یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 140210

بیماریهای قلبی میان مردان و زنان به زیر 30 سال کاهش پیدا کرده است. آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد، سکته قلبی بعد از تصادفات جدی ترین عامل مرگ و میر است. سالانه 300 هزار نفر به علت بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. اغلب مشکلات قلبی به دلیل انسداد رگ های عروق خون رسان قلب صورت می گیرد.

سلامت نیوز:بیماریهای قلبی میان مردان و زنان به زیر 30 سال کاهش پیدا کرده است. آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد، سکته قلبی بعد از تصادفات جدی ترین عامل مرگ و میر است. سالانه 300 هزار نفر به علت بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند. اغلب مشکلات قلبی به دلیل انسداد رگ های عروق خون رسان قلب صورت می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز،بیماریهای قلبی قابل پیشگیری و درمان است. می توان قبل از اینکه به این بیماری مبتلا شد، با رعایت نکات کوچک از آن جلوگیری کرد. به طور کلی طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده شیوع عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی افزایش داشته است. آمار نشان می دهد فشار خون، چاقی، اضافه وزن، کم تحرکی، استعمال دخانیات ، دیابت، کلسترول بالا این روزها گریبانگیر ایرانی شده است.

دکتر توکلی متخصص بیماریهای قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: استفاده از چربی های اشباع شده،کم تحرکی و تغذیه نامناسب عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی است حال آنکه استرس وقوع بیماریهای قلبی را تسریع می کند.

استرس زندگی تان را کنترل کنید

دکتر توکلی با اشاره به اینکه استرس باعث بروز یکسری بیماری ها می شود اما به عنوان ریسک فاکتور اصلی مشکل قلبی ایجاد نمی کند، در گفت وگو با جام جم می گوید: استرس در طولانی مدت با اختلال در هورمون ها موجب افزایش ضربان قلب، افزایش وزن، رژیم غذایی نامناسب و بی تحرکی می شود و احتمال ریسک بیماریهای قلبی را افزایش می دهد.

کله پاچه خوری ممنوع

مصرف گوشت های احشایی در ابتلا به بیماریهای قلبی تاثیر گذار است، دکتر توکلی توصیه می کند: از مصرف این گوشت ها مثل دل، جگر، قلوه، مغز، شیردان، کله پاچه پرهیز شود. همچنین مصرف روغن کانولا، زیتون، ذرت، کلزا در حد یک تا دوقاشق غذاخوری مفید است. اما از مصرف کره، روغن حیوانی، روغن جامد، شیر و ماست پرچرب، شیرینی خامه ای، خودداری شود. این مواد باعث افزایش چربی بد و کلسترول می شود. نکته حائز اهمیت این است که نحوه تهیه غذا در سلامت بسیار تاثیر گذار است. به طور مثال لازم است، مصرف غذاهای تنوری و آب پز جایگزین مصرف غذاهای سرخ کردنی شود.

با توجه به اینکه مصرف روغن زیتون برای قلب مفید است اما ایرانی ها در مقایسه با جهان از این ماده غذایی به ندرت استفاده می کنند. سرانه  مصرف این روغن 220 گرم است.

گردو بخورید

شواهد حاکی از این است که ایرانیها به مصرف تخم مرغ تمایلی ندارند. طبق آمارهای منتشر شده مصرف تخم مرغ در ایران رو به کاهش است. به گفته دکتر توکلی، مصرف تخم مرغ یکی از مواد غذایی مفید در سلامت قلب است اما توصیه می شود، مصرف سفیده تخم مرغ را جایگزین مصرف زرده کنیم. سفیده تخم مرغ سطح کلسترول را افزایش نمی دهد. بهتر است، زرده آن دوبار در هفته استفاده شود. اما سفیده محدودیتی ندارد.

این متخصص ادامه می دهد: مصرف روزانه آجیل ها از جمله گردو و پسته به عنوان یکی از تنقلات مفید ضرورت دارد. این مواد می تواند جایگزین تنقلات غیر مفید  شود.

گوشت سفید در سبد خانواده

دکتر توکلی با اشاره به اینکه مصرف سه وعده ماهی در هفته توصیه می شود، می گوید: مصرف این ماده غذایی در عدم ابتلا به بیماریهای قلبی موثر است. در واقع ماهی سطح چربی بد را افزایش نمی دهد، حتی در مواردی کاهش می دهد. همچنین مصرف گوشت سفید مانند مرغ، ماهی، بوقلمون، محدودیت ندارد اما لازم است پوست شان را جدا کنیم.

به گفته این متخصص، ضرورت دارد، مصرف گوشت گوساله به اندازه یک قوطی کبریت در هفته به دو نوبت محدود شود. همچنین بهتر است در تهیه غذا از این گوشت به دلیل میزان چربی پایین استفاده شود.

نمکدان سر سفره ها را حذف کنید  

مطالعات نشان می دهد، مصرف نمک یکی از عوامل مهم در بروز عوارض قلبی و عروقی است. میانگین مصرف این افزودنی برای هر فرد در جهان، 10 گرم است اما ایرانی سه برابر مصرف مردم در جهان نمک استفاده می کنند. این استاد دانشگاه می گوید: در صورت لزوم نمک روزانه باید دو قاشق چایخوری مصرف شود. به طور طبیعی نمک در متن مواد غذایی وجود دارد. با توجه به آمار مصرف نمک در ایران، ضرورت دارد نمکدان های سر سفره حذف شوند. همچنین نمک موجود در دوغ های آماده مضر است. بهتر است مصرف دوغ های خانگی همراه با سبزیجات خشک را جایگزین دوغ های آماده کنیم.

الگوی غذایی تان را تغییر دهید

در شرایطی که شیوع عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی افزایش داشته است، باید سبک نادرست زندگی و الگوی غذایی افراد تغییر کند. امروزه میزان مصرف فست وفودها به بالاترین حد خود رسیده است. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهند مصرف بیش از اندازه فست فودها موجب بروز بیماریهای قلبی می شود. دکتر توکلی در این باره می گوید: افزایش چربی خون مهمترین عامل بیماریهای کرونری قلب است. فست فودها با توجه به مصرف روغن، غذای چرب محسوب شده و سطح کلسترول را بالا برده و باعث افزایش وزن می شوند. باید از مصرف این مواد غذایی پرهیز شود. همچنین مصرف غذاهای آماده،کنسروها، ناگت ها با توجه به نمک فراوان و مواد نگهدارنده، بسیار مضر است. لازم است، از مصرف نوشابه های گازدار، آب میوه های آماده، کمپوت های کنسرو شده به دلیل دارا بودن مواد نگهدارنده خودداری شود.

سبزیجات را مهمان سفره تان کنید

دکتر توکلی با اشاره به اینکه افزایش چربی خون و پرفشاری خون زمینه ساز بیماریهای قلبی است، می گوید: لبنیات کم چرب باید جایگزین لبنیات پر چرب شود. همچنین مصرف روزانه شش تا هشت لیوان آب و مایعات مفید است. استفاده از سبزیجات و میوه ها از جمله هویج خام، علاوه بر سیری کاذب و منجر به کاهش وزن می شوند.

وی ادامه می دهد: مصرف سیب از پرخوری جلوگیری کرده و قند خون را تنظیم می کند. زنجبیل، زیره، جعفری، باعث عدم تجمع پلاکت ها شده و خون رقیق تر می شود. استفاده از نون های سبوس دار؛ مانند سنگک (نان های تیره)، غلات و حبوبات، مفید است. با مصرف این مواد احتمال وقوع سکته قلبی کاهش پیدا می کند.

پیاده روی کنید

در حال حاضر ۶۵ درصد افراد یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند. مطالعات نشان می دهد، 50درصد ایرانیان بدون اینکه آگاه باشند مبتلا به پرخوری و کم تحرکی هستند. به گفته دکتر توکلی، عدم فعالیت فیزیکی باعث چاقی و پرفشاری خون می شود. این عوامل در کنار هم زمینه ابتلا به بیماری های قلبی را فراهم می کند. به فردی که دچار فشار خون است، توصیه می شود، علاوه بر رعایت رژیم غذایی، فعالیت روزانه را افزایش دهد. در این صورت لازم است، فرد حداقل روزی نیم ساعت فعالیت هوازی متوسط مانند پیاده روی تند، همراه با تعریق داشته باشد.

 

سیگار را دور بیاندازید

مصرف سیگار یکی از عوامل اصلی در بروز بیماریهای قلبی است. سیگار کشیدن علاوه بر بیماریهای قلبی و عروقی، مشکلات ریوی ایجاد می کند. این متخصص می گوید: این امر به مرور زمان منجر به نارسایی قلبی می شود. احساس خستگی، تنگی نفس، تورم اندام ها از علائم نارسایی قلبی است. به دلیل افزایش فشار ریوی و تحمل این فشار توسط قلب، نارسایی قلبی تشدید می شود. نکته حائز اهمیت این است که، قطع سیگار سطح کلسترول خون و فعالیت قلب را بهبود می بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha