دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸

درحالی که بازهم روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان از فقدان برنامه‌ریزی کلان در جامعه، دولت و مجلس درباره نهادخانواده خبرداد، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بر لزوم برنامه‌ریزی برای ازدواج و بازنگری قوانین حاکم بر آن تاکید کرد.

سلامت نیوز:درحالی که بازهم روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان، وزارت ورزش و جوانان از فقدان برنامه‌ریزی کلان در جامعه، دولت و مجلس درباره نهادخانواده خبرداد، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بر لزوم برنامه‌ریزی برای ازدواج و بازنگری قوانین حاکم بر آن تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، فقدان برنامه‌ریزی مناسب و اصولی برای نهاد خانواده در کشور از دیرباز مشکلات مختلفی برای افراد به‌ویژه جوانان ایجاد کرده است. مسائلی مانند ازدواج و یا اوقات فراغت اگر درست برنامه‌ریزی نشود و بودجه مشخصی به آن اختصاص نیابد مشکلات زیادی را در کشور ایجاد می‌کند. در این راستا روز گذشته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  ضمن انتقاد از فقدان برنامه‌ریزی کلی برای نهاد خانواده اعلام کرد روش‌های سنتی همسرگزینی کفاف نیازها را نمی‌دهد.


 باید جدی‌تر باشیم
محمود گلزاری افزود: دولت در زمینه مسایل جوانان مثل همسریابی باید جدی‌تر وارد شود. او در ادامه گفت: با وجود آنکه خانواده در فرهنگ و دین ما مقدس است؛ اما اهتمام جدی در حوزه فرهنگی در این زمینه نشده است. سال‌هاست هنگام صحبت از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی از خانواده حرف می‌زنیم و آمارها و ارقام آسیب‌های اجتماعی را بیان می‌کنیم. گلزاری اظهارکرد: درحال حاضر سن ازدواج افزایش یافته و همسریابی و همسان‌گزینی بسیار مشکل شده است. روش‌های سنتی کفاف نیازها را نمی‌دهد و روش‌های متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی به درستی بررسی نشده است .معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به سیر صعودی آمار طلاق اظهارکرد: در حال حاضر طلاق تنها در کلانشهرها روی نمی‌دهد، حتی روستاها نیز مساله طلاق را تجربه می‌کنند و بحران خانواده‌ و طلاق عاطفی را نیز شاهد هستیم.گلزاری در ادامه گفت: ما در دولت یازدهم نگاه کلان به خانواده داریم و نگرانی شدید خود را همراه با اظهار تأسف در این زمینه اعلام می‌کنیم، چراکه به خانواده به‌عنوان مهم‌ترین مساله فرهنگی کشور اهتمام منظم و دقیقی در سطح صاحب نظران و مسئولان وجود ندارد. ایسنا نوشت؛ او با بیان اینکه خانواده در همه ادیان الهی مقوله‌ای جدی و مقدس است، اظهار کرد: افرادی که بحث وحدت بین ادیان و گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح می‌کنند، مهم‌ترین مساله‌ای که آنان را گردهم می‌آورد، خانواده است. در واقع خانواده عاملی انسجام‌بخش است.


 با پدیده تورم جوانی مواجهیم
در این راستا معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: در حال حاضر با پدیده تورم جوانی مواجهیم که با برنامه‌ریزی درست در این حوزه، این سرمایه عظیم را بالفعل کنیم. شهیندخت مولاوردی در جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشور ما با پدیده تورم جوانی مواجه شده است، افزود: یک‌سوم جمعیت کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند و به دلیل افزایش سهم جوانان در جمعیت، شاهد تغییرات فرهنگی و اجتماعی بوده‌ایم. او ادامه داد: در دوره جوانی به‌طور فشرده وقایع و گذارهای مختلفی رخ می‌دهد که در این زمان ما با تغییرات سریع و مهیج تکنولوژی و تغییرات اجتماعی مواجه بوده‌ایم. مولاوردی ابراز کرد: نسبت جوانان با سواد و شهرنشین که دسترسی به رسانه‌های جمعی دارند، سبب شده جوانان منشا تحولات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی باشند.وی ادامه داد: شاخص‌های حوزه جوانان درحال حاضر در سطح مطلوبی نیست و سازمان‌های مرتبط نتوانستند به وضعیت مطلوبی برسند. مهرنوشت: مولاوردی افزایش جمعیت کنونی کشور را نتیجه باروری‌های دهه اول انقلاب دانست و گفت: این جوانان در حال رفتن به سمت سالمندی هستند. او با بیان اینکه در دهه گذشته ارزش‌ها و نگرش به مساله خانواده و ازدواج تغییر یافته، گفت: درحال حاضر ما با باروری با تاخیر و افزایش درصد تجرد روبه‌رو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha