مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قالیشویی ها ملزم به داشتن سیستم تصفیه فاضلاب هستند گفت: این سازمان بر عملکرد زیست محیطی قالیشویی ها نظارت دارد زیرا مواد سمی و شوینده ها نابود کننده آبهای زیرزمینی هستند.

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قالیشویی ها ملزم به داشتن سیستم تصفیه فاضلاب هستند گفت: این سازمان بر عملکرد زیست محیطی قالیشویی ها نظارت دارد زیرا مواد سمی و شوینده ها نابود کننده آبهای زیرزمینی هستند.  

حسن پسندیده در آستانه سال نو شمسی و اجرای سنت خانه تکانی و شستشوی وسایل خانه ازجمله قالی و قالیچه در گفت و گو با ایرنا افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بر عملکرد قالیشویی ها نظارت دارد و در صورتی که یک واحد قالیشویی تصفیه خانه نداشته باشد بر اساس قانون آن واحد را ملزم به داشتن تصفیه خانه می کند که در صورت سرپیچی از قانون، از فعالیت آن واحد جلوگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام قالیشویی ها ملزم به داشتن تصفیه خانه استاندارد هستند تا آب مصرفی را بازچرخانی و دوباره استفاده کنند که با توجه به کیفیت آب بازیافت شده می توانند از آن در جاهای مختلف از جمله آبیاری فضای سبز و یا استفاده مجدد برای شست و شو به کار گیرند.

وی افزود: با توجه به اینکه اکنون با مشکل کم آبی و کاهش منابع آبی در کشور مواجه هستیم، نحوه مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

پسندیده گفت: در روزهای پایانی سال مصرف آب به علت انجام سنت دیرینه خانه تکانی افزایش می یابد که در این میان شست و شوی قالی و فرش از جمله علل این افزایش مصرف است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب دراین روزها بسیار افزایش یافته است گفت: استفاده بی رویه علاوه بر اینکه منابع آبی را تهدید می کند، پسماندهای زیادی از مواد شیمیایی حاصل شستشوی قالی ها با مواد شوینده را نیز وارد محیط زیست نموده که به مرور خسارات جبران ناپذیری را به طبیعت و منابع آبهای زیر زمینی می زند.

در این روزها که به پایان سال 93 نزدیک می شویم بسیاری از خانواده ایرانی اقدام به شستن قالی در حیاط یا پارکینگ منزل خود می کنند که در واقع هدر رفت آب شرب را به میزان بسیار بالایی در شرایط کم آبی کشور افزایش می دهد. این درحالی است که ایران در دهه خشکسالی قرار دارد و نزولات جوی و منابع آبی کشور به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

توصیه کارشناسان زیست محیطی این است که شهروندان برای شست وشوی قالی از امکانات قالیشویی ها بهره ببرند زیرا این مراکز برای شست و شو از آب غیر قابل شرب استفاده می کنند.اما آنها نیز باید تصفیه خانه داشته باشند.

آمارها از افزایش 20 تا 30 درصدی مصرف آب در اسفند ماه حکایت می کند. براساس یک برآورد تقریبا در شستشوی هر قالی و قالیچه حدود 500 لیتر آب مصرف می شود.

براساس گزارش های ارائه شده ، سرانه مصرف آب در ایران 300 لیتر و در جهان 150 لیتر است یعنی دو برابر میانگین جهانی در ایران آب مصرف می شود.این درحالی است که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تاکید دارند که 150 لیتر برای رفع نیازهای بهداشتی یک فرد کافی است.

علاوه براین علیرضا نوذری پور قائم مقام آبفای تهران در گفت وگو با رسانه ها هشدار داده است در سال آبی جاری کاهش سنواتی بارش ها سبب شده که حجم ذخایر آبی تهران و بسیاری از شهرها و کلان شهرهای کشور با کمبود شدیدی مواجه شود از این رو مردم باید در آستانه فرارسیدن سال نو مدیریت مصرف آب را در اجرای سنت خانه تکانی مورد توجه جدی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha