یک روانپزشک با توصیه به زنان برای عدم مؤاخذه همسر خود بابت پاسخ ندادن تلفن و پیامک، گفت: بیکاری، بدترین ضربه را به سلامت روان مردان وارد می‌کند، چرا که جامعه از آنها انتظار دارد تأمین مخارج زندگی را برعهده گیرند.

سلامت نیوز: یک روانپزشک با توصیه به زنان برای عدم مؤاخذه همسر خود بابت پاسخ ندادن تلفن و پیامک، گفت: بیکاری، بدترین ضربه را به سلامت روان مردان وارد می‌کند، چرا که جامعه از آنها انتظار دارد تأمین مخارج زندگی را برعهده گیرند. 

علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اهمیت مقوله سلامت روان در زنان و مردان، اظهار داشت: اگر یکی از افراد خانواده در یکی از ابعاد سلامت دچار مشکل شود، سایر افراد خانواده نیز با مشکل مواجه می‌شوند، بنابراین، سلامت اعضای خانواده با یکدیگر ارتباط دارد.

وی افزود: سلامت مردان می‌تواند تأثیر مهمی بر تمام اعضای خانواده داشته باشد. تأمین معاش و مخارج خانواده بر عهده مردان است و آنها ناچارند ساعات اصلی روز را به اشتغال بپردازند. این موضوع در مورد زنان شاغل نیز می‌تواند صادق باشد.

*سلامت روان مردان بر خانواده موثر است

این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان اهمیت ارتباطات بین‌فردی و تأثیر آن بر سلامت جسمانی و روانی، گفت: سلامت مردان بر همکاران و ارباب رجوع تأثیر می‌گذارد و از آنها تأثیر می‌پذیرد، سلامت روان زنان خانه‌دار تابع مسائل اجتماعی نیست، اما مردان، درگیر مسائلی می‌شوند که بر سلامت آنها اثر می‌گذارد و این تأثیر می‌تواند خانواده را نیز متأثر سازد.

وی افزود: مردان، ناخواسته استرس‌های شغلی و کوله‌باری از استرس‌ها را وارد خانواده می‌کنند. در کشورهای مختلف برنامه‌های مختلفی برای تأمین سلامت مردان در نظر می‌گیرند. در ایران نیز اقداماتی انجام شده است، هر چند قابل توجه نیست. این برنامه‌ها به ویژه در مورد مردانی که همسرانشان فوت شده یا طلاق گرفته‌اند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

*مردان آسیب پذیر، مردان سالم

باغبانیان اظهار داشت: مردان به دو گروه آسیب‌پذیر از نظر روانی و آنهایی که از سلامت روانی نسبی برخوردارند تقسیم می‌شوند. دسته دوم؛ کسانی هستند که علاوه بر خود، می‌توانند بر اطرافیان نیز مدیریت کنند و در مواقع استرس و بحران، کنترل امور را در دست گیرند.

وی ادامه داد: آنچه در سلامت روان مردان مؤثر است، انتظارات و توقعاتی است که اطرافیان فرد از او دارند. در زنان، سلامت روان با توقعاتی که آنها از دیگران دارند مرتبط است، بنابراین، اگر زنی احساس کند همسر، پسر، برادر و سایر اعضای خانواده‌اش توقعات او را برآورده نمی‌کنند، ممکن است سلامت روانش به خطر بیفتد.

*بیکاری و مشکلات خانوادگی سلامت مردان را به خطر می‌اندازد

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: بیشترین ضربه‌ای که به سلامت روان مردان وارد می‌شود، عدم اشتغال یا شغلی است که با توانایی‌های فرد مرتبط نباشد. بیکاری، بدترین ضربه را به سلامت روان مردان وارد می‌کند، چرا که جامعه از آنها انتظار دارد تا تأمین مخارج زندگی را برعهده گیرند.

وی ادامه داد: بعد از آن نیز، مسائل و مشکلات خانوادگی می‌تواند سلامت روان مردان را به مخاطره بیندازد. نحوه برخورد افراد خانواده به ویژه همسر در سلامت روان آقایان تأثیر بسزایی دارد.

*زنان همسر خود را بابت پاسخ ندادن تلفن و پیامک مؤاخذه نکنند

باغبانیان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود بانوان به محض وارد شدن همسر در خانه، او را بابت پاسخ ندادن تلفن و پیامک مؤاخذه نکنند و چنانچه موضوع ناراحت‌کننده‌ای وجود دارد، ابتدا با خسته نباشید و پذیرایی با یک فنجان چای گرم، با همسر خود روبه‌رو شوند، سپس پس از استراحت او، در فرصت مناسب به طرح مشکلات بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha