پژوهشگران در گزارش جدیدی اعلام كردند كه ویروس سرماخوردگی معمولی حدود 200 سال پیش از پرندگان منشا گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌بررسی‌ها نشان داده است: ویروسی كه عامل بروز علائم شبه سرماخوردگی در انسانها است از پرندگان منشا گرفته است.

براساس این گزارش، احتمالا این پرندگان گونه‌هایی بوده‌اند كه حدود 200 سال پیش در زمین زندگی می‌كرده‌اند.

در گزارش فوق كه در مجله «ویروس شناسی» عمومی منتشر شده آمده است: دانشمندان امیدوارند یافته‌های اخیر به آنها كمك كند كه نحوه ظهور ویروسهای كشنده احتمالی را در انسانها بهتر درك كنند و با چگونگی عملكرد این گونه ویروس در بدن انسان بیشتر آشنا شوند.

این گزارش می‌افزاید: ویروس انسانی موسوم به متافنوم ویروس احتمالا دومین عامل شایع بروزعفونت در قسمت تحتانی مجاری تنفسی در كودكان و خردسالان است.

مطالعات نشان می‌دهد كه تا سن پنج سالگی تمام كودكان در معرض این ویروس قرار دارند و برگشت عفونت در آنها شایع است.

پروفسور و پزشك ارشد این تحقیقات به نام دكتر فوشیر درباره این مطالعات می‌گوید: ما محل‌هایی را روی برخی از پروتئین‌های ویروسی شناسایی كرده‌ایم كه می‌توانیم با كمك آنها زنجیره‌های غالب ویروسی در آینده را كشف كنیم.

ویروس متافنوم انسانی تقریبا تمام افراد را در تمام گروه‌های سنی مبتلا می‌كند اما در بین كودكان زیر پنج سال شایع‌تر است.

مهمترین علائم این نوع عفونت ویروسی، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب است. این عفونت هم چنین می‌تواند به بیماریهای شدیدتری چون برونشیت و ذات‌الریه منجر شود.

این عفونت غالبا در فصل زمستان تشدید می‌شود.

پژوهشگران معتقدند؛ این ویروس در ابتدا یك ویروس متعلق به ماكیان بوده كه پس از تكامل یافتن بین چند گونه از پرندگان به وضعیتی رسیده كه توانسته انسان را هم مبتلا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha