قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد: برنامه پزشک خانواده که هم اکنون فقط در ۲ استان فارس و مازندران اجرا می‌شود، سال آینده به تمام شهرهای ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر کشور گسترش پیدا می‌کند.

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد: برنامه پزشک خانواده که هم اکنون فقط در ۲ استان فارس و مازندران اجرا می‌شود، سال آینده به تمام شهرهای ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر کشور گسترش پیدا می‌کند. 

ایرج حریرچی در گفت و گو با فارس افزود:‌ مهمترین برنامه وزارت بهداشت در سال آینده تعمیق برنامه هایی است که در سال 93 در کشور اجرا شد و به خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنان حاشیه نشین است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود 10 میلیون و 600 هزار نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می‌کنند که از حداقل امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی نیز محروم هستند. قرار است با حضور کارشناسان مراقب بهداشت، خدمات بهداشتی به صورت فعال و با مراجعه این کارشناسان به حاشیه نشینان ارائه شود. این کار شروع شده است و نیمه بهار امسال گسترش پیدا می‌کند.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت:‌ همه این کارشناسان و مراقبان سلامت که در حاشیه شهرها مستقر می شوند، به یک پزشک خانواده متصل می‌شوند و به این ترتیب زیرساخت لازم برای اجرای نظام ارجاع فراهم می شود.

وی افزود: این طور نیست که در حاشیه شهرها هیچ پزشکی نباشد، تعداد زیادی از پزشکان در حاشیه شهرها مطب دارند و به مردم این مناطق خدمات درمانی ارائه می‌کنند، همچنین برنامه پزشک خانواده از سالهای گذشته در تمام روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر کشور برای جمعیتی معادل 23 میلیون نفر در حال اجراست.

حریرچی ادامه داد: حدود 1700 پزشک متخصص در مناطق روستایی و محروم از گذشته مستقر بودند و طی سال 93 نیز 2200 پزشک متخصص دیگر به این مجموعه اضافه شد و اکنون 3900 پزشک متخصص در مناطق محروم و روستایی مستقر هستند و از این نظر به هیچوجه کمبود پزشک نداریم. این کاری استثنایی بود که خودمان هم سال گذشته فکر نمی‌کردیم بتوانیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت:‌ اکنون زمینه اجرای نظام ارجاع در کشور فراهم شده است، برنامه پزشک خانواده نیز که از گذشته در دو استان فارس و مازندران شروع شده بود، سال آینده به تمام شهرهای 50 هزار نفر تا 100 هزار نفر سراسر کشور گسترش پیدا می کند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود:‌ اجرای کامل نظام ارجاع حداقل یک تا دو دهه طول می‌کشد و کار پیچیده‌ای است که هنوز هم در بین مردم و هم در جامعه پزشکی نسبت به اجرای آن مقاومت وجود دارد و تعهد سیاسی مدیران ارشد کشور، جامعه پزشکی و مردم است که می تواند باعث اجرای این قانون و برنامه ملی شود.

حریرچی گفت: اعتبار 2 هزار تومانی برنامه پزشک خانواده که امسال در اختیار داشتیم، برای اجرای برنامه هایی بود که تاکنون اجرا شده است و ادامه این روند نیاز به اعتبار دارد. وزارت بهداشت این تعهد را به مردم داده است که هیچ برنامه‌ای را اجرا نمی‌کند مگر اینکه منابع آن تضمین شده و قابل اجرا باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha