سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 140484

بلوغ نقطه عطفی برای نوجوانان به شمار می‌رود که آنها را از دنیای کودکی وارد دنیای آدم بزرگ‌ها می‌کند. از این رو، نوجوانان همواره در این دوره بر سر دو راهی کودکی و بزرگسالی باقی می‌مانند. اما گاه تغییرات جسمی و بعضاً روحی که تحت عنوان بلوغ از آن یاد می‌شود در سنی غیر متعارف رخ داده که بر اثر بروز آن تغییرات هورمونی ایجاد و پژوهشگران آن را «بلوغ زودرس» می‌نامند.

سلامت نیوز:بلوغ نقطه عطفی برای نوجوانان به شمار می‌رود که آنها را از دنیای کودکی وارد دنیای آدم بزرگ‌ها می‌کند. از این رو، نوجوانان همواره در این دوره بر سر دو راهی کودکی و بزرگسالی باقی می‌مانند. اما گاه تغییرات جسمی و بعضاً روحی که تحت عنوان بلوغ از آن یاد می‌شود در سنی غیر متعارف رخ داده که بر اثر بروز آن تغییرات هورمونی ایجاد و پژوهشگران آن را «بلوغ زودرس» می‌نامند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،بلوغ زودرس به هر دلیلی که ایجاد شده باشد باعث ترشح زودهنگام هورمون‌های جنسی و شروع فعالیت اندام‌های جنسی و ظهور برخی علائم می‌شود که تبعات و نتایج مخربی بر رفتارهای اجتماعی و رشد روانی دارد. والدین با مشاهده علائم بلوغ زودرس در کودکان باید با مراجعه به پزشک از بروز آن مطمئن شوند تا بتوانند برخورد درستی با این پدیده داشته باشند.

بلوغ زودرس علاوه بر اینکه مانع از رشد کامل کودکان می‌شود، از نظر اجتماعی نیز اثرات منفی زیادی به دنبال دارد که با آگاهی از آن می‌توان مانع از بروز برخی اتفاقات ناگوار شد. نتایج پژوهش‌ها در امریکا نشان می‌دهد که شمار قابل توجهی از دختران پیش از 6 و 7 سالگی به بلوغ زودرس می‌رسند و در این میان، دختران سیاه پوست آمار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع، دختران 5 برابر پسران از این اختلال رنج می‌برند اما تعداد پسرانی که در سال‌های اخیر دچار بلوغ‌های زودرس شده‌اند نسبت به گذشته افزایش یافته به طوری که سن بلوغ پسران از 11 به 9 سال کاهش داشته و در مناطق گرمسیر اروپایی، کاهش سن بلوغ دختران از 10 به 9 سال مشهود است.

  پژوهشگران و روان شناسان معتقدند که بلوغ زودرس دختران می‌تواند آنها را در معرض سوء‌استفاده‌های جنسی قرار دهد. بلوغ زودرس چه در میان دختران و چه در میان پسران گاه باعث فشارهای اجتماعی بر آنها می‌شود که به بهانه بزرگ شدن ناچار به رعایت برخی اصول و قوانین مربوط به افراد بزرگسال می‌شوند و از سوی دیگر، جامعه به دنبال بالغ شدن آنها بر این تصور است که از نظر شناختی و رشد اجتماعی نیز باید در حد افراد کاملاً بالغ رفتار کنند و همین امر بر روحیه آنها تأثیر بدی به جا می‌گذارد. پسرانی که دچار بلوغ‌های زودرس می‌شوند بیش از سایر پسرهای هم سن و سال خود از نظر جنسی فعال شده و احتمال بروز رفتارهای پرخطر جنسی در آنها بیشتر است. آمارهای جهانی نیز حاکی از پایین آمدن سن بلوغ جنسی در نوجوانان و افزایش سن ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق جنسی در سنین پایین است و در حقیقت این مسأله زنگ خطری برای خانواده‌ها به شمار می‌رود.

نوجوانانی که با بلوغ زودرس دست و پنجه نرم می‌کنند به دلیل بروز تغییرات زودهنگام از استرس و تنش زیادی رنج برده و ممکن است حتی مورد تمسخر همسالان خود نیز قرار بگیرند که در برخی موارد طرد شدن از جامعه و انزوا طلبی را نیز به دنبال دارد. چنین افرادی از لحاظ اجتماعی شایستگی‌های کمتری از خود بروز می‌دهند و کم‌تر در جمع دوستان ظاهر می‌شوند. چنانچه والدین با آگاهی صحیح از وضعیت روحی و جسمی نوجوانان، آنها را راهنمایی کرده و برای مقابله با چنین موقعیتی آماده شوند، آسیب و صدمه کمتری نیز به نوجوانان وارد می‌شود.
منبع: http: //emedicine. medscape. com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha