سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 140573

یک جراح کلیه و مجرای ادرار، افتادگی مثانه را یک بیماری مخصوص زنان دانست و گفت: جهت درمان و پیشگیری از بروز این بیماری به زنان توصیه می‌شود ورزش تقویت کننده عضلات کف لگن را طی روز انجام دهند.

سلامت نیوز: یک جراح کلیه و مجرای ادرار، افتادگی مثانه را یک بیماری مخصوص زنان دانست و گفت: جهت درمان و پیشگیری از بروز این بیماری به زنان توصیه می‌شود ورزش تقویت کننده عضلات کف لگن را طی روز انجام دهند. 

دکتر عباس بصیری در گفت‌و گو با  آنا درباره علل و علائم افتادگی مثانه گفت: در حالت طبیعی قسمت قدامی دیواره واژن در زنان موجب حفظ مثانه در محل آن می‌شود اما وقتی این دیواره به دلایل مختلف از قبیل زایمان‌های طولانی مدت، زایمان مکرر و ... تحت فشار قرار بگیرد عضلات مثانه شل می‌شود که گاهی ممکن است علاوه بر افتادگی مثانه دستگاه تناسلی و رحم نیز دچار افتادگی شوند.

وی افزود: از علائم شایع افتادگی مثانه می‌توان به بی‌اختیاری ادرار به هنگام خنده، عطسه یا سرفه، احساس فشار در ناحیه واژن، ناراحتی در ناحیه لگن، درد حین روابط زناشویی و ... اشاره کرد.

این جراح کلیه و مجرای ادرار با بیان اینکه افتادگی رحم یک بیماری مختص زنان است گفت: جهت پیشگیری و درمان افراد مبتلا توصیه می‌شود که زنان ورزش عضلات کف لگن را جهت تقویت عضلات انجام دهند. به زنانی که به این بیماری مبتلا نشده‌اند توصیه می‌شود عضلات لگن خود را به مدت چند ثانیه منقبض نگه دارند و این کار هر 5 تا 10 ساعت یکبار انجام دهند اما زنانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند جهت تقویت عضلات لگن خود باید هر 2 ساعت یکبار این ورزش را انجام دهند.

بصیری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به روش‌های درمان این بیماری گفت: در درجه اول این بیماران تحت دارودرمانی قرار می‌گیرند که اگر این روش پاسخگو نبود بیمار کاندید جراحی می‌شود و اخیرا هم روشی جدید در کشور متداول شده است بدین صورت که مثانه توسط یک ماده صنعتی ساخته شده و به کمک دو بازو به سمت بالا کشیده می‌شود.

این جراح کلیه و مجرای ادرار در پایان خاطرنشان کرد: احتمال بروز این بیماری با افزایش سن در زنان افزایش می‌یابد به خصوص در دوران یائسگی که هورمون استروژن کاهش می‌یابد عضلات قوام و استحکام خود را از دست می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha