یک جراح و متخصص بیماری های چشم گفت: مصرف انار به دلیل دارا بودن ویتامین های آنتی اکسیدان در کاهش تاثیر آلودگی هوا برروی چشم موثر است.

دکتر شاهرخ میلان در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش میزان مصرف مایعات، نارنج و چای سرد نیز، به دلیل دارا بودن ویتامین های آنتی اکسیدان بخصوص ویتامین C و ریزمغذی"روی" و "فلاوینوئید" نیز، در کاهش تاثیر آلودگی هوا بر روی چشم ها موثر می باشند.
وی، با بیان اینکه آلودگی هوا به دلیل کاهش در خون رسانی به چشم سبب بروز تاری دید در فرد می شود، اظهار داشت: آلودگی هوا پس از بروز تاری دید و عدم درمان، می تواند سبب تیره دیدن اجسام و محیط شود به گونه ای که معمولا مبتلایان به این عارضه، محیط اطراف خود را خاکستری و یا تاریک تر می بینند.
وی، با بیان اینکه قدرت چسبندگی منواکسیدکربن به گلبول های سرخ 200 برابر اکسیژن است، اظهار داشت: منواکسید کربن شش ساعت زمان می برد تا از خون خارج شود.
میلان افزود: ذرات موجود در هوای آلوده همچون سرب نیز، با غلظت 60 میکروگرم در دسی لیتر پلاسما سبب افزایش ورم مغز می شود که سردرد، کاهش دید، کم خونی و افسردگی از علائم مسمومیت با آن است.
این متخصص گفت: ذرات موجود در هوا با ایجاد تغییرات PH (اسیدیته) محیط چشم را مقداری اسیدی می کند و سبب ایجاد سوزش، قرمزی و اشک ریزش در افراد می شود.
وی تاکید کرد: بروز علائم ناشی از آلودگی هوا بر روی موتورسیکلت سواران 20 برابر دیگران است.
میلان اظهار داشت: همچنین، آلودگی هوا در بیمارانی که التهاب سطحی قرنیه دارند و مبتلایان به التهاب لبه پلک، سبب شدت یافتن بیماری آنها می شود.
وی افزود: آثار آلودگی هوا و بروز علائمی همچون خارش، سوزش، اشک ریزش و قرمزی لبه پلک در اطفال به دلیل حساس بودن چشم های آنها و نیز، در افراد بالای 50 سال به دلیل ضعف بدن، بیشتر است.
وی، با اشاره به راه های کاهش تاثیرگذاری آلودگی هوا بر روی چشم گفت: کاهش تردد در مناطق پرترافیک و آلوده، عدم استفاده از موتورسیکلت برای تردد در شهر و استفاده از عینک های پوشاننده چشم در کاهش میزان تاثیر گذاری آلودگی هوا بر روی چشم ها موثر هستند.
میلان، با بیان اینکه افراد در صورت بروز علائمی همچون قرمزی، اشک ریزش و تاری دید باید به پزشک مراجعه کنند تا از شدت بیماری پیشگیری شود، یادآور شد: داروهایی همچون قطره های چشمی ضد التهاب، ضد عفونی کننده و داروهای رفع مسمومیت اعصاب مغز، برای درمان ناراحتی های چشمی ناشی از آلودگی هوا موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha