دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 140282

اگر می توانید بدون مصرف آن عضله خود را افزایش دهید، کراتین مصرف نکنید. به گفته یک پزشک آمریکایی، «اگرچه کراتین قدرت و توده عضله را افزایش می دهد، اما بیشتر متخصصان مصرف نکردن آن را توصیه می کنند.

سلامت نیوز:اگر می توانید بدون مصرف آن عضله خود را افزایش دهید، کراتین مصرف نکنید. به گفته یک پزشک آمریکایی، «اگرچه کراتین قدرت و توده عضله را افزایش می دهد، اما بیشتر متخصصان مصرف نکردن آن را توصیه می کنند.

به طور کلی مکمل کراتین که ممکن است در پودرهای طعم دار یافت و با مایعات مخلوط می شود، توانایی بدن را در تولید سریع انرژی افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،با تأمین انرژی بیشتر، افراد ورزشکار می توانند سخت تر تمرین کنند. تحقیقات نشان می دهد، کراتین برای ورزشکارانی که تمرینات سنگین دارند، موثرتر است. ورزش هایی مانند دو، فوتبال و ...

نتایج بررسی ها حکایت از آن دارد که کراتین استقامت و عملکرد فرد را در ایروبیک افزایش می دهد. اما باید دانست که با مصرف کراتین، وزن افزایش می یابد. این افزایش وزن نیز سریع شکل می گیرد، در حالی که اضافه وزن در ابتدا کم است، اما پس از مدتی وزن عضله ها بیشتر می شود. کراتین که ماده فعال با خاصیت اسمزی است، آب را به سلول های عضله جذب می کند و ساخت پروتئین را افزایش می دهد. با مصرف کراتین، فیبرهای عضلانی رشد می کند. البته به شرطی که همراه با ورزش کردن باشد؛ در غیر این صورت حجم به دست آمده، تنها وزن آب است.

آیا کراتین بر عملکرد کلیه ها تأثیر می گذارد؟

به گفته متخصصان، کراتین یکی از پرمصرف ترین مکمل های ورزشی است و عوارض زیادی برای آن بیان نشده است. اگرچه در مواردی، عوارضی از جمله آسیب دیدگی کلیه، مشکلات قلب، گرفتگی عضله، کشیدگی عضله، کم شدن آب بدن، اسهال و ... گزارش شده است. اما این ناراحتی ها می تواند به علت مصرف بیش از حد برخی انواع ویتامین ها هم ایجاد شود. مصرف بیش از حد ویتامین C باعث اسهال و مصرف بیش از حد آهن می تواند منجر به مشکلات معده شود. برای امنیت بیشتر، متخصصان، مصرف کراتین را تنها به افراد سالم که مشکل کلیوی ندارند، توصیه می کنند.

آیا هیچ مشکلی در مصرف کراتین نیست؟

اگر می توانید بدون مصرف آن عضله خود را افزایش دهید، کراتین مصرف نکنید. به گفته یک پزشک آمریکایی، «اگرچه کراتین قدرت و توده عضله را افزایش می دهد، اما بیشتر متخصصان مصرف نکردن آن را توصیه می کنند.

مصرف کراتین برای افراد زیر ۱۸سال توصیه نمی شود. کراتین باعث پارگی عضله می شود که می تواند آسیب های جدی ایجاد کند. تأثیر کراتین روی استخوان و عضله هنوز مشخص نشده است.»

آیا آن تغییر در بدن که انتظار می رود، رخ می دهد؟

آن چه همه متخصصان روی آن توافق دارند، این است که نمی توان گفت کراتین تأثیر مختلفی روی همه افراد دارد. برخی افراد به کراتین واکنش نشان نمی دهند که یک مسئله ژنتیکی است. پزشکان می گویند گوشت دارای میزان زیاد کراتین است؛ بنابراین گیاهخواران نسبت به گوشتخواران از مصرف کراتین نتیجه بهتری به دست می آورند. البته برنامه غذایی هر فرد متفاوت است و اگر برنامه غذایی صحیحی ندارید، مصرف کراتین فایده ای ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha