عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه لغو طرح زوج و فرد و تغییر معیار ورود به طرح نسخه شفابخش در کاهش آلودگی هوا است، گفت: متاسفانه تاکنون اجرای طرح زوج و فرد نتوانست در کاهش آلودگی هوا موثر واقع شود.

سلامت نیوز: عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه لغو طرح زوج و فرد و تغییر معیار ورود به طرح نسخه شفابخش در کاهش آلودگی هوا است، گفت: متاسفانه تاکنون اجرای طرح زوج و فرد نتوانست در کاهش آلودگی هوا موثر واقع شود. 

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خانه ملت، درباره پیشنهاد لغو مجوز طرح زوج و فرد خودروها و جایگیزینی طرح محدودیت بر اساس آلایندگی خودروها، افزود: شاید اجرای طرح زوج و فرد در کوتاه مدت می‌توانست اثربخش واقع شود اما در بلند مدت نسخه‌ مناسبی بود چراکه نتوانست هیچ‌یک از اهداف اجرای این طرح اعم از کاهش آلودگی هوا یا کاهش حجم بار ترافیکی را کاهش دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگرچه محدودیت تردد خودروها در برخی مناطق شهر ایجاد شده است اما متاسفانه شاهد ارایه برچسب‌های تردد به تعداد زیادی از خودروها بودیم که همین مساله اجرای موفقیت آمیز طرح زوج و فرد را با چالش مواجه کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: اجرای طرح زوج و فرد نتوانست بر کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد چراکه امروزه 2 هزار مینی‌بوس بالای 30 سال آلودگی زیادی دارند و از سویی دیگر 10 هزار تاکسی پیکان بیش از 8 گرم گاز تولید می‌کند لذا اجرای این طرح نتوانست راه‌حل اساسی برای رفع معضلات آلایندگی هوا باشد.

لاهوتی با بیان اینکه بسترهای حمل و نقل عمومی در شهرها به درستی فراهم نشده است، تصریح کرد: بدون‌شک اگر زمینه برای استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل عمومی فراهم شود استفاده از خودروی شخصی نیز کاهش می‌یابد؛ حل مشکل آلودگی و ترافیک شهر تهران تنها به وسیله توسعه و آموزش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی میسر است.

وی یادآور شد: امروزه 75 درصد جابه‌جایی‌ها باید به وسیله حمل و نقل عمومی باشد اما مردم تنها 25 درصد از آن استفاده می‌کنند، از سویی دیگر مترو نیز باید 30 درصد جابه‌جایی مردم را عهده‌دار باشد درحالی که امروزه 6 درصد این جابه‌جایی را انجام می‌دهد.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه جایگیزینی طرح محدودیت آلایندگی خودروها به جای اجرای طرح زوج و فرد می‌تواند اثربخش واقع شود، گفت: اگر خوردوهای آلاینده اجازه تردد در برخی از مناطق شهر را نداشته باشند درصد بالایی از  معضل آلودگی هوا رفع خواهد شد مشروط به آنکه با دقت در شهرها اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مهدی یدی همدانی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از جلسات مختلف بین این دبیرخانه و شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد:در جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مقرر شد که شهرداری تهران اقداماتی انجام دهد که طرح زوج و فرد از وضعیت فعلی خارج شود و ملاک ورود به محدوده پلاک خودرو نباشد؛ بلکه محدودیت‌ها براساس وضعیت آلایندگی خودروها در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایثار ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    3 0
    یک راه مقابله با آلودگی هوا در شهرهای بزرگ “گسترش فضای سبز عمودی” در شهرهاست. گسترش کاشت گیاه پیچک دقیقا در همین راستا است. این کار نسبت به بسیاری دیگر از روش های گسترش فضای سبز، به شدت کم هزینه به حساب می آید. به علاوه در فصول سرد سال که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد اغلب درختان شهری نیز خشک و بی برگ می‌شوند ولی پیچک، گیاهی است که همچنان سبز باقی می‌ماند و به کار تصفیه هوا ادامه می‌دهد. کاشتن پیچک و انواع گیاهان رونده بر روی دیوار جانبی ساختمان‌ها (که نمایی ندارد) ، دیوار مابین خیابان و حیاط ساختمانها، بر روی دیوار کناری برخی بزرگراه‌ها ، در فضای مابین درختان و درختان حاشیه خیابان ها راه حل بسیار ساده و کم هزینه ای است که باعث گسترش قابل ملاحظه فضای سبز شهری و کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ می شود. به علت قیمت بالای زمین در شهرهای بزرگ، گسترش فضای سبز در سطح افقی بسیار پرهزینه است بنابراین می بایست استراتژی و راهبرد اصلی شهرداری ها، "گسترش فضای سبز در سطح عمودی" باشد.
  • ایثار ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    پاپیتال (پیچک) 5 تا 8 برابر سوزنی برگ ها اکسیژن تولید می کند .تهیه و کاشت این گیاه بسیار راحت و ارزان قیمت است و از هر ساقه می توان حدود 200 قلمه تهیه کرد . این گیاه در مدت یک هفته ریشه می زند و در خاک معمولی به سرعت رشد می کند و در جذب آلاینده های هوا بسیار موثر است. http://www.irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=80966298