یک عضو هیات علمی انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی میوه و سبزی کمتری است، بیشتر خواهد بود؛ گفت: حداقل 60 درصد مردم، میوه و سبزی به میزان کافی مصرف نمی‌كنند.

دکتر مرتضی عبدالهی در گفت‌وگو با ایسنا، مصرف روزانه حدود 3 تا 4 وعده سبزی و 2 تا 3 وعده میوه را ضروری دانست و در ادامه گفت: بهتر است، سبزیجات به صورت خام یا بخارپز مصرف شده و از سرخ کردن آنها پرهیز شود؛ چرا که سرخ کردن سبزیجات موجب ایجاد برخی عوامل خطر برای سلامتی می‌شود.

دکترعبدالهی در خصوص روش‌های طبخ به خصوص در مورد اقلام غذایی مانند گوشت گفت: گوشت نباید بیش از حد در دمای بالا بپزد؛ چرا که ممکن است در درازمدت باعث ایجاد سرطان شود.

وی در ادامه با توصیه بر استفاه کمتر از مواد روغنی گفت: برای سرخ کردن مواد غذایی باید از روغن مخصوص استفاده كرد. همچنین روغن نباید بیش از حد داغ شود؛ چرا که داغ شدن بیش از حد روغن در مجاورت هوا موجب تشکیل موادی می‌شود که می‌توانند احتمال سرطان را افزایش دهند.

دکترعبدالهی با بیان این که مصرف مواد حاوی ویتامین A ، اسید اسکوربیک یا ویتامین C، ویتامین E و سایر آنتی اکسیدانها در پیشگیری از سرطان بسیار با اهمیت هستند، گفت: بهترین راه مصرف این مواد مغذی، استفاده از میوه و سبزیجات است و چنانچه فردی به هر دلیلی نتواند از میوه و سبزی استفاده کند باید از مکمل‌های غذایی حاوی این مواد استفاده نماید. این مواد در محافظت از سایر بیماری‌های مزمن نیز بسیار موثر هستند.

عضو هیات علمی انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان گفت: با وجود این که اثرعوامل تغذیه‌ای در کاهش ابتلا به سرطان چندان شدید نیست اما به جهت موثر بودن آن برای تمام مردم و همچنین اکتسابی بودن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha