تغذیه بودجه شهرداری از ظرفیت زیست محیطی، ضوابط موردی طرح تفصیلی و اداره شهر بر پایه درآمد ناپایدار ،تهران را در آستانه مرگ شهری قرار داده است.

سلامت نیوز: تغذیه بودجه شهرداری از ظرفیت زیست محیطی، ضوابط موردی طرح تفصیلی و اداره شهر بر پایه درآمد ناپایدار ،تهران را در آستانه مرگ شهری قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از مشکلات بارگذاری‌های اضافه در تهران خبر داد.

محمدحقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر، تعارض طرح جامع و تفصیلی با محیط زیست، مدیریت تهران بر پایه درآمدهای ناپایدار (شهرفروشی و از بین رفتن هویت شهری) و تغذیه بودجه شهرداری از ظرفیت زیست‌محیطی شهر را به‌عنوان سه عامل تشدیدکننده مشکلات محیط‌زیستی شهر تهران معرفی و عنوان کرد: این عوامل سبب شده امروزه تنفس‌گاه‌های اجتماعی پایتخت (عرصه‌های غیرمسکونی و غیرتجاری شهری) در آستانه حذف فیزیکی قرار گیرد.
بررسی‌های کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نشان می‌دهد برای متوقف کردن این سه عادت غلط هیچ اجماعی میان اعضای شورای شهر وجود ندارد؛ به‌طوری که در حال حاضر به واسطه بارگذاری‌های اضافه و بیش از حد ناشی از این سه رفتار غلط، محیط‌زیست پایتخت به‌عنوان ستون فقرات با آسیب روبه‌رو شده است.
آنچه این عضو شورای شهر تهران به‌عنوان ترک در ستون فقرات نام می‌برد از حیز انتفاع خارج شدن درختان و تخریب گسترده باغات از یکسو و کاهش میزان آب در سفره‌های زیرزمینی از سوی دیگر است. به گزارش «دنیای اقتصاد» چند روز بعد از آنکه شهردار تهران به مرگ علائم زیست محیطی و قرار گرفتن پایتخت در نقطه غیرقابل بازگشت اعتراف کرد، محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در نشست خبری با بیان اینکه شهرداری یک مدیریت دوگانه دارد به حجم درآمدهای شهرداری از محل «تغییر کاربری» اشاره کرد و گفت: طی چهار سال گذشته شهرداری تهران از محل تغییر کاربری حدود 18هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده است و این رقم معنای دیگری جز شهرفروشی ندارد. مهم‌تر آنکه این درآمد صرف امور غیرضروری در شهر شده است. این درحالی است که شهرداری باید مدیر درآمد باشد وگرنه مدیر هزینه بودن که آسان است.
او روح برخی قوانین همچون مصوبه «برج باغ» را خلاف حیات محیط‌زیست شهر دانست و اظهار کرد: باید قبول کرد که در حال حاضر ما چوب مدیریت شهری در سال‌های گذشته را می‌خوریم؛ اما راهکار آن است که 31 نفر از اعضای شورای شهر در خصوص تملک باغات و عرصه‌های سبز خصوصی و تبدیل آنها به فضاهای عمومی با یکدیگر اجماع داشته باشند. در این راستا نیز شهرداری باید از درآمدهای ناپایدار دست بکشد و به انضباط اقتصادی برسد.



 عرصه‌های شهری را زیاد کنیم
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری یک نهاد عمومی است که هم باید درآمد تولید کند و هم هزینه کند، اظهار کرد: این نهاد برخلاف سایر دستگاه‌های دولتی که از طریق درآمدهای نفتی حمایت می‌شوند، دستشان در جیب مردم است. از خودشان می‌گیرند و برای خودشان هزینه می‌کنند. از این رو باید به دنبال راهکاری برای منضبط کردن اقتصاد شهر باشیم.
او تصریح کرد: ما در شورای شهر به دنبال افزایش عرصه‌های شهری به معنی عرصه‌هایی که مردم در آن حضور و امکان تنفس دارند، هستیم. در دیدگاه ما پاساژ به معنی عرصه شهری نیست.
حقانی ادامه داد: وقتی در شهرها بارگذاری اضافه می‌کنیم، باید بپرسیم عرصه‌های شهری این ساختمان‌ها کجاست؟
 او با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکیداتی در خصوص حفظ فضای سبز و محیط‌زیست داشته‌اند، گفت: در قانون اساسی هم بر حفظ و نگهداری محیط‌زیست و صیانت از فضای سبز تاکید شده است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به افزایش ساخت و ساز در شهر گفت: هر فعل و انفعالی که در شهر انجام می‌شود، باید استاندارد باشد و عرصه‌های آن نیز تامین شود. وقتی در شهر بارگذاری اضافه می‌کنیم باید مدرسه، خدمات بهداشتی، مسجد، حسینیه و فضای سبزش نیز تامین شود.او تاکید کرد: هر توسعه‌ای در شهر بدون حفاظت از محیط‌زیست توسعه‌ای ناپایدار است و پایانی موفقیت‌آمیز نخواهد داشت. شهر باید روح‌نواز باشد و شهری باعث آرامش شهروندانش است که عرصه‌های موردنیازش را تامین کند. اگر من در مورد بوستان مادر اعتراض دارم، به خاطر آن است که در این منطقه بزرگراه کاشانی دیده شده، ساخت و ساز انجام شده و حالا نیاز به بوستان مادر دارد. همه این ساخت و سازها در کنار هم تعریف می‌شود.  به گفته وی از 14 هزار هکتار مساحت باغات تهران، 5 هزار هکتار طی سال‌های اخیر تخریب و به انواع برج ساختمانی تبدیل شده است. حقانی با تاکید بر اینکه اگر این استانداردها رعایت نشود، شهرها تبدیل به شهرهای مرگ می‌شوند تا شهرهای زندگی، گفت: «شهر مرگ»، شهری است که هویتش از بین رفته باشد و عرصه‌های عمومی نداشته باشد. پشت‌پا زدن به هویت، فرهنگ و میراث‌فرهنگی، شهروندان را دچار مشکلات و چالش‌های اساسی می‌کند. او با اشاره به جزئیات حفظ باغات کن گفت: در محدوده کن ۲۲۰ هکتار باغ در بخش شمالی باقی مانده و ۱۶۸ هکتار در بخش جنوبی که در طرح تفصیلی ۱۶۸ هکتار بخش جنوبی به پهنه آب تبدیل شده بود که ما حفظ پهنه سبز در این بخش را در شورا تصویب کردیم و به کمیسیون ماده ۵ ارسال کرده تا با تصویب نهایی در شورای‌عالی شهرسازی از تخریب باغات باقی‌مانده تهران جلوگیری کنیم.



 چوب مدیریت گذشته را می‌خوریم
او در خصوص بارگذاری‌های بی‌رویه در پایتخت اظهار کرد: ضوابط و مقررات بلندمرتبه‌سازی در پایتخت تصویب شده و باید هرگونه بلندمرتبه‌سازی بر اساس آن انجام شود، در غیر این‌صورت این شهر، شهر قابل سکونتی نخواهد بود.  او افزود: البته در این زمینه چوب عدم مدیریت در گذشته را می‌خوریم و افزایش جمعیت در شهر تهران سبب مشکلاتی در حوزه آب‌های زیرزمینی شده است و هر سال ۶۰ سانتی‌متر از سطح سفره‌های آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.

حقانی گفت: تاکنون ۵ سد بزرگ آب شهر تهران را تامین می‌کردند، اما در حال حاضر ۲ سد از حیزانتفاع خارج شده و نیمی از آب شرب تهران از چاه‌ها تامین می‌شود. بارگذاری‌های اضافه ستوان فقرات شهر تهران را شکسته است. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه نگاه سرمایه‌ای به زمین باعث تخریب باغات پایتخت شده، اضافه کرد: بسیاری از بانک‌ها خلاف ضوابط عمل کرده و در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کردند، درحالی‌که بانک‌ها باید در حوزه تولید و صنعت سرمایه‌گذاری کنند.
او مصوبه «برج- باغ» را که در شورای دوم به تصویب رسید یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب باغات در تهران دانست. حقانی تعارض‌های طرح جامع و تفصیلی را عامل دیگر تخریب باغات در پایتخت دانست و بیان کرد: این دو طرح، طرح‌های ضدمحیط‌زیستی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha