دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با استناد به آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه مصرف سیگار گفت : 25 تا 27 درصد مردان بالای 15 سال در ایران سیگار می کشند و به طور متوسط 10 میلیون ایرانی سیگاری اند . همچنین 5/3تا 4 درصد زنان در کشور سیگار می کشند.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز دکتر محمد رضا مسجدی در نشستی خبری در ساختمان شهدای رادیو ضمن بیان مطلب فوق افزود : 15 درصد از کل جمعیت کشور سیگار می کشند و میزان مصرف سیگار سالانه 55 تا 60 میلیارد نخ است که هزینه آن روزی 5/4 میلیارد تومان می شود. به طور متوسط هر نخ سیگار حدود 20 تومان قیمت دارد که به این ترتیب سالانه هزار و 100 میلیارد تومان خرج سیگار می شود درحالی که دولت سالانه دو برابر این رقم  را صرف هزینه های درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار می کند.

وی گفت بیش از 50 نوع بیماری به طور مستقیم در اثر سیگار به وجود می آید یا تشدید می شود. همچنین فرادی که به صورت تحمیلی درمعرض دود سیگار قرار دارند بیش از خود افراد سیگاری آسیب می بینند به طوری که زنان بیش از همسران سیگاری خود در معرض عوارض ناشی از آن قرار دارند.

دکتر مسجدی اظهار داشت : متاسفانه هرچند سطح سواد در قشر جوان و تحصیلکرده افزایش یافته است مصرف سیگار به ویژه در زنان تحصیکرده افزایش یافته است ضمن اینکه جایگزین کردن چیزی به جای سیگار در باور زنان نسبت به مردان دشوارتر است. مرکز تحقیقات کنترل دخانیات طی مطالعه ای در دانشگاهها به این نتیجه رسید که میزان مصرف سیگار در گرو ه های پزشکی بیشتر از دیگر رشته ها ست  ماماها بیش از دیگرگروهای پزشکی سیگار می کشند.

وی با اشاره به آخرین آمار مرگ و میر در اثر استعمال دخانیات گفت : بر اساس آخرین آمار سالانه حدود 60 هزار نفر در کشور به علت مصرف دخانیات و بیماری های ناشی از آن جان خود را از دست می دهند و با وجود آنکه مردان سیگاری 6 الی 7 برابر زنان سیگاری هستند اما تعداد بیشتری از زنان سالانه به دلیل اینکه بیشتر در معرض دود سیگار هستند اما تعداد بیشتری از زنان سالانه به دلیل اینکه بیشتر در معرض دود سیگار هستند جان خود را از دست می دهند.

دکتر مسجدی ایران را بعد از ایرلند دومین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات معرفی کرد و گفت : وزارت بهداشت در جهت تدوین آیین نامه هایی برای کنترل و مبارزه با دخانیات تلاش خود را انجام می دهد اما این وزارتخانه یکی از یازده بازیکن تیم فوتبال است . یکی از ارکان مهم اجرای این آیین نامه رسانه ها و مطبوعات هستند .

وی در ارتباط با جمع آوری مجدد قلیان ها گفت : جمع آوری دوباره قلیان ها از طرف جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات پیشنهاد شده و ممنوعیت ان در امکان عمومی و فرهنگی نیز به تصویب کمیسیون فرهنگی مجلس رسیده است و در انتظار ابلاغ وزارت کشور هستیم . همچنین آیین نامه درج تصاویر بهداشتی روی پاکت های سیگار تصویب شد که بر اساس آن باید تصاویر پیام بهداشتی حداقل 50 درصد ازبدنه پاکت سیگار را بپوشاند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مسجدی نسبت به رواج مصرف قلیان در خانواده هشدار داد و آنرا نوعی سنت شکنی فرهنگی دانست وی همچنین جایگزین کردن قلیان های اکسیژنی و الکترو نیکی را در کاهش فرایند مصرف آن بی تاثیر دانست.

وی خاطر نشان کرد : کلنیک های ترک سیگار در سطح کشور راه اندازی شدند که به صورت رایگان خدمات خود را ارائه می دهند همچنین در آئین نامه کنترل و مبارزه با دخانیات تصویب شد که عرضه سیگار در حدود 100 متری مراکز آموزشی ، فرهنگی و بهداشتی ممنوع است.

دکتر مسجدی در پایان ضمن اشاره بر نقش رسانه های جمعی در کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات در کشور بر لزوم تربیت خبرنگاران تخصصی دخانیات تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha