در پی امضای توافقنامه همکاری‌های مشترک میان سازمان غذا و دارو و منطقه آزاد قشم مقرر شد یک مرکز ذخایر دارویی در این منطقه ایجاد شود و همچنین آزمایشگاه قشم به عنوان بازوی حمایتی سازمان غذا و دارو در کشور عمل کند.

سلامت نیوز: در پی امضای توافقنامه همکاری‌های مشترک میان سازمان غذا و دارو و منطقه آزاد قشم مقرر شد یک مرکز ذخایر دارویی در این منطقه ایجاد شود و همچنین آزمایشگاه قشم به عنوان بازوی حمایتی سازمان غذا و دارو در کشور عمل کند. 

به گزارش سلامت ینوز به نقل از  فارس توافقنامه همکاری‌های مشترک میان سازمان غذا و دارو و منطقه آزاد قشم به امضای رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرعامل منطقه آزاد قشم رسید.
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص این توافقنامه گفت: وظایف نظارتی در محدوده منطقه آزاد قشم به منطقه آزاد واگذار شد و از این پس سازمان غذا و دارو به صورت غیر‌مستقیم در روند تایید مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی در این منطقه نظارت خواهد کرد.

وی ادامه داد: نیروی انسانی، آزمایشگاه و زیرساخت‌ها از سوی منطقه آزاد قشم تهیه شده و ما نیز به عنوان مرجع کشوری می‌توانیم از امکانات قشم برای کل کشور استفاده کنیم چرا که منطقه آزاد یک آزمایشگاه پیشرفته را به وجود آورده است.

دینار‌وند با بیان اینکه این آزمایشگاه در نوع خود در کشور کم‌نظیر است گفت: ما در آزمایشگاه مرجع خود همه امکانات را داریم اما باید آزمایشگاه دیگری نیز در کشور وجود داشته باشد که ما بتوانیم تعدادی از وظایف آزمایشگاه مرجع را به آن محول کنیم که در این زمینه منطقه آزاد قشم پیشقدم شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: برخورد با قاچاقچیان شناسایی آلودگی‌ها و شناسایی اصالت از جمله اقداماتی است که در منطقه آزاد قشم انجام خواهد پذیرفت.

وی آزمایشگاه منطقه آزاد قشم را بازوی بین‌المللی سازمان غذا و دارو عنوان کرد و گفت: ما می‌توانیم از امکانات قشم به عنوان آزمایشگاه بین‌المللی بهره ببریم و بسیاری از بازرسی‌های بین‌المللی خود را بدون فرستادن کارشناس به قشم در این منطقه انجام دهیم.

در ادامه امضای این توافقنامه علی‌اکبر شعبانی مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: ما به عنوان مبدا ورودی کشور می‌توانیم با توجه به اختیارات قانونی مجموعه آزمایشگاهی مدرنی با همکاری سازمان غذا و دارو احداث کنیم.

وی ادامه داد: اکنون مجموعه آزمایشگاهی ما احداث شده و سازمان غذا و دارو با حمایت از ما کمک می‌کند تا بتوانیم نظارت بر مواد غذایی، دارویی و بهداشتی منطقه‌ خود را برعهده بگیریم و حتی در بعضی موارد بتوانیم بازوی سازمان غذا و دارو جهت واردات دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور باشیم.

شعبانی اظهار امیدواری کرد تا بتواند باری از دوش غذا و دارو بردارد و گفت: بسیاری از کالاهای قاچاق از مبادی‌ای غیر از مناطق آزاد وارد کشور می‌شود.

وی با طرح این سوال که این همه کالای قاچاق مانند یخچال‌ فریزر چگونه وارد کشور می‌شود گفت: مناطق آزاد مظلوم واقع شده است و من خدمت رئیس‌جمهور نیز گزارش دادم که کالاهای قاچاق از منطقه آزاد قشم به کشور وارد نمی‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: با توافقات انجام شده قرار شد تا جهت حمایت از محصولات دانش‌بنیان تولید‌کنندگان داخلی و خارجی در منطقه قشم بتوانند کالاهای خود را به تولید برسانند.

بر اساس این توافقنامه موضوعات زیر در دستور کار دو طرف قرار گرفت:

1- ایجاد کمیته فنی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی برابر مقررات سازمان غذا و دارو

2- صدور مجوز‌ها و پروانه‌های بهداشتی، تاسیس بهره‌برداری، مسئول فنی، ساخت و مجوزهای ترخیص و مصرف فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی

3- تاسیس آزمایشگاه تخصصی حلال و سایر آزمایشگاه‌های تخصصی محصولات سلامت‌محور

4- بازرسی، نمونه‌برداری و بررسی اسناد کالاهای سلامت محور

5- ایجاد نظام رد‌یابی و برچسب کنترل اصالت و سلامت

6- ایجاد مرکز ذخایر دارویی در منطقه آزاد قشم

7- حمایت در ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصولات سلامت محور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha