عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مناطق حاشیه نشین مستعد ارتکاب جرم، خرید وفروش و مصرف مواد مخدر است، تصریح کرد: این مناطق، منبع رشد آسیب‌های اجتماعی بوده لذا در خصوص ساماندهی این مناطق نظارت بیشتری باید صورت گیرد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مناطق حاشیه نشین مستعد ارتکاب جرم، خرید وفروش و مصرف مواد مخدر است، تصریح کرد: این مناطق، منبع رشد آسیب‌های اجتماعی بوده لذا در خصوص ساماندهی این مناطق نظارت بیشتری باید صورت گیرد. 

سیامک مره صدق در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از پدیده حاشیه نشینی، گفت: حاشیه نشینی به هیچ وجه فرآیند سالمی به حساب نمی‌آید و این معضل آسیب‌های مختلف اجتماعی را در پی خواهد داشت که از نظر جامعه شناسی این آسیب ها جبران ناپذیر است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیشرفت حاشیه نشینی، آسیب های اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت، گفت: به دلیل سهم بالای این مناطق در رشد بزهکاری و پیدایش ناهنجاری های مختلف، باید از شکل گیری مناطق حاشیه‌ای و مهاجرت افراد به حاشیه‌ها جلوگیری شود.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه با ارائه  امکانات رفاهی، اقتصادی و فرهنگی به شهرهای کمتر توسعه یافته، مهاجرت افراد به شهرها و رشد حاشیه‌نشینی کمتر خواهد شد، گفت: معمولا حاشیه‌نشینی به خاطر حداقل امکاناتی که در حاشیه شهرها وجود دارد و در مناطق کمتر توسعه یافته نیست بوجود می آید پس می توان با ارائه امکانات مناسب از مهاجرت بیشتر آنها جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر نظارت دقیق مسئولان بر مناطق حاشیه نشین، یادآور شد: افراد حاشیه‌نشین در کنار از دست دادن ریشه‌های خانوادگی، سنتی و فرهنگی  با فرهنگ شهرنشینی کنار نیامده و همچنین از پس مشکلات اقتصادی بر نمی آیند لذا چنانچه نظارت کافی بر این مناطق صورت نگیرد این نقاط خاستگاهی برای رشد و پرورش تفکرات بزهکارانه می شود.
مره صدق با بیان اینکه سازمان خاصی متولی حل این معضل نیست، گفت: چون یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند این معضل را ریشه کن کند بنابراین وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای از بین بردن این معضل باید با هم همکاری کنند لذا حذف این معضل عزمی ملی و جهادی می طلبد.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید با افراد بزهکار در این مناطق برخورد کنند، تصریح کرد: نیروی انتظامی و قوه قضائیه با برخورد قاطع با تخلفات کوچک در این مناطق می توانند از بزهکاری های اجتماعی و بزرگتر جلوگیری کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایجاد اشتغال دائمی در مناطق کمترتوسعه یافته و کوچک را مهم خواند و تصریح کرد: اشتغال فرآیند مهمی در جامعه برای افراد محسوب می شود که یکی از علل حاشیه‌نشینی نیز عدم وجود اشتغال در مناطقی است که افراد مجبور به ترک آن می شوند لذا برای حذف حاشیه نشینی می توان با برنامه ریزی در میان مدت زمینه های اشتغال را در مناطق کمترتوسعه یافته ایجاد کرد.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مناطقی که شغل اصلی آنها کشاورزی است چون کار کشاورزی فصلی و در اکثر مواقع رونق ندارد برخی از افراد سرپرست خانواده، اعضای خانواده خود را رها می کنند و برای کار به کلانشهرها مهاجرت و به حاشیه‌ها پناه می آورند که این خود سرآغاز  بزهکاری های زیادی است.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با بیان اینکه دولت برای حل مشکل کشاورزان باید صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی و دامداری را توسعه دهد، گفت: این عملکرد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است چون هزینه حمل و نقل و مواد اولیه به شدت کاهش خواهد یافت و از طرف دیگر با این کار می‌توان اشتغال دائم ایجاد کنیم و جلوی مهاجرت‌های ناخواسته را بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha