یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 140250

طی سالهای گذشته با شدت گرفتن خشکسالی همچنان روستاهای بروجرد از درد کم آبی به خود می پیچند تا استمرار این مشکل باعث سیراب شدن روستائیان از رنج بی آبی شود،زخمی که التیام آن تبدیل به سراب شده است.

سلامت نیوز: طی سالهای گذشته با شدت گرفتن خشکسالی همچنان روستاهای بروجرد از درد کم آبی به خود می پیچند تا استمرار این مشکل باعث سیراب شدن روستائیان از رنج بی آبی شود،زخمی که التیام آن تبدیل به سراب شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مشکل کم آبی در روستاهای بروجرد همانند دیگر مناطق کشور مسئله ای است که طی سالهای اخیر به چالشی جدی پیش روی تصمیم گیران تبدیل شده است تا کاهش نزولات جوی ظرف امسال و تاثیر آن بر روند خشکسالی، بحران کم آبی را در روستاهای این شهرستان تشدید کند.

این وضعیت به گونه ای است که حتی در فصل سرما و زمستان نیز شاهد آبرسانی با تانکر به برخی روستاهای بروجرد بودیم که این حکایت از عمق بحرانی دارد که بر روستاهای این شهرستان حاکم است .

اکران تکراری «روزهای تشنگی» در روستاهای بروجرد

این در حالیست که طی سالهای اخیر داستان کم آبی ۶۳ روستای شمال بروجرد به ماجرایی دنباله دار تبدیل شده تا به رغم پیگیری مسئولان برای رفع مشکل برخی روستاها همچنان دغدغه ها در این زمینه به قوت خود باقی باشد.

با توجه به شدت گرفتن پدیده خشکسالی و کاهش نزولات جوی به ویژه بارش برف در دامنه ها و کوهها و ذخیره سازی آب ناشی از آن، امروز شاهد بحران کم آبی در بسیاری از مناطق کشور و به تبع در استان لرستان و شهرستان بروجرد هستیم.

با این وضعیت طی سالهای اخیر پدیده خشکسالی و بحران آب در بیشتر روستاهای شمال بروجرد به موضوعی بغرنج تبدیل و به تخلیه شدن برخی روستاها از سکنه منجر شده است.

خشکسالی و کم آبی روستاها

تا کنون اقدامات زیادی برای برطرف کردن این معضل در شهرستان بروجرد انجام شده و مسئولان وقت طی این سالها توانسته اند تا حدودی بر زخم تشنگی برخی روستاها مرهمی هر چند اندک بگذارند ولی تا رفع کامل مشکل همچنان راه باقیست.

۵ درصد جمعیت بخش مرکزی بروجرد درگیر مشکل آب

بخشدار بخش مرکزی بروجرد در رابطه با آخرین وضعیت آبرسانی به روستاهای شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: طی سالهای اخیر مشکل کم آبی روستاهای بروجرد به عنوان معضلی بزرگ گریبان گیر مسئولان شده که تا کنون برای برطرف کردن آن اقداماتی صورت گرفته است.

محمد علی گودرزی می افزاید: به دلیل مشکل کم آبی عملیات آبرسانی به ۱۱ روستای بخش مرکزی شامل روستاهای زواریجان، ملک آباد، دهگاه، ده شیخان، گیجالی علیا، جانبلاق، بیچون، دهنو شمال، قپانوری، زینعلی و کهریز به وسیله تانکر سیار انجام می شود.

گودرزی ادامه می دهد: این یازده روستا با ۹۸۰ خانوار سه هزار و ۲۵۴ نفر جمعیت دارند که پنج درصد جمعیت بخش مرکزی بروجرد را شامل می شود.

خشکسالی و کم آبی روستاها

وی می گوید: همچنین عملیات آبرسانی به شش روستای بخش اشترینان بروجرد با ۷۰۰ خانوار و سه هزار و ۵۱۳ نفر جمعیت نیز توسط تانکر سیار انجام می شود که شامل روستاهای گل زرد، کمره علیا، برده سره، دهنو شاهقلی، کوشکی علیا و کوشکی سفلی است.

بخشدار بخش مرکزی بروجرد می افزاید: در حال حاضر هشت روستای دیگر از بخش مرکزی و اشترینان نیز از کم آبی رنج می برند که این روستاها با هزار و ۴۶۷ خانوار نزدیک به شش هزار نفر جمعیت دارند که معادل ۲.۵ درصد از جمعیت روستاهای بروجرد را تشکیل می دهند.

تجهیز چاههای جدید و امید به کاهش ۱۰ درصدی مشکل نسبت به سال قبل

عبدالرضا عبدی رئیس شرکت آبفار بروجرد نیز در گفتگو با مهر ادامه می دهد: با توجه به روند تخصیص اعتبارات سال جاری اجرای پروژه های آبرسانی و عملیات تامین آب شرب برخی روستاهایی که مشکل کم آبی و یا بی آبی دارند اجرا شده و یا در حال اجرا است.

وی می گوید: از تعداد ۱۳ حلقه چاهی که به دلیل عدم اعتبار فاقد تجهیزات بودند امسال هشت حلقه چاه تجهیز و به بهره برداری رسیده و مابقی آنها در حال انجام است.

عبدی می افزاید: البته طی سال آینده دو حلقه چاه عمیق در بخش مرکزی بروجرد حفاری می شود که می توان تا حدودی مشکل کم آبی برخی روستاهای این بخش را رفع کرد.

رئیس شرکت آبفار بروجرد تصریح می کند: تاکنون برای رفع مشکل کم آبی روستاهای بروجرد از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته که امسال ۳۸ درصد این اعتبارات پرداخت شده است.

وی می افزاید: با توجه به اقدامات انجام شده در روستاهایی که مشکل کم آبی داشته اند توانسته ایم ۱۰ درصد از مشکل بحران را نسبت به سال گذشته رفع کنیم.

مشکل کم آبی همچنان باقیست

عبدی با بیان اینکه با این اقدامات ظرف سه ماه آینده مشکل بحران کم آبی برخی روستاهای شمال بروجرد برطرف می شود، ادامه می دهد: البته به دلیل کاهش نزولات جوی و بارش باران نسبت به سال گذشته، سال آینده همچنان مشکل کم آبی را پیش رو خواهیم داشت.

رئیس شرکت آبفار بروجرد با بیان اینکه در حال حاضر به رغم قرارگیری در فصل زمستان هشت روستا توسط تانکر آبرسانی می شوند، می گوید: در حال حاضر تعداد تانکرهای آبرسان به روستاها را کاهش داده و برای رفع مشکل سه روستا چاه آب اجاره کرده ایم.

چشم امید به سد همدانی در میان رکود عملیات اجرایی سدهای بروجردی

وی یادآور می شود: البته اگر بتوانیم از سد کلان که در استان همدان وجود دارد انشعاب دریافت کنیم این امکان هست که با این عملیات مشکل کم آبی ۱۶روستای بخش مرکزی بروجرد را حل کنیم.

بنابراین گزارش وضعیت کمبود آب شرب در روستاهای شمال بروجرد در حالیست که عملیات اجرایی سدهای در دست احداث در این شهرستان از جمله آبسرده، گلرود و شهید محمد بروجردی به دلیل کمبود اعتبار یا به کندی پیش می رود و یا متوقف شده است.

روند اجرای این پروژه ها پیش از این نیز گلایه نمایندگان بروجرد در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه این شهر را به همراه داشته تا از متولیان امر بخواهند قبل از تبدیل شدن وضعیت کم آبی در شهرستان به یک بحران طولانی مدت برای بهره برداری از این سدها چاره اندیشی کنند.

به هر روی نباید فراموش کرد که روستاهای شمال بروجرد تابستان گذشته را با چه سختی پشت سر گذاشتند و انتظار می رود قبل از رسیدن فصل گرما مسئولان امر برای به حداقل رساندن مشکلات در این بخش چاره اندیشی جدی کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha