دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 140314

نقد سازمان حفاظت محیط زیست نباید با هدف تضعیف آن یا انتقام‌گیری از رقیب سیاسی باشد. لازم است که نمایندگان محترم مجلس لحظه‌ای در این نکته تامل کنند که نه‌تنها دوره‌ چهارساله‌ وکالت‌شان بلکه دوره‌های چهل ساله‌ عمر مفیدشان (مانند هر انسان دیگر) به سرعت سپری می‌شود؛ از این‌رو لازم است که به‌جای مصالح کوتاه‌مدت خود یا حوزه‌های انتخابیه‌ خود، منافع درازمدت ملی را بیشتر مدنظر داشته باشند.

سلامت نیوز:نقد سازمان حفاظت محیط زیست نباید با هدف تضعیف آن یا انتقام‌گیری از رقیب سیاسی باشد. لازم است که نمایندگان محترم مجلس لحظه‌ای در این نکته تامل کنند که نه‌تنها دوره‌ چهارساله‌ وکالت‌شان بلکه دوره‌های چهل ساله‌ عمر مفیدشان (مانند هر انسان دیگر) به سرعت سپری می‌شود؛ از این‌رو لازم است که به‌جای مصالح کوتاه‌مدت خود یا حوزه‌های انتخابیه‌ خود، منافع درازمدت ملی را بیشتر مدنظر داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز، عباس محمدی کارشناس محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: امروز، مساله‌ حفاظت محیط زیست، مساله‌ مرگ و زندگی است؛ آلودگی هوا به پس‌سوزها، مساله‌ ریزگردها، چالش هراس‌انگیز آب، و معضل‌های زیست‌محیطی دیگر، حیات فیزیکی هزاران انسان را متوقف کرده و سلامت میلیون‌ها تن دیگر را شدیدا به خطر انداخته است.

انکار این مساله، چیزی از ژرفای فاجعه نمی‌کاهد، اما بیان آن و گام برداشتن در راه کاستن از آلودگی‌ها و تخریب‌ها، طبق اصل پنجاهم قانون اساسی، وظیفه‌ همه ماست و می‌تواند آهسته‌آهسته، شیب انحطاط محیط زیست را کم سازد. قطعا با نگاه دوراندیشانه به همین نکته‌ها بوده که در هفته‌ منابع طبیعی سال گذشته، عالی‌ترین مقام کشور گفتند: «اگر محیط زیست تخریب شود، سیاست و اقتصاد و پیشرفت کشور... همه باطل خواهند شد».

طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها و مراتع (در واقع، تنزل درجه‌ سازمان به یک معاونت در وزارتخانه‌ کشاورزی)، یا حتی طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه، در شرایط کنونی فقط به تضعیف تشکیلات مسئول حفظ سلامت هوا و آب و خاک که مسئول زندگانی زیستمندان کشور هم هست، خواهد انجامید. جای بسی خوشوقتی است که مجلس که در سال‌های گذشته، کمتر به موضوع محیط زیست توجه داشت، با ملاحظه‌ فاجعه‌ گردوغبارهای اخیر در غرب و جنوب غرب کشور، به جد وارد بحث سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظیفه‌های خود شده است. همچنین، امیدوارکننده است که رسانه‌های سابقا ساکت در امر محیط زیست هم امروزه ستون‌هایی را به این قضیه اختصاص می‌دهند.

اما (و این، بس مهم است که) نقد سازمان حفاظت محیط زیست نباید با هدف تضعیف آن یا انتقام‌گیری از رقیب سیاسی باشد. لازم است که نمایندگان محترم مجلس لحظه‌ای در این نکته تامل کنند که نه‌تنها دوره‌ چهارساله‌ وکالت‌شان بلکه دوره‌های چهل ساله‌ عمر مفیدشان (مانند هر انسان دیگر) به سرعت سپری می‌شود؛ از این‌رو لازم است که به‌جای مصالح کوتاه‌مدت خود یا حوزه‌های انتخابیه‌ خود، منافع درازمدت ملی را بیشتر مدنظر داشته باشند. این منافع ملی، با تقویت جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست به دست خواهد آمد که لازمه‌ این امر هم دور نگاه داشتن سازمان از وضعیت دفاعی، افزایش بودجه‌ آن، کمک به آن برای جذب نیروهای کارشناسی بیشتر و باکیفیت‌تر و نیز همکاری با آن در راه جلب مشارکت مردم و سازمان‌های مردمی است. ما منتقدان غیردولتی وضع طبیعت و سرمایه‌های گرانقدر طبیعی کشور هم ضمن حفظ موضع انتقادی خود در مواردی که مربوط به کوتاهی‌ دستگاه‌های مختلف (ازجمله سازمان حفاظت محیط زیست) است، باید تقویت جایگاه این سازمان در سامانه‌ مدیریت کشور را نیز در صدر مطالبه‌های خود بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha