به پایان سال نزدیک می‌شویم و گویا همچون چند سال‌‌ گذشته شاهد آن هستیم که موضوع پارازیت‌ها و آسیب‌های آن در برهه‌های مختلف در حوزه‌ها و نهادهای مربوط مطرح شده، کمی سرو صدا کرده و البته بازهم احتمالا بی‌نتیجه از آن عبور کرده و به سال نو وارد می‌شویم. البته در این یک‌سال شاید بیشتر از سال‌های پیشتر تلاش‌هایی از هر دو سوی جبهه موافق و مخالف برای محق بودن ادعایشان صورت گرفته‌باشد.

پایان داستان پارازیت در دولت یازدهم؟

سلامت نیوز: به پایان سال نزدیک می‌شویم و گویا همچون چند سال‌‌ گذشته شاهد آن هستیم که موضوع پارازیت‌ها و آسیب‌های آن در برهه‌های مختلف در حوزه‌ها و نهادهای مربوط مطرح شده، کمی سرو صدا کرده و البته بازهم احتمالا بی‌نتیجه از آن عبور کرده و به سال نو وارد می‌شویم. البته در این یک‌سال شاید بیشتر از سال‌های پیشتر تلاش‌هایی از هر دو سوی جبهه موافق و مخالف برای محق بودن ادعایشان صورت گرفته‌باشد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه نوشت: شاید یکی از کارهایی که برای کمک به تصمیم‌گیری صحیح و منطقی انجام گرفت همان پرونده‌ای بود که در سپید منتشر شد و در آن گزارش های بین‌المللی لانست انکولوژی درباره تاثیر امواج رادیویی و سرطان‌زا بودن و نبودن آن را ترجمه کرده‌بود به طوری که رسول خضری، دبیر کمیسیون بهداشت چندی پیش در گفت وگو با سپید با اشاره به این پرونده، از جلسه‌ای در آینده‌نزدیک خبر داد. او در این زمینه با بیان اینکه با وجود عوارضی که در امواج موبایل وجود دارد، قطعا نمی‌توان آثار منفی پارازیت را نادیده گرفت، گفت: «ما برای بررسی بیشتر پیشنهاد تشکیل کارگروهی بی‌طرف و بدون غرض داده‌ایم که برای مدت معینی روی این موضوع کار کنند و با جمع‌آوری همه این اطلاعات و بنا بر استانداردهای جهانی، نتیجه را اعلام کنند.»


پارازیت تنها در مقاطع محدود قابل استفاده است

چند هفته‌ای از این اظهارات نگذشته بود که با کمتر شدن فشار کاری نمایندگان مجلس در بررسی و تصویب لایحه بودجه، خبر از برپایی جلسه‌ای در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در زمینه بررسی تأثیر امواج بر سلامت، محیط زیست و اختلالات مرتبط، منتشر شد. در این زمینه، کمال الدین پیرموذن سخنگوی این فراکسیون با بیان‌ اینکه مجموعه حاکمیت باید نسبت به امواج پارازیت اهتمام جدی داشته باشد، گفت:«ایجاد پارازیت با توجه به تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی، کارکرد مصونیت بخشی خود را از دست داده و همچنین برای سلامت آحاد جامعه مضر است. البته ارائه برنامه مفید از سوی صداوسیما می‌تواند راه‌حل‌هایی را برای حل این مشکل ایجاد کند. البته می‌توان در قانون استفاده از این امر را برای مقاطعی محدود که امنیت ملی کشور را به خطر می‌اندازد در نظر گرفت.»

پیرموذن در ادامه با بیان اینکه به لحاظ قانونی سازمان تنظیم مقررات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و همچنین سازمان انرژی اتمی نسبت به امواج یون ساز و امواج غیریون ساز مسئولیت دارند، تصریح کرد:« باید مجدانه و قاطعانه انجام وظیفه کرده و دولت هم نسبت به حکم اجرای این وظایف کنترل داشته و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کند.»

در این جلسه همچنین تدوین چارچوب‌های نظارتی و مشخص شدن مسئولیت دستگاه‌ها به طور شفاف نیز به میان آمد و مقرر شد محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با شورای عالی امنیت ملی و هیئت دولت در جهت مشخص شدن آن تعامل داشته باشند.


گزارش های موجود قابل استناد نیست

در این میان اما اعضای کمیسیون بهداشت مجلس انتقاداتی به برنامه‌هایی که تاکنون به اجرا درآمده‌است داشتند. چنانچه مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به سپید گفت:«در این مدت چندین بار جلساتی با این مضمون برگزار شده‌است و نتیجه متقنی وجود نداشته‌است که چقدر پارازیت آسیب رسان است.»

وی در ادامه با بیان اینکه اگر منظور این است که امواج آسیب رسان است، ما از لحظه تولد، استنشاق اکسیژن برایمان می‌تواند مضر باشد واز لحظه تولد به سمت مرگ می‌رویم، تصریح کرد:« اینکه شدت و حدت آسیب چقدر است، موضوع اصلی است که ما نسبت به امواج ضد ماهواره چنین اطلاعاتی نداریم.»

پزشکیان با بیان اینکه بر اساس اظهار نظر کارشناسان، فعلا تنها نیاز به مطالعه علمی داریم، گفت:«آنچه تاکنون از آن اطلاع داریم، بیشتر کلیاتی است که بر مبنای آن نمی ‌توان تصمیم گرفت و گزارش های موجود قابل استناد نیست. آنچه هم که شما در گزارش های روزنامه به آن اشاره کردید مستند و علمی نیست و نظری است که منتشر شده است و قابل اتکا نیست.»


اراده‌ای برای پیگیری وجود ندارد

در این زمینه حمیدرضا عزیزی فارسانی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با سپید از نبود اراده مناسب برای پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع خبر داد. وی تصریح کرد:« جلساتی در این زمینه برگزار شده‌است، اما پیگیری‌ها مداوم نیست. چنانچه انتظار می‌رفت با افزایش بازتاب‌ها درباره امواج ماهواره‌ای و آثار پارازیت‌ها، گروه‌هایی برای بررسی آثار این امواج تشکیل شود، اما چنین نشد.»

عزیزی فارسانی افزود: «متاسفانه مستنداتی وجود ندارد. اینکه امواج بر جسم آسیب می‌رسانند قطعا مطرح است، اما موضوع اصلی این است که امواج ضدماهواره در کشورمان با چه طول موجی منتشر می‌شود، بررسی این قضیه می‌تواند در راستای اتخاذ تصمیم صحیح به ما کمک کند.» وی افزود: «پس از آن می‌توان درباره تاثیرگذاری پارازیت‌ها بر سلامت مردم تصمیم گرفت. متاسفانه تاکنون چنین بررسی انجام نگرفته و گزارشی در این زمینه وجود ندارد.»


امیدواریم در این دولت مسئله حل شود

در این میان، محمدرضا تابش که به عنوان مسئول پیگیری این موضوع و برقرارکننده ارتباط با شورای عالی امنیت ملی و دولت بود در گفت‌و گو با سپید گفت:«در مجلس هفتم، هشتم و همه مجالسی که من حضور داشتم بحث پارازیت‌ها مطرح بود و از آن جهت که موضوع مربوط به حقوق انسان‌ها و مقوله محیط زیست است، در فراکسیون محیط زیست مجلس نهم هم این موضوع را دنبال کردیم.»

وی در ادامه افزود:«خیلی از نهادهای حکومتی هم بر مضر بودن امواج پارازیتی اذعان دارند. چنانچه رادیو وتلویزیون در مرزهای ما برای اینکه مرزنشینان تحت تاثیر امواج بیگانه قرار نگیرند مقررات سفت و سختی را در نظر گرفته‌است و از کارمندانش در تمام ابعاد حتی از زاویه نحوه تغذیه نیز حمایت می‌کند.»

تابش با بیان اینکه در حاکمیت در مقوله پارازیت و نفی و طرد آن، آنجا که به انسان آسیب می‌رساند، متحدند، گفت:«موضوع آن است که چه نوع پارازیتی ایجاد کرده‌اند، به عبارتی اگر در حد و اندازه همان طول موج امواج رادیویی است با کمی تفاوت، در چنین شرایطی این آسیب‌رسانی و تاثیرگذاری چندان نیست و استفاده از آن جامعه را از لحاظ آسیب‌پذیری فرهنگی بیمه می‌کند، اما اگر طول موج‌ها به گونه‌ای باشد که به سلامت انسان‌ها ضرربرسانند، باید با آن مقابله بشود.»

وی در ادامه افزود: «متاسفانه در اثر تداخل وظایفی که بین مخابرات، صدا و سیما و برخی نهادهای غیرتخصصی صورت گرفته‌است و به دلیل دخالت‌ها ما با چنین مشکلی روبرو شده‌ایم.» رئیس فراکسیون محیط زیست تاکید کرد:« نیاز است ایجاد پارازیت را در مبادی قانونی قرار گیرد و مراقبت و محافظت کنیم که سلامت مردم تضمین شود.»

وی در پایان به جلساتی که تاکنون در این زمینه برگزار شده‌است، اشاره کرد و گفت:«نمایندگان مجلس تحت عنوان فراکسیون محیط زیست و کمیسیون بهداشت تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و مخابرات و شورای عالی امنیت نیز پیگیر این موضوع هستند. من جلسه‌ای هم با آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، داشتم و او هم گفت که این موضوع در دستور کار شورا است. تنها امیدواریم در این دولت کار به نتیجه برسد.»

اگرچه بعید به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها در آینده نزدیک به نتیجه برسد اما بنابر اظهارات صورت گرفته به نظر می‌آید عزمی برای پایان و یا حداقل به سرانجام رساندن دغدغه‌ها بر سر استفاده از امواج پارازیت، جزم شده‌است و با توجه به اینکه این موضوع هم از سوی دولت و هم مجلس مورد توجه قرار گرفته، احتمالا همان طور که تابش گفت در یکی، دوسال آخر تصمیم قطعی گرفته‌می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha