یك فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینكه تبلیغات ماهواره‌ای كشور تركیه مبنی بر درمان قطعی دیابت هیچ پایه و اساس علمی ندارد، گفت: كشور تركیه با انجام جراحی صرفا قصد كلاه برداری را دارند، همچنین انجام عمل جراحی متابولیك بر حسب نیاز بیمار برای افراد با چاقی شدید انجام می‌شود كه این انتخاب باید بر اساس تیم متخصص پزشك انجام شود تا اقدامات بعد و قبل بیمار بدون مشكل پیش رود.

سلامت نیوز:یك فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینكه تبلیغات ماهواره‌ای كشور تركیه مبنی بر درمان قطعی دیابت هیچ پایه و اساس علمی ندارد، گفت: كشور تركیه با انجام جراحی صرفا قصد كلاه برداری را دارند، همچنین انجام عمل جراحی متابولیك بر حسب نیاز بیمار برای افراد با چاقی شدید انجام می‌شود كه این انتخاب باید بر اساس تیم متخصص پزشك انجام شود تا اقدامات بعد و قبل بیمار بدون مشكل پیش رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفرینش، دكتر محمدرضا مهاجری تهرانی فوق تخصص غدد و متابولیسم  با بیان اینكه چاقی و اضافه وزن یكی از علل ایجاد كننده دیایت نوع 2 در افراد است، افزود: متاسفانه در كشور ما مجموع اضافه وزن و چاقی حدود 70-65 درصد جمعیت بالای 30 سال است بنابر می‌توان گفت شیوع چاقی روز به روز در حال افزایش است اگر وزن را تقسیم بر قد كنیم و قد در مخرج كسر قرار بگیرد و به توان دو برسد تراكم توده بدنی فرد مشخص می‌شود.

    وی ادامه داد: به طور مثال قد براساس متر 8/1 به توان دو در مخرج كسر و وزن فرد كه 80 كیلو در صورت كسر توده بدنی فرد مشخص می‌شود به همین دلیل می‌توان میزان اضافه وزن و چاقی را براساس توده بدنی مشخص كنیم.

    دكتر مهاجری تصریح كرد: توده بدنی 25 وضعیت طبیعی و توده بدنی بالای 25 اضافه وزن و بالاتر از 30 وضعیت چاق بودن فرد را مشخص می‌كند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه احتمال برخی بیماری‌ها با توده بدنی كمتر از 20 در افراد وجود دارد، اظهار داشت: مطالعات اخیر نشان داده است كه كمترین مرگ‌و میر در جوامع مختلف شاخص توده بدنی بین 25-20 است و از طرفی میزان چربی احشایی ارتباط مستقیمی با مرگ‌و میر دارد.

    این فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان كرد: در صورتی كه دو نفر تراكم توده بدنی یكسانی داشته باشد اما میزان محیط دور شكم یكی نسیت به دیگری بیشتر باشد احتمال بیماری قلبی و عروقی و مرگ و میر در آن فرد بیشتر است.

    وی تاكید كرد: به طور طبیعی میزان دور شكم به صورت بازدم در زنان كمتر از 88 سانتی متر و در مردان از 102 سانتی متر باید باشد كه صورت بالاتر تر بودن این میزان فرد مستعد بیماری چاقی و دیگر بیماری‌ها است.

    دكتر مهاجری با اشاره به اینكه چاقی به دو نوع سیب‌گونه و گلابی‌گونه تقسیم می‌شود، گفت: چاقی سیب‌گونه نواحی را شكم را چاق می كند كه با بیماری قلبی و عروقی، دیابت و سكته‌های قلبی ارتباط دارد اما چاقی گلابی گونه معمولا نواحی ران و باسن فرد را چاق می‌كند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص اینكه در دنیا مردان دچار چاقی سیب‌گونه و زنان دچار چاقی گلابی گونه می‌شوند، افزود: متاسفانه در ایران زنان دچار چاقی سیب گونه می‌شوند این امر نشان دهنده آن است كه احتمال بیماری قلبی در زنان نسبت به دیگر كشورها بیشتر است.

    وی با بیان اینكه بیماری چاقی در مردان و زنان احتمال ابتلا به فشارخون در آنها را افزایش می‌دهد، تصریح كرد: چاقی ریسك ابتلا افراد را به دیابت نوع 2، فشار خون، بیماری قلبی و عروقی، سكته مغزی، سرطان سینه، كیسه صفرا، سرطان رحم ،سرطان پروستات، آرتروز و مشكلات روان پزشكی را در آنها افزایش می‌دهد.

    این متخصص غدد و متابولیسم در رابطه با اینكه پرخوری و كم تحركی یكی از علل ایجاد چاقی در افراد است، اظهار داشت: بیماری كم كاری تیروئید و فوق كلیه و بیماری مغزی علل شایعی را شامل نمی‌شود اما در صورتی كه بیماری روان پزشكی احتمال چاقی را در افراد افزایش می‌دهد.

    دكتر مهاجری در خصوص اینكه احتمال ایجاد بیماری قلبی و عروقی در افراد با توده بدنی بالای 25 وجود دارد، گفت: علاوه بر آن افرادی كه تراكم توده بدنی طبیعی دارند اما میزان دور شكم آنها از حد طبیعی بالاتر است شانس ابتلا آنها به بیماری قلبی و عروقی بیشتر است به همین دلیل افزایش فعالیت بدنی مانند پیاده روی و كاهش مصرف مواد غذایی با كالری زیاد را برای این گونه افراد توصیه می كنیم.

    وی تاكید كرد: علاوه بر آن این افراد باید برای كاهش وزن خود استعمال دخانیات را قطع كنند همچنین انجام آزمایش كنترل فشار خون، میزان چربی و قند خون را برای آْنها توصیه می‌كنیم.

    دكتر مهاجری استفاده از دارو برای كاهش وزن را آخرین مرحله بعد از رژیم غذایی و تغییر شیوه زندگی دانست و گفت: در صورتی كه بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن با استفاده از رژیم غذایی نتواستند كاهش وزن داشته باشند می توانند بعد از داروهایی برای كاهش وزن خود كمك بگیرند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه كاهش 7-5 درصدی وزن می‌تواند نشان دهنده موفقیت بیمار در كاهش وزن باشد، افزود: متاسفانه برخی بیماران از خود انتظار زیادی در كاهش وزن دارند در صورتی كه اگر با مصرف دارو، بیمار 15-10 درصد كاهش وزن پیدا كند می‌توان گفت موفق شده است همچنین استفاده از برخی از داروها كه مجوز ندارند حتما باید تحت نظر پزشك معالج مصرف شود.

    این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینكه انجام جراحی متابولیك برای افراد با شاخص توده بدنی بالای 30 و 40 توصیه می‌شود، اظهار داشت: اگر افراد با شاخص توده بدنی بالا با بیماری دیابت، چربی خون و فشار خون همراه باشد باید از درمان جراحی و آزمایش لاپاراسكوپی استفاده كنند كه خوشبختانه در كشور ما این عمل پیشرفت زیادی داشته است.

    وی ادامه داد: انجام عمل جراحی می‌تواند با كوچكتر كردن سایز معده و تغییراتی در مسیر غذا موجب كاهش وزن در افراد شود كه برای انجام این عمل نیاز نیست بیمار به دیگر كشورها سفر كنند.

    دكتر مهاجری در پایان خاطر نشان كرد: كاهش مواد چربی، كاهش مصرف فست فود و افزایش مصرف غذای مدیترانه‌ای مانند غذاهای دریایی، افزایش مواد غذایی با فیبر بالا، استفاده از روغن زیتون و سبزیجات برای پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و كاهش وزن توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha