یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

:هفته گذشته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در استان کردستان از مرگ یک شهروند به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی خبر داد.

آنفلوانزای خوکی در کشور هست یا نیست؟

سلامت نیوز:هفته گذشته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در استان کردستان از مرگ یک شهروند به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،در ابتدای این ماه نیز خبری مشابه مبنی بر ابتلای تعدادی از شهروندان به بیماری آنفلوانزای خوکی در شیراز و فوت آنها اعلام شد. با وجود این، روز گذشته  مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه آنفلوانزای خوکی در کشور وجود ندارد، از مردم خواست در این زمینه نگرانی نداشته باشند. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در استان کردستان از مرگ یک شهروند به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی خبر داد. نبی‌ا... مهدوی گفت: در پی فوت یک مرد بیجاری در یکی از بیمارستان‌های شهر سنندج در هفته گذشته، افرادی غیرمسئول علت مرگ وی را ابتلا به بیماری ابولا اعلام کرده بودند اما آزمایش‌های دقیق، نادرست بودن آن را نشان می‌دهد. این مرد یک ماه پیش به یکی از شهرهای بزرگ سفر کرده و در آنجا به بیماری آنفلوانزای خوکی مبتلا شده بود. در ادامه نیزاعلام شد در حدود 10 روز گذشته ۷ بیمار با علائم آنفلوانزای خوکی به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شدند که متاسفانه ۳ نفر از آنان بر اثر بیماری جان خود را از دست دادند اما تاکنون از ۴ بیمار باقیمانده رفع خطر شده و شرایطشان رو به بهبود است. آنا نوشت؛ در واکنش به این خبر، پیمان پدارم‌فر، رئیس بیمارستان فقیهی شیراز خبر فوت و بستری 10 بیمار مبتلا به آنفلوانزای خوکی در این بیمارستان را تکذیب کرد و افزود: بیمار مبتلا به آنفلوانزای خوکی در بیمارستان فقیهی بستری نداشته‌ایم که فوت کرده با‌شد و حتی در آی‌سی‌یو بیمارستان نیز چنین بیمارانی نداشتیم.


 آنفلوانزای فصلی باعث فوت می‌شود
در واکنش به خبر ورود آنفلوانزای خوکی به کشور معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت چندی پیش، مرگ بیماران در اثر ابتلا به آنفلوانزای فصلی را عادی دانسته و گفته بود: در بیماری آنفلوانزا یک درصد بیماران دچار ذات‌الریه می‌شوند و ذات‌الریه در کل با درمان ۷ درصد تلفات دارد به این معنی که ۳ درصد در جوانان و ۱۵ درصد در سالمندان اتفاق می‌افتد. محمود نبوی در واکنش به خبر مرگ سه نفر در شیراز بر اثر آنفلولانزای خوکی، تاکید کرد: اسم آنفلوانزای خوکی از سال ۲۰۰۹ به آنفلوانزای فصلی تغییر کرده است و درحال حاضر هر سه نوع ویروس آنفلوانزای فصلی و ویروس نوع B در کشور شایع است. مهر نوشت؛ اوافزود: اگر بیماری آنفلوانزا در کشور شایع شود مانند سال‌های گذشته که آنفلوانزای خوکی شایع شده بود، مسلما مرگ‌و‌میرهایی به همراه خواهد داشت مانند‌‌ همان سال که درحدود کمتر از ۱۰۰ تن در کشور و در شیراز نیز کمتر از ۲۵ بیمار جان خود را از دست دادند. بنابراین شیوع بیماری آنفلوانزا مساله خطرناکی است اما این مسائل نباید افکار عمومی را نگران کند.


 آنفلوانزای خوکی در کشور نیست
با این وجود روز گذشته وزارت بهداشت با تکذیب این اخبار اعلام کرد آنفلوانزای خوکی هنوز وارد کشور نشده است. مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: مرگ‌ومیر آنفلوانزای فصلی در افرادی رخ می‌دهد که دیر به پزشک مراجعه کرده یا به لحاظ ایمنی بدن مانند سالمندان ضعیف هستند. عباس زارع‌نژاد با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای فصلی گفت: شیوع آنفلوانزای فصلی در کشور غیرعادی نیست اما برخی افراد نام آنفلوانزای خوکی و برخی دیگر نام ابولا بر آن گذاشته و مردم را نگران می‌کنند. ایرنا نوشت: اوتاکید کرد: منبع اصلی انتشار اخبار سلامت، وزارت بهداشت است و مردم باید اخبار سلامت را از منابع معتبر کسب کنند زیرا برخی افراد به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی درباره اخبار سلامت، شیطنت‌هایی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha