سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

از آنجا كه كلیه ها اندام حیاتی بدن هستند و ناراحتی های آن خاموش است، لازم است تا بیماری های كلیوی به موقع تشخیص داده شوند. اما معمولا این بیماری در مرحله نزدیك به نارسایی كلیه تشخیص داده می شود كه درمان های مشكل تر و اغلب دیالیز را می طلبد.

چطور ناراحتی كلیه ها را به موقع تشخیص دهیم؟

سلامت نیوز: از آنجا كه كلیه ها اندام حیاتی بدن هستند و ناراحتی های آن خاموش است، لازم است تا بیماری های كلیوی به موقع تشخیص داده شوند. اما معمولا این بیماری در مرحله نزدیك به نارسایی كلیه تشخیص داده می شود كه درمان های مشكل تر و اغلب دیالیز را می طلبد.

اهمیت بسیار زیاد تشخیص ناراحتی كلیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  قدس آنلاین؛ بیماری های كلیوی خاموش هستند به این معنا كه مدت های طولانی بدون هیچ علامتی در بدن پیشرفت می كنند. در این صورت، بیماری معمولا در مرحله پیشرفته و نارسایی كلیوی تشخیص داده می شود كه نیاز به درمان های اورژانسی دیالیز و حتی پیوند كلیه است. تشخیص زودهنگام این بیماری نیازمند چنین درمان مشكل و ناراحت كننده ای نخواهد بود.

بیماری های كلیوی رایج هستند و همه افراد را در سنین مختلف مبتلا می كند. این بیماری غالبا به دلیل عفونت های استرپتوكوك ایجاد می شود اما بیماری هایی كه عروق خونی را درگیر می كنند نیز ممكن است زمینه ساز آسیب كلیه ها باشند كه از جمله می توان به دیابت و فشار خون بالا اشاره كرد.

 تشخیص بیماری كلیوی

آزمایش ادرار، آزمایش خون و اندازه گیری فشار خون سه روشی هستند كه افراد در معرض خطر بیماری های كلیوی باید انجام دهند. دیابت،‌ پرفشاری خون، سن بالای 60 سال، زمینه ژنتیك ابتلا به بیماری های كلیه و استفاده طولانی مدت از داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی از جمله آسپرین كه ممكن است برای كلیه ها سمی باشند عواملی هستند كه احتمال ابتلا به ناراحتی های كلیوی را افزایش می دهند.

پیشگیری از بیماری های كلیوی

رعایت بعضی اصول به حفظ سلامت كلیه ها كمك می كند:

    نوشیدن حداقل 5/1 لیتر آب طی ساعات مختلف روز
    تغذیه متعادل برای پیشگیری از اضافه وزن و افزایش كلسترول
    كاهش مصرف نمك به عنوان عامل تسهیل كننده فشار خون
    ترك سیگار. استعمال دخانیات پیشرفت بیماری های كلیوی را تسریع می كند.
    انجام منظم تمرینات ورزشی
    اجتناب از مصرف خودسرانه دارو. بعضی داروها برای كلیه های سمی هستند.
    عدم زیاده روی در مصرف ملین ها و مدرها
    اجتناب از مصرف خوراكی هایی با تركیبات غیر مطمئن مانند گیاهان چینی
    پرهیز از رژیم های با پروتئین بالا كه ممكن است خستگی كلیه ها را در پی داشته باشد.
    تزریق تركیبات تمایز یددار در بعضی از رادیوگرافی ها می تواند به كلیه افراد ضعیف آسیب برساند. در این باره باید با پزشك مشورت شود.

منبع: www.Esante.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha