تاکنون در جریان بوده است به حالت برعکس آن تبدیل کنیم. بدین معنی که به‌جای ورود آب به چاه نیمه و تعیین حقابه زیست محیطی، تمام آب را متعلق به تالاب بدانیم و برای سایر بخش ها حقابه تعیین کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: بخش کشاورزی نیز به دلیل این که سند تهیه شده فرادستی است و با حضور و نظر وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است باید این روش را بپذیرد.

شناسایی کانون‌های بحران تا سال94 

محمودی  با بیان این که در حال حاضر در فاز مطالعاتی تدوین برنامه احیاء تالاب هامون در سیستان هستیم، اذعان کرد: تلاش ما بر این است تا پایان سال 1394 کانون های بحران را شناسایی و مهار کنیم.بودجه مورد نیاز بدین منظور را دولت تعیین می کند زیرا محل تامین این بودجه از طریق بودجه ای است که دولت به استانداری ها برای احیاء تالاب ها ارائه می دهد.
 
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان این که بخشی از مدیریت یکپارچه تالاب هامون در بخش بین المللی دنبال می شود، اذعان کرد: در این خصوص وزارت امور خارجه و نیز بخش آب های مرزی وزارت نیرو باید فعال باشند، همچنین باید دیپلماسی قوی ای با کشور همسایه دیده شود که در این برنامه مورد نظر چنین بخش هایی نیز لحاظ شده است.

وی در پایان گفت:  سازمان های بین المللی نیز با ما همکاری دارند به گونه ای که نظر صندوق محیط زیست جهانی (GEF ) و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN ) نیز کا را در این زمینه یاری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha