مشاور رییس سازمان محیط زیست معتقد است اشکالاتی در بخش مناطق حفاظت شده، مراتع و جنگل‌ها و پارک‌های ملی و حیات وحش بود حالا ریزگرد هم بر دوش سازمان افتاده و یک شاهی هم برای مهار آن به سازمان تخصص پیدا نمی‌کند. غیر از اینکه نتیجه‌اش تنزل وضعیت محیط زیست باشد انتظار دیگری دارید؟

سلامت نیوز: مشاور رییس سازمان محیط زیست معتقد است اشکالاتی در بخش مناطق حفاظت شده، مراتع و جنگل‌ها و پارک‌های ملی و حیات وحش بود حالا ریزگرد هم بر دوش سازمان افتاده و یک شاهی هم برای مهار آن به سازمان تخصص پیدا نمی‌کند. غیر از اینکه نتیجه‌اش تنزل وضعیت محیط زیست باشد انتظار دیگری دارید؟

به گزارش سلامت نیوز، نامه نیوز نوشت: ریزگردهایی که سلامت مردم خوزستان را به خطر می‌اندازند، این روزها بحث‌هایی را با خود به همراه آوردند. الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توانست نمایندگان را در خصوص عدم تخصیص بودجه 60 میلیارد تومانی به سازمان حفاظت محیط زیست با خود هم نظر کند. این نماینده مجلس از تخصیص بودجه‌ای بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای سازمان حفاظت محیط زیست در سال 93 خبر داد و ادعا کرد:« حتی یک ریال آن هم محقق نشد و حتی یک ریال از این بودجه توسط دولت هزینه نشد و مردم تبعات این امر را در نقاط مختلف کشور شاهد بودند.»

این در حالی است که چند روز بعد از حذف بودجه 60 میلیارد تومانی سازمان حفاظت محیط زیست برای مهار ریزگردها، تعدادی از نمایندگان مجلس با ماسک در صحن علنی حاضر شدند. معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه گفت:« «جالب است بدانید تعدادی ازهمین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌ زیست هستند، دقیقاً سه ‌روز قبل ازوقوع اولین موج گرد و غبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گرد و غبار در بودجه سال 94 را که از سوی سازمان محیط‌ زیست در بودجه گنجانده شده بود به‌ صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند!»

من واقعاً نگران وضعیت محیط زیست در این مملکت هستم

در همین رابطه عباس پاپی زادگان سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص حذف بودجه 60 میلیارد تومانی سازمان حفاظت محیط زیست به نامه نیوز گفت:« سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه باید توضیح دهند که اعتبارهای قبلی را در کدام قسمت هزینه کردند. در این صورت مشخص خواهد شد که چرا به اینجا رسیدیم؟ بالاخره ریزگردها مساله‌ای نیست که مثل زلزله یا سیل یک شبه اتفاق افتاده باشد. بلکه روند تغییرات آهسته‌ای بوده که در استان خوزستان و اکوسیستم منطقه به وجود آمده و در طول مدت زمان طولانی دچار تغییرات زیادی شده است. نیاز بوده تا این موارد توسط سازمان رصد و یایش شده درباره عوامل به وجود آورنده‌اش هشدار داده شود. سازمان محیط زیست متولی این موضوع است و باید به قراردادهای خود عمل کند.»

وی افزود:« ما سابقه‌ای هم در سال 88 داریم که دولت قانونی تصویب کرده و وزارت خانه‌های مختلف را درباره انجام وظایفشان در خصوص کنترل ریزگردها مکلف کرد. چرا از آن سال این مصوبه اجرا نشده است؟ چرا تا به حال تعطیل بود؟ خود من هم دچار ابهامات هستم. گزارش درستی به دستمان نرسیده ما پیگیر موضوع هستیم تا بفهمیم که چه اتفاقی افتاده است.»

از سویی دیگر دکتر اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی در گفتگو با نامه نیوز از وضعیتی که سازمان حفاظت محیط زیست در آن قرار دارد چنین روایت می کند«الآن سازمان حفاظت محیط زیست هم از نظر بودجه و هم از نظر پرسنل و نفرات تحت فشار است. این عدم تخصیص اعتبار هم بر مشکلات قبلی اضافه می‌شود؛ پس اوضاع بدتر خواهد شد. هر برنامه‌، تبدیل به بارگذاری بر دوش سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود. سازمان حفاظت محیط زیست، یک سازمان فقیر نگه داشته شده، با دو هزار و 700 محیط بان و امکانات بسیار کم است. اشکالاتی در بخش مناطق حفاظت شده، مراتع و جنگل‌ها و پارک‌های ملی و حیات وحش بود حالا ریزگرد هم بر دوش سازمان افتاده و یک شاهی هم برای مهار آن به سازمان تخصص پیدا نمی‌کند. غیر از اینکه نتیجه‌اش تنزل وضعیت محیط زیست باشد انتظار دیگری دارید؟ مگر می‌شود دست و پای کسی را بست و گفت که شنا کن! سازمان زیر بار تعهدها مشخص است که نتیجه‌ای نخواهد گرفت. من واقعاً نگران وضعیت محیط زیست در این مملکت هستم.»

هشت سال سازمان حفاظت محیط زیست دست غریبه‌ها بود

این درحالیست که پاپی‌زادگان از اعتباراتی سخن می گوید که محل هزینه کرد آنها مشخص نیست. وی با بیان اینکه دو سال است که با پیگیری نمایندگان مجلس در مجلس و پیشنهاد برای تعیین بودجه توسط دولت، مصوبه‌ای به بودجه سالانه دولت اضافه کردیم، اظهار داشت:« از بند "ش" ماده 224 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، 55 میلیارد تومان بودجه برای این موضوع با پیگیری نمایندگان خوزستان اختصاص دادیم. این بودجه هیچ کاه کم یا حذف نشده است. اینجا مهم این است که بدانیم خود سازمان محیط زیست با آن بودجه 55 میلیارد تومان چه کرده و آنها را کجا استفاده کرده است؟ باید جدول عملکرد خود را ارائه دهند چون تا به حال اثری از آن ندیدیم. تا به حال این 55 میلیارد در کجا هزینه شده به ما پاسخ دقیقی ندادند مثلا می‌گویند که ما دستگاه خریدیم خوب این دستگاه از کجا خریداری شده و در کجا نصب شده است؟ اگر 5 میلیارد از این 55 میلیارد در این راه هزینه شده باقی آن کجاست؟»

اما کهرم مشاور سازمان حفاظت محیط زیست درباره مشخص نبودن موارد هزینه اعتبارهای سال‌های پیش در سازمان محیط زیست بیان کرد:«من چنین چیزی نشنیدم که بودجه با سازمان داده شده باشد و جایی دیگر هزینه شود. مگر چنین چیزی ممکن است؟ بودجه ردیف دارد و باید در جایی که برای آن صادر شده هزینه شود. در غیر این صورت دستگاه‌های نظارتی وارد می‌شوند و همه چیز را روشن می‌کنند. ما مدت‌هاست از مجلس اجازه استخدام هزار نفر محیط بان را گرفتیم تا با مسائل و مشکلات مناطق دست و پنجه نرم کنند ولی این اجازه را نمی‌دهند. اگر وظیفه‌ای بر عهده هر سازمانی دهید باید ابتدا بودجه انجام آن در نظر گرفته شود. خوب سازمان محیط زیست هم همینطور است.»

کهرم در خصوص اینکه ریزگردها یک اتفاق زیست محیطی کوتاه مدت نیستند بیان کرد:«هشت سال سازمان حفاظت محیط زیست دست غریبه‌ها بود و نمی‌دانم در این سال‌ها چرا کاری انجام ندادند. در این 8 سال سازمان دنبال کارهای نمایشی بود. در این 8 سال خانم جوادی و آقای محمدی‌زاده ببر را وارد کردند و به کشتن دادند. متاسفانه به کارهای اساسی نرسیدند. این همه سد که روی روخانه‌های دریاچه ارومیه احداث شد و ارومیه را از بین برد در همان سال‌ها اتفاق افتاد. یکی از موارد هم همین ریزگردها بود چون علاقه و تخصص در این زمینه نداشتند. چیزی که می‌توانستند پیشگیری کنند را نکردند و حالا که رفتند باید ما معالجه کنیم؛ که برای همان هم بودجه نمی‌دهند.»

سازمان محیط زیست با کمال تاسف مخالف کم ندارد

کهرم در خصوص ادعای الیاس نادران در زمینه تخصص اعتبارهای سازمان در مسیر سیاسی بیان کرد:«با کمال تاسف ایشان تنها فرد در مجلس نیستند که می‌خواهند سازمان را بکوبند. تعدادی (75 نفر) از نمایندگان گفتند که سازمان حفاظت از محیط زیست منحل شود. یک عده خواستار ادغام سازمان با جهاد کشاورزی هستند و عده‌ای هم می‌خواهند که جاده‌ای در جنگل ابر ساخته شود. جاده ابر که خانم ابتکار گفتند که اجازه ساختش را نمی‌دهند این نمایندگان در این زمینه می‌گویند که چرا اجازه ساخت نمی‌دهید، بسازید. سازمان محیط زیست با کمال تاسف مخالف کم ندارد. این مخالفان سیاسی هستند. این مخالفان کسانی هستند که به دلایل سیاسی (بنزین، ساخت جاده در جنگل ابر و امروز هم ریزگزدها) خواستار تخریب سازمان هستند. نظرهای ارائه شده همه سیاسی است و هیچ کدام علمی نیست که بگویند این بودجه را به سازمان دادیم ولی با آن کاری صورت نگرفته و دلیل این کم کاری را بخواهند . من متاسفم که آقای الیاس نادران به فکر نسل های آینده نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha