سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 140516

همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 93، معاون درمان وزیر بهداشت دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه درمان را که بسته‌های مختلف آن به تدریج از 15 اردیبهشت ماه در سطح حدود 570 بیمارستان دانشگاهی اجرایی شده را تشریح کرد.

سلامت نیوزهمزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 93، معاون درمان وزیر بهداشت دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه درمان را که بسته‌های مختلف آن به تدریج از 15 اردیبهشت ماه در سطح حدود 570 بیمارستان دانشگاهی اجرایی شده را تشریح کرد.

دکتر محمد آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا ، در تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان به تهیه فهرست دارو و تجهیزات مورد استفاده بیماران در بیمارستان‌ها، کاهش قیمت تجهیزات و دارو و همچنین تکمیل خدمات قابل ارائه در مراکز دولتی اشاره کرد و گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در حوزه درمان رضایتمندی بیش از 80 درصدی مردم را شاهد هستیم. البته هنوز رضایتمندی مردم کامل نشده است.

وی با بیان اینکه پیش از این درصد از بیماران به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر می‌رفتند، گفت: در حال حاضر به دنبال کاهش هزینه‌های مردم در درمان بستری از فقیر شدن آنها جلوگیری می‌شود. از آنجا که هزینه‌های تشخیصی پیش از این زیاد بود، اغلب بیماران از مراجعه به بیمارستان خودداری و اکثرا در مراحل آخر بیماری مراجعه می‌کردند که این امر علاوه بر آنکه افزایش هزینه‌ها را به دنبال داشت، در عین حال مرگ و میر بیماران را نیز به دلیل اقدام دیرهنگام در پی داشت.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به کاهش 25 درصدی هزینه خدمات تشخیصی پاراکلینیکی و آزمایشگاهی گفت: این امر سبب شده بیماران در مرحله اول بیماری مراجعه کرده و با تشخیص بهنگام درمان بهتری برای آنها صورت گیرد.

آقاجانی در عین حال پوشش بیمه‌ای بیش از 8 میلیون ایرانی را مورد اشاره قرارداد و گفت: از طرف دیگر دفترچه‌های بیمه پیش از این ارزشی نداشت، اما اکنون با دفترچه بیمه سلامت ایرانیان بیماران بستری در شهرها و همچنین روستاها به ترتیب 6 و 3 درصد فرانشیز خدمات بستری را پرداخت می‌کنند که این امر نشان ‌دهنده ارزشمندتر شدن دفترچه‌های بیمه است.

وی همچنین با اشاره به کاهش سهم مردم در هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی از 37 درصد قبل از طرح تحول به 4.5 درصد کنونی، گفت: پیش از این حدود 54 درصد بیماران جهت تهیه دارو و و تجهیزات و ملزومات پزشکی به بیرون از بیمارستان ارجاع می‌شدند، اما اکنون به دنبال اقدامات انجام شده، این رقم به کمتر از 4 درصد کاهش یافته است. حتی اکنون روند ارائه خدمات طوری شده که اگر خدمتی را در بیمارستانی نداشته باشیم، خود بیمارستان آن خدمت را برای بیمار خریداری می‌کند. در مجموع تاکنون بیش از 3 میلیون و 800 هزار نفر از خدمات بستری استفاده کرده‌اند.

آقاجانی در تشریح اقدامات انجام شده در هفت بسته طرح تحول در حوزه درمان، به بسته ترویج زایمان طبیعی و رایگان شدن آن اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است. به دنبال مجموعه اقدامات صورت گرفته، تاکنون بیش از 300 هزار زایمان طبیعی داشته‌ایم. همچنین 6500 زایمان بدون درد رایگان انجام شده، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم، از این امر استقبال چندانی نشده است.

وی در این باره افزود: در راستای احیای بلوک‌های زایمانی، 366 بلوک زایمانی بهسازی و استانداردسازی می‌شوند. به طوری که اتاق مادر به تمام امکانات زایمان طبیعی مجهز است. مادر نیز می‌تواند یک همراه داشته باشد. در مجموع علاوه بر حفظ حریم خصوصی مادر، سعی شده که تمام امکانات جهت آرامش وی برقرار باشد. همچنین آموزش‌های بهداشت باروری رایگان برای 60 هزار نفر ارائه شده است.

وی افزود: آمارها حاکی از آن است که قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، زایمان به روش سزارین از آمار 54 درصدی برخوردار بود و 46 درصد زایمان‌ها نیز به روش طبیعی انجام می‌شد. اما اکنون زایمان طبیعی پنج درصد افزایش داشته است که به این ترتیب زایمان‌های طبیعی و سزارین هرکدام به ترتیب 50 درصد زایمان‌ها را تشکیل می‌دهند.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه در توضیح طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز گفت: هدف از اجرای این طرح توسعه جذب و ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و ارتقای عدالت در دسترسی به خدمات سلامت در مناطق محروم است. کاهش پرداخت از جیب مردم، حذف پرداخت‌های غیررسمی و ساماندهی نظام ارجاع در سطوح تخصصی و فوق‌ تخصصی از دیگر اهدافی است که در راستای اجرای این طرح دنبال می‌شود. در قالب این طرح تمام پزشکان متخصص، فوق‌تخصص و عمومی به صورت تمام وقت جغرافیایی مشغول کار هستند. ارائه خدمات به صورت 24 ساعته است و در ایام تعطیل به صورت آن‌کال، مقیمی و کلینیک عصر فعالیت می‌شود.

به گفته آقاجانی، قبل از اجرای طرح تحول 1400 متخصص در مناطق محروم فعال بودند که این رقم اکنون به 3900 متخصص رسیده است. در مجموع در حال حاضر در 331 بیمارستان و 291 شهر محروم پنج‌ هزار و 290 پزشک ماندگار عمومی، متخصص و فوق ‌تخصص داریم. این امر سبب شده است که از ارجاع بیماران به مراکز استان‌ها و تهران تا حد قابل ملاحظه‌ای جلوگیری شود و کاهش هزینه‌های بیماران و همراهان آنها را به دنبال داشته است.

وی همچنین درباره کلینیک‌های ویژه نیز گفت: به دنبال اجرای طرح تحول در حوزه درمان، 585 کلینیک ویژه در کل کشور تجهیز و راه‌اندازی شده است. پزشکان و متخصصان در این کلینیک‌ها می‌نشینند و با تعرفه دولتی به مسائل تشخیصی و درمانی می‌پردازند. از ابتدای برنامه تحول تا کنون بیش از 30 میلیون ویزیت در این بخش انجام شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه در توضیح بسته مقیمی پزشکان نیز گفت: به دنبال اجرای این بسته، پزشکان متخصص، فوق‌تخصص و فلوشیپ از ساعت 14 تا 8 صبح روز بعد (روزهای غیرتعطیل) و به صورت 24 ساعته در روزهای تعطیل در مراکز درمانی مشغول فعالیت هستند.

به گفته آقاجانی، پزشکان مقیم در بیمارستان‌های 64 تخته به بالاتر فعال می‌شوند، به طوری که در بیمارستان‌های 64 تا 96 تخته یک پزشک مقیم، از 97 تا 256 تخت 2 تا 4 پزشک مقیم و از 256 تخت به بالاتر 4 تا 6 پزشک مقیم فعال هستند. در مجموع به دنبال اجرای این بسته خدمتی نیز حدود هفت هزار و 242 پزشک متخصص مقیم در 17 رشته تخصصی و در 400 بیمارستان دانشگاهی فعال هستند.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه هتلینگ بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: محور اصلی در این بسته خدمتی مباحثی مربوط به ساختمان، خدمات رفاهی، بهداشت، تغذیه بیماران و خدماتی این‌چنینی است. به عنوان مثال همیشه بیماران از غذای بیمارستان‌ها گله‌مند بودند. هرچند هنوز هم در این زمینه به رضایت صد درصدی نرسیده‌ایم، اما کیفیت غذاها بسیار بهتر شده و براساس نیازهای بیماران، غذای مربوطه سرو می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین گفت: اقلام 11 گانه هتلینگ بیمارستان‌ها شامل تخت، کمد، تشک، پایه سرم، میز و... به میزان 10 هزار بسته تهیه شده و با اولویت شهرهای کمتر برخوردار و از نواحی سردسیر توزیع آن آغاز شده است. در مجموع تاکنون 78 درصد عملیات نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها انجام شده است. براساس ارزیابی‌ها باید دو میلیون و 100 هزار مترمربع فضای بیمارستانی در مجموعه وزارت بهداشت در کل کشور بازسازی شود که تاکنون بالغ بر 800 هزار متر مربع آن بازسازی و نوسازی شده است.

آقاجانی در توضیح بسته «ارتقای ویزیت» نیز گفت: پزشکان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در ساعت‌های مختلف به خصوص در کلینیک‌های عصر بیمار می‌بینند. براساس این برنامه 9500 پزشک مستقر شده‌اند که پزشکان عمومی متخصص و فوق‌تخصص را شامل می‌شود. ویزیت پزشک عمومی 2500، تخصص 3200 و فوق تخصص 3600 تومان لحاظ شده است. تاکنون بیش از 3 میلیون ویزیت در این راستا انجام شده است.

وی همچنین فعالیت آمبولانس هوایی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون 15 پایگاه آمبولانس هوایی در کشور راه‌اندازی شده که به طور متوسط روزانه 5 ماموریت انجام می‌دهند. از مردادماه امسال تا پایان دی‌ماه 351 سوت پروازی داشته‌اند و 611 بیمار و مصدوم را منتقل کرده‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش اقدامات انجام شده در راستای نظارت بر طرح تحول را تشریح کرد و گفت: برنامه نظارت بر طرح تحول سلامت از 25 بهمن ماه آغاز شده و هر چند که از ابتدای برنامه، نظارت‌ها در حال انجام بوده اما در حال حاضر حدود 9 ماه از اجرای طرح تحول سپری شده و یک برنامه فشرده و جامع برای نظارت در حال اجراست که تا 25 اسفند ماه به مدت 30 روز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، 150 ارزیاب طی یک ماه به همه نقاط کشور سفر کرده و در تمام 560 بیمارستان کشور هفت برنامه طرح تحول سلامت را بر اساس 71 شاخص مورد ارزیابی قرار می‌دهند. قرار بر این است که اگر نقاط قابل بهبود یا نارسایی‌هایی در این طرح، در هر نقطه از کشور وجود داشته باشد، آنها را شناسایی و برای حل آن اقدام کنیم.

وی ضمن اعلام ادامه جدی‌تر طرح تحول سلامت در سال 94 گفت: نمونه‌های موفق‌تر و چشمگیرتری که در بیمارستان‌ها در طول اجرای طرح تحول اتفاق افتاده، شناسایی و به عنوان تجارب برتر به سایر بیمارستان‌ها ارائه می‌کنیم تا مجموعا شور و نشاط و انگیزه بیشتری را برای مجریان طرح در سراسر کشور ایجاد کنیم. طرح تحول نظام سلامت در سال 94 با شور و جدیت بیشتر و فراگیرتر پیگیری خواهد شد.

معاون درمان وزیر بهداشت در پایان گفت: طرح نظارتی که در روزهای پایانی سال در حال انجام است، مقدمه‌ای برای اجرای هر چه گسترده‌تر طرح با موانع و مشکلات کمتر در سال 1394 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha