شما دقیقا چطور سرفه می كنید؟ این پرسش بسیار مهم است زیرا تاثیر مهمی در درمان دارد. در واقع، سرفه حالات مختلفی دارد و ویژگی های آن با توجه به علت متغیر خواهد بود.

سرفه خشك شبانه نشانه چیست؟

سلامت نیوز:شما دقیقا چطور سرفه می كنید؟ این پرسش بسیار مهم است زیرا تاثیر مهمی در درمان دارد. در واقع، سرفه حالات مختلفی دارد و ویژگی های آن با توجه به علت متغیر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ سرفه علامت نشان دهنده تحریك مجاری فوقانی تنفس است. اما باید دانست كه چرا مجاری تنفسی تحریك می شوند؟ چه بیماری یا عفونتی علت این مشكل است؟ سرفه ممكن است خشك، خلط آور، پی در پی، صبحگاهی، مزمن به مدت چند هفته یا فقط طی چند روز باشد.

سرفه های كوتاه مدت ( چند روز)

    سرفه خشك، همراه با تب و كوفتگی

اگر دچار چنین سرفه هایی هستید، مطمئنا به آنفولانزای فصلی مبتلا شده اید. سرفه خشك، دردناك و  مداوم همراه با ناراحتی تنفسی احتمالا به دلیل التهاب عفونی نای یا استنشاق مواد سمی بروز می كند.

    سرفه خلط آور همراه با لرز، خستگی، سردرد و كوفتگی

این نوع سرفه به راحتی در موقعیت دراز كشیده و بیرون از منزل در مجاورت هوای سرد و خشك ایجاد می شود. چنین سرفه ای مربوط به برونشیت می شود كه معمولا پیش از آن ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود داشته است. سرفه خلط آور ممكن است به سرفه خشك تبدیل شود و چندین هفته طول بكشد.

در مواردی كه سرفه خشك به سرفه خلط آور همراه با درد سینه، ناراحتی تنفسی، دردهای عضلانی، سردرد و ... باشد ممكن است نشانه ای از ذات الریه باشد كه این عفونت ریوی معمولا پس از آنفولانزا ایجاد می شود. حتی در صورتی كه وخیم نباشد بهتر است با پزشك مشورت گردد.

سرفه های طولانی مدت ( چندین هفته)

در مورد همه سرفه هایی كه چندین هفته طول می كشند لازم است به پزشك مراجعه شود.

    سرفه خلط آور صبحگاهی

این نوع سرفه به علت برونشیت مزمن در نتیجه استعمال دخانیات است. در هنگام سرفه آب دهان نیز بیرون می آید و سپس فرد حالت تفس زدن دارد. حتما در این شرایط باید به پزشك مراجعه كرد.

    سرفه خشك شبانه

اگر این نوع سرفه در فصل خاصی بروز می كند، علت آن آسم حساسیت زاست.

    سرفه خشك شبانه طی هفته

اگر سرفه در روزهای تعطیل آخر هفته كمتر می شود، ممكن است آسم شغلی باشد.

    سرفه خلط آور یا خشك در حالت دراز كشیده همراه با استفراغ و درد گلو

چنین علائمی نشان دهنده رفلاكس معده است كه به خاطر افزایش مقدار اسید معده پیش می آید.

    سرفه خشك

سرفه خشك بدون هیچ علامت دیگری ممكن است عارضه جانبی مصرف بعضی داروها به خصوص داروهای نارسایی قلبی یا پرفشاری خون باشد.

به طور كلی باید گفت كه سرفه نشانه ای بی اهمیت نیست بلكه بعضی از سرفه ها ممكن است علامتی از یك بیماری جدی باشد. اگر سرفه بیشتر از چند هفته طول كشید یا همراه با تب، مشكلات تنفسی، نفس نفس زدن، لاغر شدن و تغییر وضعیت عمومی بدن باشد باید حتما به پزشك مراجعه كرد.

منبع: www.Esante.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha