معامله بیمار در آمبولانس!معامله ای نابرابر که سلامت بیمار و حال و روز اطرافیانش برای دو طرف معامله چندان مهم نیست.

آمبولانس ها و بیمارستان هایی که برسر جان انسان ها معامله می کنند

سلامت نیوز:معامله بیمار در آمبولانس!معامله ای نابرابر که سلامت بیمار و حال و روز اطرافیانش برای دو طرف معامله چندان مهم نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: ساعت از نیمه شب گذشته،پدر دچار عارضه مغزی شده و خانواده اش از اورژانس 115 خواسته اند تا بیمار را به بیمارستان ل... در شهرک قدس تهران منتقل کند.به محض تشخیص عارضه مغزی و لزوم بستری در بخش مراقبت های ویژه ،اولین واژه ای که از سوی مسئولان اورژانس به خانواده بیمار گفته می شود یک جمله است«بخش مراقبت های ویژه جای خالی ندارد»چهره مستاصل همراه بیمار حس ترحم پرستار بخش را بر می انگیزد و سعی می کند تا با تماس با مرکز آمبولانس خصوصی برای پدرشان در یکی از بیمارستان های خصوصی شهر تخت خالی ICU پیدا کند.

گویا تنهامراکز آمبولانس های خصوصی هستند که می توانند در چنین مواردی برای بیماران، آن هم در بخش مراقبت های ویژه پذیرش بگیرند و چاره ای نیست جز سپردن کار به دست اپراتور مرکز آمبولانس خصوصی، اما نکته جالب این جاست که خانواده بیمار هر بیمارستانی را که پیشنهاد می دهند با جواب منفی مسئول پذیرش آمبولانس خصوصی طرف قرار داد با بیمارستان.... مواجه می شوند.سرانجام بعد از چند دقیقه پراضطراب قفل نبود تخت خالی در بیمارستان های پایتخت به دست توانمند مسئول پذیرش آمبولانس خصوصی باز می شود و تنها راه ممکن پیش روی خانواده بیمار قرار می گیرد.مسئول بخش می گوید متاسفانه به دلیل تعداد زیاد بیماران هیچ یک از بیمارستان هایی که مد نظرشما هستند تخت خالی ندارند و تنها بیمارستانی که یک تخت ICUخالی دارد بیمارستان ف... در شمال تهران است.پسر نگاهی به پیکر نیمه جان پدر می اندازد و بی آن که راضی به این تصمیم باشد با انتقال پدرش به بیمارستان ف... موافقت می کند. پسر با این که می داند در همین مدت کوتاه بیمارستان و مرکز آمبولانس خصوصی بر سر جان پدرش باهم معامله می کرده اند اما حتی لب به اعتراض باز نمی کند چون می داند در این شرایط آن چه مهم است نجات جان پدر است و بس.این تنها یکی از هزاران نمونه بیمارفروشی در بیمارستان های تهران و شهرهای بزرگ است که در طول سال توسط آمبولانس های خصوصی صورت می گیرد.



بیمار فروشی به مراکز تصویر برداری

البته خرید و فروش بیمار تنها محدود به بستری بیمار در بخش مراقبت های ویژه نمی شود و در ارائه خدمات سرپایی هم می توان مواردی از این قبیل پیدا کرد.به بیمارستان ف... می روم. بیمارستان فوق تخصصی که از داشتن دستگاه تصویربرداری ام آر آی محروم است و بیماران بستری در این بیمارستان مجبورند برای انجام ام آر آی سوار بر آمبولانس خصوصی به مرکزی که قبلا توسط اپراتور آمبولانس خصوصی در آن برایشان پذیرش گرفته شده مراجعه کنند. همراه بیمار به راننده آمبولانس می گوید: ما می خواهیم بیمارمان را به مرکز تصویربرداری که مد نظر خودمان است منتقل کنیم اما مرغ راننده آمبولانس یک پا دارد و می گوید ما برای بیمار شما در بیمارستان ن.... پذیرش گرفته ایم و نمی توانیم بیمار را به محل دیگر منتقل کنیم.



بخش مراقبت های ویژه در انحصار باندهای فروش بیمار

به چندین بیمارستان خصوصی در سطح تهران سر می زنم و آن جاست که متوجه می شوم هر بیمارستان خصوصی با یک مرکز آمبولانس خصوصی قرارداد دارد و این مرکز موظف است بیماران را به این بیمارستان منتقل کند.بالاخره موفق می شوم با یکی از راننده ها که آمبولانس اش را مقابل بیمارستان پ... پارک کرده هم صحبت شوم و از چند و چون بیمارفروشی توسط باندهای فروش بیمار مطلع شوم. او می گوید: در اکثر مواقع اگر شما برای پذیرش بیمارتان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های خصوصی تماس بگیرید با این پاسخ مواجه می شوید که تخت خالی وجود ندارد اما باندهایی هستند که اگر بیمار را در اختیارشان قرار دهید در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند او را در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی که مد نظر شماست بستری کنند.او می گوید بعضی بیمارستان های خصوصی نه تنها به ما پذیرش نمی دهند بلکه اگر به خواسته و اصرار بیمار به آن بیمارستان مراجعه کنیم ممکن است حراست بیمارستان حتی اجازه ورود آمبولانس به محوطه بیمارستان را هم ندهد.چرا؟چون با یک مرکز آمبولانس خصوصی دیگر قرارداد دارد و تنها بیمارانی را که توسط این مرکز به بیمارستان منتقل شوند پذیرش می کند.وقتی می پرسم هنگام انتقال بیمار به بیمارستان ،انتخاب بیمار یا همراه او چه تاثیری در پذیرش توسط شما دارد؟ می گوید:راستش را بخواهی در شرایطی که بیمار وضعیت خوبی ندارد وخانواده اش تنها نگران جان عزیزشان هستند این مرکز آمبولانس خصوصی است که شرایط رابه بیمار و خانواده اش تحمیل می کند و آن ها هم مجبورند به مرکزی که مسئولان مرکز تعیین کرده اند بروند.یکی دیگر از رانندگان آمبولانس که مقابل یکی از بیمارستان های شهرک قدس تهران توقف کرده در پاسخ به این سوال که آیا شما بیماران را به بیمارستان های دولتی هم منتقل می کنید؟ می گوید: بیمارستان های دولتی به ما پذیرش نمی دهند و اگر بیماری از بیمارستان دولتی بخواهد به بخش خصوصی منتقل شود ما جابه جایی او را برعهده می گیریم.او به نکته دیگری هم اشاره می کند و آن هم پرداختی کمتر از تعرفه به آمبولانس های خصوصی توسط بیمارستان های دولتی است.اما متاسفانه بیمارستان های دولتی مبلغی به مراتب کمتر از تعرفه تعیین شده را به ما پرداخت می کنند و همین موضوع باعث شده آمبولانس های خصوصی ضرر ناشی از این کار را به نحو دیگر و با معامله بیماران در بیمارستان های خصوصی جبران کنند.



بیمار دزدی چیست؟

بیمار دزدی،آن هم در بیمارستان های دولتی به این معناست که به اصطلاح بیماران را از بیمارستان های دولتی که هزینه درمان برای بیمار کمتر تمام می شود به بیمارستان های خصوصی و ارقام سرسام آور سوق می‌دهند. این پدیده گرچه نوظهورنیست اما نظام بهداشت و درمان کشور نتوانسته برای مقابله با آن اقدامی انجام دهد چرا که منافع برخی پزشکان و بیمارستان های خصوصی در میان است. پدیده بیمار دزدی انواع و راه های مختلفی دارد که گاهی توسط برخی پرسنل اورژانس های بیمارستانی یا اورژانس های بخش خصوصی صورت می گیرد و در بسیاری از موارد با القای این موضوع که خدمات رسانی و فرآیند درمان در بخش خصوصی به مراتب بهتر از بخش دولتی انجام می شود یا این که بیمارستان دولتی وقت و جای خالی ندارد کاری می کنند تا بیمار با نگرانی از این که ممکن است در صورت طی کردن فرآیند درمان دربیمارستان دولتی جانش به خطر بیفتد، یا فرآیند درمانش طولانی شود،آگاهانه به بخش خصوصی می رود و با پرداخت هزینه های چند میلیونی تحت درمان قرار می‌گیرد البته در مواردی هم پزشک با بیان این که بیمارستان وقت و جای خالی ندارد بیمارش را از بیمارستان دولتی به بیمارستان خصوصی که از قضا آن جا هم کار می کند، سوق می دهد.



بیماردزدی از بیمارستان دولتی به خصوصی

برای رمزگشایی از بیماردزدی در بیمارستان های دولتی راهی مرکز قلب تهران می شوم. بیمارستان فوق تخصصی که شاید نمونه آن از لحاظ کادر مجرب و تجهیزات پیشرفته در ایران وجود نداشته باشد. یکی از همین آمبولانس های خصوصی در محوطه بیمارستان توقف کرده و همراه بیماری که می خواهد تا چند دقیقه دیگر سوار بر آمبولانس بیمارستان را به مقصدی نامعلوم ترک کند کنار آمبولانس ایستاده. مرد جوان نگران به نظر می رسد و وقتی علت نگرانی اش را می پرسم می گوید: به تازگی متوجه شده ایم که همسرم به عارضه قلبی مادرزادی مبتلاست دیروز او را به بخش اورژانس مرکز قلب منتقل کردیم و قرار بود امروز صبح تحت عمل جراحی قرار گیرد اما یکی از پرستار های بیمارستان همسرم را ترسانده و گفته اگر این جا جراحی کنی امکان این که کاملا خوب شوی و سالم از بیمارستان خارج شوی خیلی کم است!همسرم هم ترسیده و از دیشب اصرار دارد در بیمارستانی که پرستار پیشنهاد داده و توسط پزشکی که به گفته او حاذق است جراحی شود.



وقتی دکتر در بیمارستان دولتی وقت ندارد

دکتر ... متخصص ... هم یکی از پزشکانی است که به واسطه عملکرد خوبش و تعریف و تمجیدهای کادر درمانی۲ بیمارستان خصوصی نامش بر سر زبان ها افتاده است.خانمی که به دلیل جراحی به این پزشک مراجعه کرده است می گوید:با احساس درد در ناحیه سینه و پشتم به بیمارستان ... که دولتی است مراجعه کردم.درهمان چند ساعتی که درآن بیمارستان بودم بسیاری از بیماران از مهارت و حاذق بودن این پزشک تعریف می کردند اما متاسفانه به دلیل ازدحام بیماران نتوانستم نزدش بروم و وقت خالی برای ویزیت من نداشت. یکی از پرسنل این بیمارستان راهنمایی ام کرد و گفت که دکتر دربیمارستان خصوصی ... هم طبابت می کنند اگر می خواهید می‌توانید به این بیمارستان بروید تا در اسرع وقت مورد معاینه قرار گیرید. بعد از دو روز وقتی در بیمارستان... نزد دکتر رفتم با وجود این که گفتم که وضعیت مالی مناسبی ندارم، اما دکتر برای پذیرش در این بیمارستان خصوصی نامه داد.حالا هم که به پذیرش مراجعه کرده ام می گویند ممکن است عمل فنر گذاری در قلبتان بین 15تا 20میلیون تومان هزینه داشته باشد.بیمار دزدی،بیمار فروشی و دریافت زیرمیزی معضلات و مشکلاتی ریشه دار در مجموعه نظام سلامت اندکه به نظر می رسد ریشه کنی شان عزمی قوی در مجموعه وزارت بهداشت ،نمایندگان مجلس و دستگاه های نظارتی را می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha