رییس کارگروه جامعه شنوایی شناسی ایران با تاکید بر توجه به نیازهای سالمندان به ویژه در حوزه شنوایی شناسی، گفت: لازم است در راستای افزایش سطح سلامت سالمندان سمعک به عنوان یک پروتز درمانی تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.

سلامت نیوز: رییس کارگروه جامعه شنوایی شناسی ایران با تاکید بر توجه به نیازهای سالمندان به ویژه در حوزه شنوایی شناسی، گفت: لازم است در راستای افزایش سطح سلامت سالمندان سمعک به عنوان یک پروتز درمانی تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فرزام جنابی در نشست خبری جامعه شنوایی شناسی ایران اظهار کرد: هزینه معاینه و آزمایش شنوایی شناسی اولیه حدود 50 هزار تومان است که بیمه ها پوشش می دهند اما سمعک به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه نیست برای بیماران هزینه بردار است.

وی گفت: در حال حاضر سمعک در مراکز درمانی سراسر کشور ارایه می شود و بیمه ها می توانند آن را تحت پوشش قرار دهند اما مبلغی که بیمه ها پرداخت می کنند تنها حدود 100 تا 150 هزار تومان است البته پوشش بیمه ای سمعک متغیر است و برخی بیمه ها نیز نیمی از هزینه سمعک را پرداخت می کنند.

به گفته وی، قیمت هر سمعک بین 600 هزار تا شش میلیون تومان است و بیشتر سمعک های موجود در ایران اروپایی است. کیفیت سمعک های چینی بسیار پایین است که در مراکز غیرعلمی و غیرتخصصی ارایه می شود و بیماران لازم است به این مساله توجه داشته باشند.

جنابی در مورد لزوم ارایه آموزش ها در زمینه نحوه استفاده از سمعک اظهار کرد: متخصصان شنوایی شناسی پس از ارایه سمعک باید در مورد نحوه استفاده صحیح از آن به بیماران توضیح دهند.

جنابی گفت: بیماران باید سمعک را از مراکزی تهیه کنند که متخصص شنوایی شناسی داشته باشد چراکه سمعک یک وسیله تقویت کننده و پیچیده است و استفاده از آن مانند دارو نیاز به تجویز دارد.

وی ادامه داد: متخصصان شنوایی شناسی نیز پس از ارایه سمعک موظفند دو سال کامل بدون دریافت هیچ هزینه ای خدمات به بیماران ارایه دهند مگر اینکه سمعک شکسته شود یا مواردی خارج از ضمانت سمعک رخ دهد.

در ادامه این نشست محسن احدی دبیر انجمن شنوایی شناسی ایران نیز اظهار کرد: 80 درصد سالمندان نیازمند به دلیل هزینه بالا از سمعک استفاده نمی کنند. بنابراین لازم است سازمان های بیمه گر در مورد پوشش بیمه ای این پروتز درمانی تجدیدنظر کنند.

وی همچنین به موضوع قاچاق تجهیزات پزشکی به ویژه سمعک اشاره کرد و گفت: جامعه شنوایی شناسی ایران آمادگی دارد که بر این مساله نظارت کند و اسامی سمعک های قاچاق را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کند تا مانع از توزیع آنها شود.

احدی ادامه داد: سمعک کالای خریدنی نیست و نمی توان آن را در مراکز غیرعلمی و تخصصی ارایه کرد؛ سمعک باید متناسب با نوع آسیب شنوایی تجویز شود و بیماران باید به کیفیت سمعک خریداری شده توجه کنند.

وی گفت: برخی سمعک ها چینی هستند و از کیفیت پایینی برخوردارند. این سمعک ها در مراکز غیرعلمی ارایه می شوند و خدمات ندارند به همین دلیل بیماران پس از مدتی به دلیل مشکلاتی که برایشان ایجاد می شود سمعک را کنار می گذارند و همواره از داشتن سمعک ابراز نارضایتی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha