دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
کد خبر: 140273

این را که داروهای ماهواره‌ای حاوی مواد مخدر بویژه شیشه است، به اندازه موهای سرمان شنیده‌ایم، اتفاقا از مسئولان وزارت بهداشت هم شنیده‌ایم؛ هشدارگونه هم شنیده‌ایم که این داروها با بدن چنین می‌کند و چنان.

سلامت نیوز:این را که داروهای ماهواره‌ای حاوی مواد مخدر بویژه شیشه است، به اندازه موهای سرمان شنیده‌ایم، اتفاقا از مسئولان وزارت بهداشت هم شنیده‌ایم؛ هشدارگونه هم شنیده‌ایم که این داروها با بدن چنین می‌کند و چنان.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،دیروز یک بار دیگر این هشدار را از زبان مسئولی در سازمان غذا و دارو شنیدیم که تکرار مکررات بود درباره این که همه داروهای ماهواره ای ریگی به کفش دارند و همه تبلیغات دارویی ماهواره ها اغواگر است.

این می تواند هشداری درست باشد، چون با عقل جور درنمی آید که مثلا با خوردن 50 عدد قرص، یک انسان بزرگسال با بدنی مملو از چربی و وزن اضافه بدون این که تحرک جسمی داشته باشد یا غذایش را کم کند، یکباره زن و مردی قلمی شود یا مثلا قوای جنسی اش که به مرور تحلیل رفته، با بلعیدن چند عدد دیگر به سمت جوانی برود. شک نکنید کلکی در کار است؛ کلکی به خطرناکی استفاده از موادمخدر در داروهای غیرمجاز ماهواره ای.

حکایت ابرو برداشتن و چشم را کور کردن است استفاده از این داروهای فریبنده، یعنی قرار است لاغرمان کنند، اما معتاد یا چاقمان می کنند و بلایی سر دستگاه گوارشمان می آورند.

با این حال این داروهای دغلکار هنوز در ماهواره ها آزادانه تبلیغ می شوند و خیلی از مردم نیز وعده های شیرین تبلیغاتی آنها را باور می کنند.

در میانه این معرکه هم یک پرسش همچنان بلاتکلیف است؛ چرا مسئولانی که هشدار می دهند، کاری برای جمع کردن باعث و بانی توزیع این داروها نمی کنند؟

پیدا کردن صاحبان این آگهی ها مگر کار سختی است؟ کافی است با شماره آنها تماس گرفته شود یا به شماره پیامکشان اس.ام.اسی داده شود و آن وقت با یافتن یک سرنخ، کل باند توزیع کننده دستگیر و متلاشی شود.

گرچه قبول داریم با این روش همه کله گنده ها و سودجویان دستگیر نمی شوند، ولی لااقل دامنه فعالیت ها کوچک می شود و هر روز این همه دارو با نام و نشان جدید در ماهواره ها تبلیغ نمی شود البته اگر از حق نگذریم مبارزه با این باندهای دارویی فقط با این روش به سرانجام نمی رسد که در کنار مبارزه فیزیکی، مردم هم باید هوشیار باشند، راهش هم نخریدن و اعتماد نکردن است.

این نیز کار سختی نیست، فقط باید باور داشته باشیم که هیچ معجزه ای در کار نیست و برای درمان، هیچ راه میانبری وجود ندارد البته این مهارت را باید به مردم آموخت و فرهنگسازی کرد، این نیز البته اقدامی در حوزه کار دولت و همه متولیان حوزه سلامت و مبارزه با موادمخدر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha