رییس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام اینکه سیاست‌های موفق دارویی در مورد تجهیزات پزشکی هم انجام می‌شود، از اعمال سخت‌گیری‌های تدریجی در واردات تجهیزات پزشکی جهت حمایت از تولید داخل خبر داد.

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام اینکه سیاست‌های موفق دارویی در مورد تجهیزات پزشکی هم انجام می‌شود، از اعمال سخت‌گیری‌های تدریجی در واردات تجهیزات پزشکی جهت حمایت از تولید داخل خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در تجهیزات و ملزومات پزشکی دو گروه کالا وجود دارد، گفت: نوع اول آنها که شامل دستگاه‌های عریض و طویلی مثل ام آر آی، آندوسکوپی و دستگاه‌های تشخیصی متعدد نصب شده در بیمارستان‌ها است که تجهیزات سرمایه‌ای محسوب می‌شوند و عمدتا وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه در شرکت‌های دانش بینانی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز رشد تجهیزات پزشکی آن ده‌ها شرکت مستقر در آنجا به تولیداتی همت گماشته‌اند، اظهار داشت: هر چند این تولیدات محدودند ولی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه نوع دیگر تجهیزات و ملزومات پزشکی را کالاهای مصرفی اعم از لوازم پزشکی ارتوپدی، استنت قلب و چشم و ایمپلنت‌ها برشمرد و گفت: در مراکز درمانی کشور بصورت همزمان از کالاهای وارداتی و محصولات داخلی استفاده می‌شود. هزینه واردات آنها نیز حدود 600 میلیون دلار در سال است. در زمینه تولید داخل نیز 400 شرکت مشغول فعالیت هستند و ملزوماتی مانند نخ بخیه و انواع سرنگ‌ها را علاوه بر مصرف داخل برای صادرات نیز تولید می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص سیاست‌های این سازمان در حوزه تجهیزات پزشکی نیز گفت: سخت‌گیری‌های تدریجی در واردات به منظور حمایت از تولیدات محصولات باکیفیت ایرانی است. به نوعی می‌توان گفت می‌خواهیم همان سیاست‌هایی را که درباره دارو اعمال کردیم در مورد تجهیزات پزشکی نیز انجام دهیم؛ زیرا هم اکنون برخی از شرکت‌ها علاوه بر ظرفیت تولید داخلی که دارند قابلیت واردات را هم در خود می‌بینند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند در پایان تاکید کرد: گرچه برعکس صنعت دارو سازی، واردات حوزه تجهیزات پزشکی سهمش از تولید بیشتر است اما تلاش ما این است که با حمایت از شرکت‌های تولیدی تجهیزات و ملزومات پزشکی کمک کنیم آنها پا بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha