دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افزایش ناهنجاری اجتماعی درکشور و انجام آمیزش های مشکوک دراین زمینه باعث شیوع بالای بیماری پوستی زگیل تناسلی درسال جاری نسبت به سال قبل شده است.

میرهادی عزیز جلالی درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: زگیل تناسلی یک بیماری مسری و ویروسی که به سرعت در افراد جامعه به خصوص قشر جوان درحال شیوع است .

وی بااعلام اینکه امروزه بیماری پوستی زگیل تناسی به عنوان یک معضل دراجتماع شناخته شده است بیان داشت: درحال حاضر تاتوکردن ابرو و خالکوبی به راحتی توسط آرایشگرها و بدون نظارت مسئولین بهداشتی درسطح کشور انجام می شود به گونه ای که عوارض شدیدی به همراه داشته و به عنوان  دومین علت مراجعه بیماران به متخصصین پوست تشخیص داده شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه زگیل تناسلی و تاتو کردن ابروو خالکوبی، خطربیماری هپاتیت و HIV را افزایش داده است اظهارکرد: استفاده از ژل برای برجسته کردن گونه، چانه و لب ها صرفا برای زیبایی در بسیاری از مراکز درمانی و به راحتی توسط پزشکان انجام می شود که این مسئله سومین علت مراجعه عموم جامعه به متخصصین پوست شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون مراکزی با عنوان اسکینکرها با مجوز وزارت کار در سطح کشور مشغول به آموزش مراقبت های بهداشتی پوست شده اند که دراکثر موارد مربیان از پزشکان عمومی هستند و به برداشتن میخچه، خال، تزریق ژل و تاتو کردن ابرو بدون حضور متخصصین پوست اقدام می کنند.

عزیز جلالی با اشاره به اینکه آموزش های داده شده دراین مراکز بدون پیش زمینه پزشکی انجام می شود به گونه ای که مثلا یک خال که سرطانی است را به عنوان یک خال معمولی برداشته و فرد را دچار عوارض شدید کرده است.

وی تصریح کرد:  تاثیر آفتاب بر بروز بیماری های پوستی بسیار کم است به صورتی که استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث درامان ماندن ومحافظت پوست بدن از اشعه های فرابنفش خورشید شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه آمارسرطان پوست در کشور نسبت به کشورهای اروپایی بسیار کم است،اظهارداشت:  پوشش مردم ایران نسبت به کشورهای اروپایی باعث شده که پوست آنها پوشیده تر و درمقابل آفتاب محفوظ تر باشد که این موضوع آمار سرطان پوست را کاهش داده است.

وی منشاء بیماری های پوستی را عفونی، میکروبی، ویروسی، فارچی و انگلی خواند و گفت: هم اکنون آمار بیماری های پوستی با منشاء عفونی موردی شده که اغلب هم درشهرهای شمالی و در بین کشاورزان و روستائیان به صورت بیماری گال و شپش مشاهده می شود.

وی سهم بیماری های پوستی ژنتیکی را تنها یک تا دو درصد خواند که همانند سال های گذشته است و با یک روند ثابت در آینده هم ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha