دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 140362

مدیرعامل جامعه حمایت از عناصر طبیعی و محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به خطراتی که جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند، گفت: حال جنگل‌های زاگرس خوب نیست.

سلامت نیوزمدیرعامل جامعه حمایت از عناصر طبیعی و محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به خطراتی که جنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کند، گفت: حال جنگل‌های زاگرس خوب نیست.

حاتم بختم در گفت و گو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه جنگل‌های زاگرس بیمارند، گفت: بهره برداری از این جنگل‌ها با وجود بیماری آن‌ها منطقی نیست و نیاز به استراحت دارند.
مدیرعامل جامعه حمایت از عناصر طبیعی و محیط زیست استان کرمانشاه بهترین راهکار در شرایط کنونی برای مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس را قرق با تناوب مخصوص دانست و گفت: برای این کار باید سطح جنگل‌ها را تقسیم کرده و هر بار در یک قسمت قرق را پیاده کرد.

بختم گفت: قرق از ورود دام به سطح جنگل‌ها و منابع طبیعی ممانعت کرده، ضمن اینکه با کنترل فعالیت‌هایی مثل کشاورزی و هر نوع بهره برداری دیگر سطح جنگل‌ها و منابع طبیعی را کنترل می‌کند.

این کارشناس منابع طبیعی افزود: قرق باعث می‌شود تا بهره برداری از منابع طبیعی و جنگل‌ها سبک‌تر باشد و همین مسئله جنگل‌ها را کمتر در معرض آسیب قرار می‌دهد و زمینه‌ احیاء جنگل‌ها و منابع طبیعی را فراهم می‌آورد.

بختم بهره برداری بی‌رویه از جنگل‌ها از ابتدا را یکی از عوامل ایجاد کننده مشکل برای جنگل‌های زاگرس برشمرد و گفت: بهره برداری بی‌رویه از جنگل‌های زاگرس بدون در نظر گرفتن شرایط لازم برای احیاء آن‌ها را می‌توان از جمله دلایلی دانست که این جنگل‌ها را در معرض خشکیدگی قرار داده است.

مدیرعامل جامعه حمایت از عناصر طبیعی و محیط زیست استان کرمانشاه از مشکل آب به عنوان یکی دیگر از مشکلات پیش روی جنگل‌های زاگرس یاد کرد و افزود: بروز خشکسالی از دیگر عوامل اصلی مشکل ساز برای جنگل‌های زاگرس بوده و به جرات می‌توان 80 درصد مشکلات این جنگل‌ها را با خشکسالی‌ها مرتبط دانست.

وی در ادامه ازبیماری‌ها و آفات به یکی از مهمترین عواملی یاد کرد که حیات طبیعی جنگل‌ها و منابع طبیعی را به مخاطره انداخته است و گفت: یکی از مهمترین این بیماری‌ها قارچ ذغالی بلوط است که جنگل‌های زاگرس را با مشکل مواجه کرده و به نظر می‌رسد این قارچ با ایجاد خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس به میزان زیادی در ارتباط است.

بختم، از لورانتوس به عنوان یکی دیگر از آفاتی یاد کرد که جنگل‌های زاگرس را با مشکل مواجه کرده است و گفت: این آفت یک بیماری انگلی است که مشکلاتی را پیش روی جنگل‌های زاگرس قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha