سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
کد خبر: 140481

آسیب‌های چشمی ناشی از شوینده‌ها و ضد عفونی‌کننده‌های شیمیایی، گاهی اوقات افراد را تا مرز نابینایی می‌کشاند.

سلامت نیوز:آسیب‌های چشمی ناشی از شوینده‌ها و ضد عفونی‌کننده‌های شیمیایی، گاهی اوقات افراد را تا مرز نابینایی می‌کشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،دکتر ابراهیم جعفرزاده‌پور استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران و اپتومتریست با اشاره به این نکته قابل تأمل، از سه اتفاق آسیب زا که ناشی از مشغله‌ها و کم دقتی افراد در روزهای پایانی سال است، افزود: یکی از این سه اتفاق مربوط به حوادث چهارشنبه سوری، است و افراد باید دقت بیشتری آن روزها به خرج دهند تا سلامت بینایی خود را به سادگی دچار مخاطره نکنند.
دومین مورد از دیدگاه این اپتومتریست به فشردگی‌های آخر سال باز می‌گردد که گاهی اوقات موجب می‌شود والدین فراموش کنند عینک فرزندشان شکسته، به تنبلی چشم دچار است و باید مدت خاصی از روز چشم هایش بسته شود و همین فراموش کاری‌ها موجبات آسیب‌های چشمی کودک را فراهم می‌کند.
وی در مورد سومین اتفاق آسیب رسان گفت: خانه تکانی‌های آخر سال از چند جهت برای چشم و بینایی حائز اهمیت است.
وی ضمن اشاره به این موضوع افزود: در نتیجه ترکیب مواد ضد عفونی و پاک‌کننده با یکدیگر، گازهای سمی متصاعد و آزاد می‌شود که چشم‌ها را بسیار تحریک کرده و به آنها آسیب می‌رساند.
همچنین احتمال دارد این محصولات به داخل چشم پاشیده شوند از این رو توصیه می‌شود هنگام خانه تکانی از عینک‌های محافظ استفاده شده تا از چشم‌ها محافظت شود.


دکتر جعفرزاده‌پور با بیان اینکه اگر افراد به توصیه‌های متخصصان چشم توجه نکردند و مواد شیمیایی مصرفی در خانه تکانی به داخل چشم وارد شد بهترین راهکار آن است که صرف نظر از ماده‌ای که وارد چشم شده است باید به سرعت با حجم قابل توجهی از آب ولرم مایل به خنک، چشم را شست و شو داد.
همچنین به این دسته از افراد توصیه می‌شود از هیچ دارویی استفاده نکنند و تنها پس از شست و شو با آب کافی به مراکز اورژانس مراجعه کنند تا چشم آنها توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرد.
نکته دیگری که این متخصص چشم به آن تأکید کرد به آسیبی باز می‌گردد که موجب بیشتر شدن تعداد مراجعان به مراکز اورژانس در آخر سال می‌انجامد. وی افزود: بسیار زیاد دیده می‌شود افراد هنگام جابه‌جایی وسایل منزل و تغییر موقعیت آنها، از ناحیه چشم دچار برخوردهایی می شوند که بافت اطراف چشم و صورت را دچار آسیب می‌کند.


این آسیب‌ها که به اشکال مختلفی نمایان می‌شود گاهی منجر به یک خراشیدگی سطحی در بخش ملتحمه چشم می‌شود که با علائمی مثل خون مردگی‌های جزئی یا قرمزی چشم به وجود می‌آید، گاهی اوقات خراشیدگی‌های عمیق تری اتفاق می‌افتد که لایه زیرین ملتحمه را گرفتار می‌کند و معمولاً برای درمان نیازمند عمل جراحی است و شایع‌ترین آسیب هم، آسیب ناحیه قرنیه چشم است که بخش انکساری چشم را مورد هدف قرار می‌دهد در حالی که کوچکترین تغییر در انحنای قرنیه، شرایط انکساری چشم فرد را با آسیب رو به رو می‌سازد که اعوجاج، آزردگی یا کدورت (کدر شدن) دائمی قرنیه از نمونه آن آسیب‌ها است و گاهی ممکن است راهی جز پیوند قرنیه برای بهبود وجود نداشته باشد.
علاوه بر این یک ضربه مستقیم به سر در افرادی که مستعد باشند موجب جداشدگی قرنیه و از دست رفتن قدرت بینایی می‌شود. همچنین آن دسته از افرادی که مشکل انکساری چشم دارند، نباید فراموش کنند بلند کردن جسم سنگین منجر به تغییر فشار وریدی در ناحیه سر و گردن می‌شود که علاوه بر آسیب به ستون فقرات، به شبکیه چشم هم آسیب می‌رساند و این موضوعی بسیار پر خطر و نگران‌کننده است. استفاده از عینک‌هایی از جنس پلی کربنات محافظ بسیار خوبی برای چشم‌ها است.


دکتر ابراهیم جعفرزاده‌پور با توصیه به خانواده‌ها خاطرنشان کرد: خانواده‌ها بهتر است زمان خانه تکانی را به اوایل اسفند ماه موکول کنند تا به این ترتیب با زمان ‌بندی منظم و به دور از عجله و شتاب نظافت منزل را انجام دهند و از آسیب‌های احتمالی دور باشند، ضمن اینکه اگر هم با آسیب چشمی مواجه شدند فرصت بیشتری برای مراجعه به مراکز درمانی و دریافت امکانات مناسب داشته باشند و گرفتار سردرگمی‌های درمانی در آخر سال نشوند.
وی در پایان اظهار کرد: با توجه به محدوده سنی کودکان، ممکن است خانواده‌ها در زمان خانه تکانی متوجه حضور آنها در اطراف خود نشوند ضمن اینکه گاهی اوقات تغییر چیدمان فضای ناامنی را برای کودکان به وجود می‌آورد. علاوه براین ممکن است اجسام تیزی مثل چنگال، قیچی، چاقو، مداد و... به چشم آنان اصابت کند و گاهی منجر به نابینایی شود. به همین دلیل به خانواده‌ها توصیه می‌شود مانع از قرار گرفتن وسایل تیز در دسترس کودکان شوند تا شور استقبال از بهار به غم تبدیل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha