زمانبندی نظافت و خانه تکانی پایان سال را به بخش‌های 30 دقیقه‌ای تقسیم کنید تا آسیب‌ها و دردهای مفصلی به حداقل برسد.

سلامت نیوز:زمانبندی نظافت و خانه تکانی پایان سال را به بخش‌های 30 دقیقه‌ای تقسیم کنید تا آسیب‌ها و دردهای مفصلی به حداقل برسد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ناحیه گردن، پشت کتف و قسمت داخلی شانه پس از خانه تکانی‌های شب عید، بیشترین آسیب را می‌بیند.
کارهای تکراری در مدت زمان طولانی، رعایت نکردن اصول صحیح و اشتباهات حرکتی مرتبط با مفاصل و عضلات، توازن میان عضلات را از بین برده و بیشترین آسیب را به مفاصل بدن وارد می‌کند.


دکتر آرمان احمدزاده فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه ضمن تأیید این مطلب، مراقبت‌های مفصلی را با نوع کاری که انجام می‌شود مرتبط دانست و گفت: بر اساس تجربیات متخصصان، افراد مجاز هستند تنها 30 دقیقه متوالی را به نظافت و شست و شوی بخش خاصی از منزل اختصاص دهند و پس از آن باید سراغ کار دیگر بروند تا به این ترتیب عضلات مختلفی درگیر شوند و آن دسته از عضلاتی که در 30 دقیقه قبل تحت فشار بودند، استراحت کنند چراکه در غیر این صورت فقط به یکسری از مفاصل بدن فشار و آسیب وارد می‌شود.


این فوق تخصص روماتولوژی افزود: اگر قبل از شروع خانه تکانی با مدیریت زمان دقت و کارهای منزل دسته‌بندی شود فشار کمتری متوجه مفاصل افراد می‌شود و نه تنها دچار دردهای غیر قابل تحمل نمی‌شوند، بلکه به استراحت‌های جدی در طول تعطیلات عید نوروز نیاز پیدا نمی‌کنند.
دکتر احمدزاده در خصوص استفاده درست از جارو برقی و تی کشیدن گفت: با استفاده از این وسیله به منظور از بین بردن گرد و غبار موجود در منزل، مفاصل مهره‌های کمری تحت فشار قرار می‌گیرند که در صورت استفاده بی‌رویه و طولانی مدت، این مفاصل توان خود را از دست می‌دهند و احساس درد و گرفتگی عضلات به وجود می‌آید. وی برای رهایی از این مشکلات توصیه کرد: از آنجا که به طور معمول افراد هنگام استفاده از جارو برقی در وضعیتی 30 درجه به جلو قرار می‌گیرند به طوری که ناحیه کمر را خم می‌کنند و با دو دست، دسته جارو برقی را از قسمت پایین می‌گیرند، عضلات  محافظ ستون فقرات توان کمک به بدن فرد را از دست می‌دهند، به مهره‌های کمری و دیسک بین مهره‌ای فشار وارد شده و موجب بیرون زدگی دیسک یا اسپاسم‌های عضلانی می‌شود که کمر دردهای غیر قابل تحمل را به دنبال خواهد داشت. از این رو برای پایان بخشیدن به این قبیل آسیب‌ها توصیه می‌شود فرد به حالت ایستاده قرار گیرد به گونه‌ای که ناحیه سر، سینه و کمر خم نشود، همچنین دسته جارو برقی از انتهایی‌ترین قسمت اتصال به خورطومی گرفته شود و به جای خم شدن گردن، مسیر جارو برقی با چشم‌ها دنبال شود.


فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه به عضلات آگونیست و آنتاگونیست اشاره کرد و گفت: هر کدام از مفاصل عضلاتی دارند که آنها را به سمت داخل (آگونیست) و خارج (آنتاگونیست)خم می‌کنند از این رو لازم است این عضلات در تعادل باشند و در خصوص مفاصل اندام‌های تحتانی و فوقانی از عضلات رو به رویی هم استفاده شود. بنابراین لازم است برای کاری مثل تی کشیدن پس از هر بار که تی به سمت جلو هدایت می‌شود، یک مرتبه هم به سمت خارج کشیده شود تا فرسایش مفاصل ایجاد نشود و نیروی وارد شده به تی یا دسته جارو برقی بین دو گروه از عضلات توزیع شود.
 هل دادن اجسام سنگین به گونه‌ای که زانوها در زاویه 30 درجه قرار گیرند، با وجود اینکه شیوه‌ای ساده، راحت و غیر مضر تلقی می‌شود، وضعیت نادرستی را برای مهره‌های کمری و دیسک بین مهره‌ای ایجاد می‌کند. به همین منظور دکتر احمدزاده تأکید کرد: هل دادن اجسام سنگین با کمک یک یا چند نفر صورت گیرد.
وی کارهای ایستاده طولانی مدت را عاملی برای دردهای عضلانی و مفصلی دانست و افزود: احساس درد در ناحیه ران یا زانو که به دلیل از دست رفتن توان عضلات، المان‌های داخل مفاصل (رباط، زردپی و کپسول مفصل) بروز می‌کند با انجام کارهای ایستاده و طولانی مدت ایجاد می‌شود که کار منقطع و متنوع، راهکار پایان بخشیدن به این قبیل از دردها است.
سطوح دیگری که تمیز کردن آن در خانه تکانی مورد اهمیت قرار می‌گیرد در، پنجره و دیوار‌ها است. دکتر احمدزاده، اشتباهات مربوط به این بخش را تشریح کرد و گفت: بهترین وسیله برای تمیز کردن این سطوح نردبان است چراکه می‌توان از هر کدام از پله‌های نردبان، متناسب با نقطه آلوده بهره برد. اینکه افراد به جای جا به جا کردن نردبان به منظور نزدیک‌تر شدن به محل آلودگی، روی نوک پاهای خود و با فاصله از منطقه مورد نظر قرار گیرند و دست و شانه‌های خود را در وضعیت کشیده قرار دهند به طوری که بازوها نزدیک به 180 درجه باز شوند، آسیب‌های جدی به شانه‌ها وارد می‌شود. این در حالی است که تحقیقات ثابت کرده اگر به منظور تمیز کردن سطوح بالاتر از سطح بدن، نردبان به گونه‌ای تنظیم شود که بدن به سطح آلوده نزدیک باشد و نواحی مختلف دست‌ها بیشتر از 30 سانتیمتر از بدن فاصله نگیرند، صدمه کمتری به ناحیه بازو و شانه‌ها می‌رسد.


تمیز کردن برخی از سطوح باعث می‌شود ناحیه گردن به سمت عقب خم شود که این وضعیت نیز بسیار نگران‌کننده و مهم‌ترین عامل برای مراجعه افراد به مراکز درمانی است، در حالی که به گفته این فوق تخصص روماتولوژی، باید مهره‌های گردنی در زاویه صفر درجه و به حالت خنثی قرار بگیرد به گونه‌ای که سطح مورد نظر برای تمیز کردن، درست در مسیر چشم‌ها قرار بگیرد تا به این ترتیب بازوها کمتر باز شوند و شانه‌ها فشار کمتری را پذیرا باشند.
ساییدن سطوح در حالت چمباتمه بویژه در خصوص افرادی که زمینه آرتروز زانو دارند، فشار غیر قابل جبرانی را به زانوها وارد می‌کند. در این شرایط از آنجا که معمولاً کشکک زانوها روی سطوح سفت قرار می‌گیرند، بر اثر فشار زیاد غضروف میان کشکک و استخوان ران دچار ساییدگی می‌شود، در صورتی که به عقیده دکتر آرمان احمدزاده با قرار دادن یک زانو روی زمین و کف پای دیگر روی زمین آن هم به حالت 90 درجه (مانند وضعیتی که تیر اندازان در آن قرار می‌گیرند) می‌توان از شدت این آسیب‌ها کاست. وی افزود: درست است که با این کار یک زانو فشار وزن فرد را تحمل می‌کند، اما در واقع زانوی دیگر به عنوان یک حائل یا داربست برای زانوی دیگر عمل می‌کند. ضمن اینکه لازم است هر 15 تا 20 دقیقه یک بار پاها جا به جا شود.
علاوه بر این بستن یک پارچه کلفت بر قسمت زانوها نقش حائلی را میان کشکک زانو و زمین دارد و باعث می‌شود در زمان قرار گرفتن کشکک زانو روی سطوح سفت، از ناحیه زانو حمایت شود.


انگشتان انسان به گونه‌ای خلق شده که نسبت به فشار به سمت داخل و وضعیت مشت بسیار حساس است و معمولاً آرتروز و خشکی مفاصل بین ‌بندی انگشتان به همین دلیل در میان افرادی که مدام البسه یا دستمال‌های گردگیری را آبگیری می‌کنند، شایع است. دکتر احمد‌زاده قرار دادن دستمال‌های گردگیری در کف دست و آبگیری آنها را به عنوان شیوه‌ای درست پیشنهاد می‌کند. وی در پایان با بیان اینکه به طور معمول مفاصل انسان برای ممارست و تمرین خلق شده‌اند نه فشار آوردن، تصریح کرد: ممکن است کودکان تمایل داشته باشند در خانه تکانی سهیم باشند. از آنجا که صفحات رشدی کودکان بسته نشده است، توصیه می‌شود کودکان کمتر از 6 سال به هیچ عنوان کارهایی جز امور شخصی که ساده هستند انجام ندهند، اما کودکان بالای 6 سال در صورت تمایل برای همکاری، تنها در گردگیری اشیای کوچک، آوردن وسایل سبک از بخش‌های مختلف خانه یا جمع‌آوری آنها کمک و همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha