آمار بالای ازدواج های فامیلی، مهم ترین علت بالا بودن تعداد مبتلایان به این بیماری در استان است.

سلامت نیوز: آمار بالای ازدواج های فامیلی، مهم ترین علت بالا بودن تعداد مبتلایان به این بیماری در استان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان انتقال خون ایران ،مدیرکل انتقال خون بسیستان و بلوچستان گفت: براساس آمارهای ثبت شده در بانک اطلاعات جهانی هموفیلی، آمار کمبود فاکتور 13 در جهان برابر با یک نفر در هر میلیون نفر است اما متأسفانه در سیستان و بلوچستان این آمار برابر با 90 نفر در هر میلیون است.

دكتر سهیلا خسروی خاطرنشان می کند: کمبود فاکتور 13 یکی از نادرترین بیماری های انعقادی است که متأسفانه این استان بالاترین تعداد افراد مبتلا به آن را دارد. وی با اشاره به دلایل افزایش این بیماری افزود: آمار بالای ازدواج های فامیلی، مهم ترین علت بالا بودن تعداد مبتلایان به این بیماری در استان است.

به گفته وی بیماری هایی همچون فاکتور انعقادی 13 زمینه ارثی دارد و در صورتی که پدر و مادر هر دو دارای ژن معیوب باشند، زمینه انتقال آن به فرزند فراهم می شود؛ به همین خاطر این بیماری در ازدواج های فامیلی شایع است.وی با بیان این که ازدواج های فامیلی سبب انتقال ژن معیوب به نسل بعد خانواده می شود لذا زمینه شیوع بیشتر این بیماری را ایجاد می کند، گفت: افراد مبتلا به کمبود فاکتور13 دچار خونریزی در تمام نقاط بدن می شوند.

 همچنین بهبود دیرهنگام زخم ها به ویژه در بدو تولد، بهبود دیرهنگام زخم بند ناف و خونریزی دهانی از علایم آن است.وی متذکر شد: یکی از مهم ترین عوارض این بیماری خونریزی مغزی است که در صورت درمان نشدن به موقع مهم ترین عامل مرگ و میر این دسته از بیماران خواهد بود.

وی اضافه کرد: کمبود فاکتورهای انعقادی 11، 10، 17 و13 بسیار نادر است و این بیماری ها به عنوان بیماری های نادر خونریزی دهنده شناخته می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha