دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 14058

مرگ و میر ناشی از سرخک در جهان از سال 2000 تا 2007 به میزان 74% کاهش یافته است (به طور تخمینی از 750000 به 000 197 ). بعلاوه منطقه شرق مدیترانه که شامل کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان، سومالی و سودان می باشد به موفقیت 90% رسیده اند.

به گزارش گروه دریافت خبر سلامت نیوز به نقل از سازمان بهداشت جهانی،مرگ و میر ناشی از سرخک طی این دوره زمانی در این کشورها از 96000 هزار نفر به 10000 هزار نفر رسیده است. این موفقیت  و پیشرفت ناشی از همکاری سازمانهایی نظیر صلیب سرخ امریکا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در امریکا، موسسه سازمان ملل، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی است. این دستیابی حاصل همکاری و تعهد مناطق شرق مدیترانه در مبارزه با سرخک نیز بوده است.

 یکی از افراد سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که تا سال 2010 که سال هدف نیز می باشد، تمام کشورهایی که تحت تاثیر این بیماری بوده اند تمام تلاش خود را برای ایمنی کردن کودکان علیه بیماری به کارخواهند گرفت. کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از سرخک در مناطق شرق مدیترانه نتیجه تلاش فوق العاده برای واکسینه کردن چندین کشور و منطقه دور از دسترس بوده است و این تلاش ادامه خواهد داشت. هزاران نفر از کارکنان بهداشت و داوطلبان هلال احمر و صلیب سرخ سزاوار قدردانی به خاطر این موفقیت هستند. آنها زمان زیادی را صرف اطلاع رسانی، آموزش و ایجاد انگیزه در مادران و مراقبان کودک در مورد نیاز حیاتی به واکسینه کردن کودکانشان نمودند  و این کار خانه به خانه و محله به محله صورت گرفته است. این حرکت پویا کمک زیادی به حفظ جان تعداد قابل توجهی از افراد کرده است.

منطقه افریقا یکی از بزرگترین مناطقی است که مرگ و میر ناشی از سرخک در آن به 63% کاهش یافته است. اما با این حال بدلیل شکاف و وقفه  که در همه پوشی این ایمنی سازی در کشورهای افریقایی صورت گرفته ، هنوز این بیماری شیوع دارد و نیازمند تلاش مداوم تری است. این پیشرفت در جنوب شرقی آسیا محدود شده است و تنها 42% کاهش مرگ و میر ناشی از سرخک مشاهده شده است و این بدلیل تاخیری است که در عملیات واکسینه کردن در کشور هند رخ داده است . اکنون دو سوم از مرگ و میر ناشی از سرخک جهان در هند اتفاق می افتد . لذا در این زمینه یک الزام سیاسی و اساسی در هند باید اجرا شود. تاکنون پیشرفت های زیادی برای رسیدن به این هدف متعالی صورت گرفته ، اما تلاش بیشتری لازم است. به گفته یکی از اعضای یونیسف  اینکه هنوز سرخک باعث مرگ و میر 500کودک در روز می شود یک تراژدی است. در حالیکه به راحتی می توان با واکسینه کردن آنها مانع از این حادثه شد.
موفقیت جهانی برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرخک تنها بستگی به دریافت دو دوز از واکسن سرخک توسط تما م کودکان دارد که یکی از دوزها باید در اولین روز تولد دریافت شود و باعث تقویت سیستم مراقبت بیماری می شود.
همان طور که گفته شد، پیشگامان مبارزه با سرخک به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از آن شکل گرفته است. این گروه در سال 2001 راه اندازی شد و با رهبری صلیب سرخ، سازمان ملل، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در امریکا ، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی شکل گرفت و حمایت های مالی و تکنیکی آنها از دولت ها و جوامع برای واکسینه کردن کودکان صورت می گیرد. این پیشگامان تاکنون باعث واکسینه شدن بیش از 600 میلیون کودک در بیش از 60 کشورشده اند و نتیجه آن کاهش 74% مرگ و میر ناشی از سرخک در جهان و کاهش 89% مرگ و میر در منطقه افریقا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha