پژوهشگران در مطالعات اخیر دریافته‌اند كه صحبت كردن به مدت طولانی با تلفن همراه می‌تواند تاثیرات مخرب و جدی روی حافظه كاربران بر جای بگذارد.

در این تحقیق پژوهشگران، اثرات تلفن همراه را روی موشهای صحرایی آزمایشگاهی بررسی كردند.

محققان بخش جراحی اعصاب در دانشگاه لوند در كشور سوئد با بررسی آزمایشات دریافتند كه پرتوها و تشعشعات میكرو امواج كه از تلفن‌های همراه ساطع می‌شوند می‌توانند روی مغز تاثیر منفی بگذارند.

محققان می‌گویند؛ این امواج روی ناحیه خاصی از مغز موسوم به «مانع خونی - مغزی» تاثیر نامطلوب دارند.

این مانع نقش حفاظت از مغز را برعهده دارد. در واقع مانع خونی - مغزی از ورود مواد مخربی كه در خون جریان دارند به داخل بافتهای مغزی جلوگیری می‌كند. اگر این مواد به درون مغز وارد شوند می‌توانند به سلولهای عصبی موسوم به نورونها آسیب برسانند كه ادامه این وضعیت عملكرد مغز را دچار اختلال می‌كند.

هنریتا نیتبی، سرپرست این گروه تحقیقاتی دریافته است كه وقتی موشهای صحرایی آزمایشگاهی در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می‌گیرند، نتایج تستهای حافظه آنها بسیار ضعیف‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس این تحقیق موشهایی كه به مدت دو ساعت در هر هفته و در طول یكسال در تماس با این امواج قرار داشتند، عملكرد حافظه‌شان به مراتب ضعیف‌تر می‌شده است.

این آزمون حافظه شامل رها كردن موشهای صحرایی در داخل یك جعبه بود كه اشیاء مختلفی در آن قرار داشت، موشها باید می‌توانستند جای این اشیاء را كه هر چند وقت یكبار عوض می‌شد، پیدا می‌كردند.

موشهایی كه در معرض امواج تلفنی قرار گرفته بودند مدت بیشتری طول می‌كشید تا می‌توانستند محل اشیاء جا به جا شده را شناسایی كنند.

این تیم تحقیقاتی هم چنین دریافتند كه این امواج آسیبهای خاص به اعصاب از جمله سلولهای كورتكس پیشانی و در هیپوكامپ كه مركز حافظه در مغز است وارد می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha