پژوهشگران بریتانیایی با استفاده از یک درمان پیشگامانه سلول بنیادی توانستند توان حرکتی یک بیمار مبتلا به ام‌اس را بازیابی کنند.

سلامت نیوزپژوهشگران بریتانیایی با استفاده از یک درمان پیشگامانه سلول بنیادی توانستند توان حرکتی یک بیمار مبتلا به ام‌اس را بازیابی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، این درمان که محققان آن را معجزه خوانده‌اند، از سلول‌های بنیادی بیمار برای مبارزه با بیماری استفاده می‌کند.

در صورت محقق شدن وعده‌های اولیه این درمان، می‌تواند اولین درمانی باشد که نه تنها آسیب وارد شده توسط بیماری را کند کرده، بلکه این روند را معکوس می‌کند.

پروفسور «باسیل شاراک» از بیمارستان سلطنتی هلامشایر در شفیلد اظهار کرد: از زمانی که کار درمان بیماران را در سه سال قبل آغاز کردیم، برخی نتایج کاملا معجزه بوده‌اند. ما در بیماران بهبود عمیق عصبی را مشاهده کرده‌ایم.

اگرچه به تحقیقات بیشتری برای اثبات این امر نیاز است که بیماران تنها یک بهبود موقت را - که گاهی در بیماری ام‌اس رخ می‌دهد - تجربه نکرده باشند.

این بیماری عصبی که در زنان رایجتر از مردان است، معمولا در افراد بین 20 تا 30 سال رخ داده و 2.5 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری می‌تواند منجر به نابینایی و فلج شود، اما داروهای کنونی برای همه بیماران مناسب نبوده و همچنین هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است.

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به تخریب غشای محافظتی اطراف الیاف عصبی مغز و نخاع (میلین) پرداخته و در انتقال سیگنال‌های حیاتی اختلال ایجاد می‌کند.

درمان جدید از سلول‌های بنیادی برای راه‌اندازی مجدد سیستم ایمنی استفاده می‌کند تا حمله آن به بدن و مغز را متوقف کند.

ابتدا نمونه‌ای از خون بیمار گرفته شده و سلول‌های بنیادی آن استخراج و ذخیره می‌شوند. بیمار سپس تحت درمان با دوزهای بالای داروی شیمی‌درمانی برای پاک کردن سیستم ایمنی دارای مشکل قرار می‌گیرد. در نهایت مجددا سلول‌های بنیادی به بدن بیمار بازگردادنده شده و این سلول‌ها به ساخت سیستم ایمنی جدید و سالم می‌پردازند.

هزینه این کاشت تقریبا برابر با میزان هزینه داروی مورد استفاده برخی بیماران در سال است. این درمان که پیوند سلول بنیادی خون‌ساز اتولوگ نام گرفته، به نظر می‌رسد علاوه بر متوقف کردن بیماری، آسیب‌هایی را که به بدن وارد کرده نیز درمان می‌کند.

مردی که از یک چشم نابینا شده بود، با این درمان توانست بینایی عادی خود را تقریبا بدست بیاورد. یک زن در کانادا نیز که به مراقبت 24 ساعته نیاز داشت، با پیوند سلول‌های بنیادی توانست پس از بیش از یک دهه از بیماری ام‌اس خلاص شود.

اگرچه باوجود این بهبودهای چشمگیر، درمان مذکور برای همه بیماران مناسب نیست. نتایج یک کارآزمایی بر روی 150 بیمار که ماه گذشته در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، نشان داد که این روش تنها به بهبود علائم نیمی از بیماران کمک کرد. همچنین نگرانی‌هایی در مورد امکان ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های مرگبار وجود دارد.

پروفسور شاراک و همکارانش به دنبال آغاز یک کارآزمایی جدید بر روی بیماران مبتلا به ام‌اس عودکننده-فروکش‌کننده هستند که رایجترین نوع این بیماری محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha