یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 140168

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به تشریح آنسفالیت یا تبخال مغزی پرداخت.

سلامت نیوز:  یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به تشریح آنسفالیت یا تبخال مغزی پرداخت.

دکتر مجتبی رستمی در گفت‌و‌گو با آنا گفت: «ویروس تبخال» یا «هرپس سیمپلکس» به دو نوع هرپس سیمپلکس یک(HSV1) که بیشتر ناحیه لب و صورت و هرپس سیمپلکس دو (HSV2 ) که معمولا ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند، تقسیم بندی می‌شود.

وی افزود: این ویروس‌ها در مسیر عصب حرکت می‌کنند که اگر از مسیر خود خارج شوند می‌توانند به داخل و به سمت مغز حرکت کنند و موجب التهاب مغز یا آنسفالیت شوند.
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با توجه به علائم تبخال مغز گفت: درگیر شدن مغز با این ویروس بسیار خطرناک است و با علائمی نظیر سردرد شدید، گیجی، پریشانی در گفتار و ... همراه است که ممکن است منجر به کما برگشت‌ناپذیر نیز شود.

رستمی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: زمانی که فرد به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا می‌شود این ویروس به هیچ عنوان از بدن فرد خارج نمی‌شود و ممکن است بعد از مدت‌ها در قسمتی از بدن موجب بروز علائم شود بنابراین افرادی که سابقه ابتلا به انواع تبخال‌ها را دارند باید علائم سردرد، گیجی، کاهش هوشیاری، اختلالات رفتاری و گفتاری را جدی بگیرند و سریعا به پزشک مراجعه کند زیرا این ویروس می‌تواند موجب از بین رفتن سلول‌های مغزی شود و در نتیجه تاخیر در مراجعه منجر به مرگ فرد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: البته تبخال مغزی می تواند در افرادی که برای اولین بار با این ویروس درگیر شده‌اند نیز دیده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تبخال مغزی یک دوره 7 تا 10 روزه دارد که در بسیاری از مواد بهبود می‌یابد اما آثار جبران‌ناپذیری را از قبیل فراموشی، سردرد‌های دوره‌ای و ... از خود به جای بگذارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس تبخال اجتناب از روبوسی فرد مبتلا، پرهیز از تماس با فرد آلوده و رعایت بهداشت فردی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha