دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 140420

زباله‌های استانهای شمالی همچون گلستان تنها مربوط به ساکنان آن نیست و زباله‌های مسافران و گردشگرانی که از سایر نقاط کشور به این استان می‌آیند نیز در خود جای می‌دهد اما میزان تجمع زباله‌ها در استانهای شمالی به حدی رسیده است که طبیعت آن دیگر ظرفیت پذیرش زباله‌ها را ندارد.

سلامت نیوززباله‌های استانهای شمالی همچون گلستان تنها مربوط به ساکنان آن نیست و زباله‌های مسافران و گردشگرانی که از سایر نقاط کشور به این استان می‌آیند نیز در خود جای می‌دهد اما میزان تجمع زباله‌ها در استانهای شمالی به حدی رسیده است که طبیعت آن دیگر ظرفیت پذیرش زباله‌ها را ندارد.

اگرچه استان گلستان در تولید زباله‌های خانگی از 900 گرم در سالهای گذشته به 560 گرم در حال حاضر رسیده و این از میانگین کشوری آن یعنی 750 گرم کمتر است اما مدیریت پسماند در این استان ضروری است. از این جهت گلستان به عنوان پایلوت کشور در امر مدیریت پسماند انتخاب شده است تا با انجام اقداماتی همچون جدا سازی پسماندهای خطرناک از غیرخطرناک، تجربیات خود را به دیگر استانهای کشور نیز انتقال دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، حسن صادقلو، استاندار گلستان، امروز (11 اسفند)، در اولین همایش ملی فرصت های سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت تاکید کرد: طبقه‌بندی زباله‌های خطرناک و غیر خطرناک باید به صورت علمی در آمایش سرزمینی مورد بررسی قرار گیرد. زباله‌های خطرناک هسته‌ای و صنعتی، مصائبی را برای زندگی امروز بشر ایجاد کرده و بر اساس تحقیقات دانشمندان تا به امروز 500 نوع آن‌ها سرطانزا شناخته شده‌اند.

وی، اسناد بالادستی برای مدیریت پسماند و همچنین حفظ و نگهداری طبیعت را اسنادی جامع دانست و گفت: اولین سند بالادستی آن است که اقتضای حیات نظام هستی در زیبایی است و زباله کاملا ضد نظام هستی و فطری انسان است. دیگر سند بالادستی، قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی است. در اصل 50 آن خواستار توجه جدی به موضوع محیط زیست می‌شود و این یک قانون پایه‌ای ارزشمند است که باید مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم این همایش آغازی باشد تا مدیریت پسماند و بازیافت مطالبه شد و مردم با احساس منفعت در آن بسوی مدیریت پسماند ترغیب شوند.

همچنین در این همایش، آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه میزان تولید زباله در یک جامعه معلول میزان مصرف آن جامعه است، تصریح کرد: کیفیت و کمیت تولید زباله در هر جامعه ای به رشد فکری و اجتماعی یک جامعه بر می‌گردد. دین اسلام شدیدا نسبت به اسراف و تنذیر حساس است و در در قرآن آن را نهی کرده است. اسلام حتی به هسته میوه نیز به دید زباله نمی‌نگرد و نسبت به دور ریختن آن حساس است. در چنین شرایطی و با چنین آموزه‌هایی، کشور ما جزء کشورهای پرمصرف جهان در زمینه آب، برق و انرژی است و این جای تامل و بازنگری دارد.

در این همایش مدیرانی از 21 استان کشور حضور یافتند تا ضمن تبادل اطلاعات، از دستاوردهای استان گلستان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در امر مدیریت پسماند استفاده کنند. همایش ملی فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت بازیافت به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان گلستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha